PAROBROD BUDA

- parobrod Buda.jpg (86.95 KiB) Pogledano 15596 puta
O PAROBRODUParobrod
Buda izgrađen je u Engleskoj, u brodogradilištu Neptune, Low Walker .
Ime je dobio po mađarskom gradu Budimu (mađarski se kaže Buda), danas dio Budimpešte.
Bio je to putničko-teretni parobrod sa smještajem za 20 putnika prve klase.
Porinuće je obavljeno 27. lipnja 1902.
Dimenzije: 230 x 33,1 x 12,4 stopa
Nosivost 1175 grt, 714 nrt
http://www.tynebuiltships.co.uk/B-Ships/buda1892.htmlParobrod
Buda plovio je na pruzi iz Rijeke i Trsta do talijanskih i španjolskih luka. Početkom 1902. god. otvorena je linija za Sjevernu Afriku koju je preuzeo zajedno sa sestrinskim parobrodom Arpadom.
Najčešće je prevozio generalni teret.
parobrod Buda u luci Oran 1902.:

- parobrod Buda u luci Oran 1902.jpg (117.7 KiB) Pogledano 15596 puta
KAKO JE STRADAO PAROBROD BUDAKao i u većini slučajeva u to doba, za katastrofu parobroda uzrok je bila gusta magla.
Buda je otplovio 22. travnja 1902. godine u sedam sati navečer iz španjolske luke Malaga sa teretom kave, kakaa i vina.
Cilj je bio luka
Oran u Alžiru, gdje su trebali stići slijedećeg dana oko tri sata poslijepodne.
Na brodu je bilo 46 osoba – 28 članova posade i 18 putnika. Jedna od putnica bila je i Isabella Crenneville, supruga grofa Crennevilla, austro-ugarskog konzula u Maroku. Osim nje na brodu je bilo još otmjenih putnika.
Parobrodom je zapovijedao kapetan
Rukavina. Prvi časnik bio je
Šepić, drugi časnik
Glavan.
Strojem su upravljali prvi strojar
Rusić i drugi strojar
Kodrmac.
na palubi parobroda Buda 1902.:

- na palubi parobroda Buda 1902.jpg (131.25 KiB) Pogledano 15596 puta
Te noći spustila se gusta magla.
Buda je plovio oprezno i sporo, ali unatoč tome, ujutro 23. travnja 1902., oko 2,30 sati, došlo je do tragedije. Nizozemski parobrod
Ariadne snažno je udario u parobrod
Buda otvorivši mu veliku rupu na desnom boku.
Posada parobroda
Bude, brzo je i bez panike započela spašavanje. Parobrod je imao četiri čamca. Prvi čamac pod zapovjedništvom drugog časnika ukrcao je dva putnika, dva ložača, kadeta stroja i tri mornara. Svi su se prekrcali na parobrod Ariadne. Ista barka vratila se ukrcati groficu Crenneville, još tri putnika i noštroma.
Druga barka pod zapovjedništvom strojara
Rusića spasila je tri putnika i petoro članova posade.
Treća barka kojom je zapovijedao strojar
Kodrmac prevezla je dva putnika i petoro članova posade.
Posljednji je brod napustio kapetan
Rukavina u četvrtoj barci koja je ukrcala preostale putnike i posadu, ukupno petnaest osoba.
kapetan Rukavina-zapovjednik parobroda Buda, 1902. god.:

- kapetan Rukavina-zapovjednik parobroda Buda.jpg (61.74 KiB) Pogledano 15596 puta
Na sreću parobrod
Buda nije brzo potonuo, pa je bilo vremena da se spasi sva posada i putnici. Parobrod je tonuo punih dva i pol sata.
Kada su zbrinuli sve putnike i posadu, kapetan Rukavina i prvi časnik palube, vratili su se u blizinu
Bude, te su stajali sve dok parobrod nije potpuno potonuo. Tako su ga otpratili na njegovo zadnje putovanje u mračne dubine mora. Kružni valovi na površini mora, pokoji mjehur zraka i
Bude je zauvijek nestalo s površine. More je ponovno bilo mirno, kao da se ništa nije dogodilo.
Parobrod Ariadne bio je znatnije oštećen, te se njegov zapovjednik bojao dodatnog opterećenja koji su činili brodolomci. Na sreću u blizini je prolazio engleski parobrod
Murillo (Wilson Line) na putu iz luke Hull u Istanbul. Murillo je preuzeo s Ariadne brodolomce, te ih je odvezao u Malagu.
GDJE JE POTONUO PAROBROD BUDA?Parobrod
Buda potonuo je oko 40 milja od španjolske obale, na velikoj dubini od 400 metara.
Engleski izvori i stranica
Wrecksite spominju da je to bilo u blizini Cape de Gatt (Cabo de Gata). Španjolski izvori pišu da je potonuo u blizini rta Sacratif (cabo Sacratif), kod grada Motril. Jedne španjolske novine kao mjesto potonuća navode negdje između ta dva rta što je možda najvjerojatnije.
Dva španjolska rta -Cabo de Gata i cabo Sacratif. Rt Sacratif je lijevo označen križićem, rt Gata je označen crvenm desno

- Cabo de Gata i Sacratif.JPG (86.22 KiB) Pogledano 15596 puta
Nema parobroda
Bude u popisu olupina brodova uz španjolsku obalu. Nema ga ni u spisku nesreća brodova za 1902. godinu. Je li zaboravljen?
http://buceaenlahistoria.org/en/pecios-espana/https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... 1902#AprilU svakom slučaju pre duboko je da bi bio zanimljiv turističkim roniocima koji posjećuju olupine.
parobrod Ariadne nakon sudara s Budom u Malagi 1902. Vidi se oštećenje na pramcu:

- parobrod Ariadne nakon sudara s Budom u Malagi 1902.jpg (117.55 KiB) Pogledano 15596 puta
Drugi je brod preuzeo
Budinu sjevernoafričku liniju, jer kako pomalo nostalgično piše novinar u starom mađarskom članku iz 1902.,(odakle su slike u ovom postu) - sudbina brodova je poput ljudske: novi će doći zamijeniti pale.
Kompanija Adria je 1905. naručila novi brod u Velikoj Britaniji kojem je dala ime
Buda II.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... el=BUDA+III
Ungaro Croata za slobodnu plovidbu imala je također brod imena
Buda izgrađen 1904. u Velikoj Britaniji.
Izvori: engleska, njemačka, španjolska, mađarska štampa i naše novine „Naša sloga“ iz 1902.