Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Jadranska Plovidba dd, Sušak

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#91  PostPostao/la Vežičanka » 26.9.2021, 10:27

TAJANSTVENA SMRT ZAPOVJEDNIKA “PETRA” I “KARAĐORĐA”

Zanimljivo je pismo kapetana Tonkovića, koje je uputio iz Šibenika svojoj obitelji u Kostrenu:

“Draga Tila, Jery i Tilko,
jedva poslije strašnog događaja i raznih preslušavanja, moram da napišem ovo par redaka. Teškom mukom sam spasio glavu i svi ostali isto, onako kako smo se nalazili, jer nije bilo moguće ni misliti, kako i što da radimo, jer je “Petar” tonuo tako brzo da u 5 - 6 minuta nije ga već bilo. Kad smo naišli na tu nesretnu minu, takova detonacija i trešnja je nastala, da me je bacila po tleh i kad sam se dignuo već je bio brod skrivljen i prova pod vodom, i onda ča misliti na spasavanje i za sebe i za drugih, a pogotovo za Rismonda i ženu, i svi smo hvala Bogu uspjeli poć u barke osim trojice ki su se morali baciti u more i onda smo ih uhvatili.
Jučer cijeli dan po ispitivanjima, vas shrvan i ubijen od strašnoga događaja jedva sam malo prišao sebi.
Iz Prvić Luke sam ti odmah brzojavio da sam živ i zdrav misleć na Tebe i na Jery, što će sve biti od Vas kada Vam bude nekoji javio o tome. Lepeš je odmah nazvao telefonski Sušak i javio je da smo svi spašeni. Odavle sam ponovo htio brzojaviti i Tebi, Viktoru i Save pa nisu primali nikakve brzojave za civile. Sutra u petak ja i Grdaković idemo u Split, a posade smo odpremili svakog doma, kada ću iz Splita neznam, ću ti javiti.
Ne brini za mene stojim sa zdravljem dobro, i već sam se odmorio, samo mi malo srce nabija.
Puno pozdrava i poljubaca šaljem Vam Tvoj i Vaš Mate”.

Pismo je napisano na službenom papiru Jadranske plovidbe d. d., koji je uzet iz agencije u Šibeniku. Tekst je doslovan - u kostrenskom žargonu, kako je napisan i sa svim griješkama.

Osim ovoga pisma kapetan Tonković napisao je i jednu dopisnu kartu svome šurjaku Viktoru Tijanu, profesoru Srednjotehničke škole u Zagrebu. Pisana je 4. aprila 1941. godine, a i žig šibenske pošte nosi isti datum:
“Dragi Viktore,
Poslije teške nezgode koju sam doživio….. (ovdje je cenzura prebrisala nekoliko riječi)….mogu ti se javiti živ i zdrav i ako shrvan, ali hvala Bogu samo kad je život. Danas poslije podne putujem u Split, kad ću doma neznam.
Puno pozdrava …”

za potpisa slijede pozdravi svima tetkama i znancima u Zagrebu.

U subotu, 5. aprila, kapetani Tonković i Grdaković viđeni su su na splitskoj obali. Bili su duboko zamišljeni. To je bilo neposredno nakon ponovnog saslušanja u ispostavi “Jadranske plovidbe” u Splitu. Neki svjedoci tvrde, da su ih na ovom saslušanju teretili kao jedine krivce za potopljenje “Petra” i “Karađorđa”, ma da se oni ni najmanje nisu osjećali krivim. Ali isljednici su tražili na sve moguće načine kako da zataškaju prave uzroke nesreće, jer to brodovlasnicima nije konveniralo. Bojali su se, da istina o pokušaju bijega u inostranstvo izbije u javnost, jer je to značilo izdaju interesa zemlje pred sami rat, a takvo nešto moglo je samo naškoditi interesima Jadranske plovidbe, odnosno brodovlasnicima. Stoga je, pod svaku cijenu trebalo naći načina da se krivica prebaci na nekog drugog.
Zato su bili najpodesniji kapetani Tonković i Grdaković, komandanti “Petra” i “Karađorđa”.
Ali da bi se to moglo uvjerljivo izvesti, trebalo je da to kapetani plate glavom.

I zaista, sutradan, 6. aprila ujutro, baš na početak fašističkog napada na Jugoslaviju, izvučeni su iz mora u predjelu Poljud, u Splitu, mrtva tijela kapetana Tonkovića i Grdakovića, koji su tobože izvršili samoubistvo. Na obali je navodno nađeno oproštajno pismo kapetana Tonkovića, ali ni do danas se ne zna da je itko original tog pisma vidio. Porodici je poslan prijepis pisma. Zašto? Suvišan je bilo kakav komentar, tim više što i prijepis pisma nije u kostrenskom žargonu, kao ono pismo koje je kapetan Tonković pisao svojoj porodici iz Šibenika, niti pak po sadržaju liči na pismo pred smrt, i to onog istog čovjeka, koji je prije dva dana bio sretan što je spasio život kad je brod tonuo.

parobrod Karađorđe.jpg
parobrod Karađorđe.jpg (59.98 KiB) Pogledano 7866 puta

SIMPTOMATIČNE RUPE NA KOŽNOM KAPUTU

Kapetani su sahranjeni u Splitu u punoj tajnosti. A zatim je Branku Derenčinu, carinskom službeniku u Šibeniku, jednom od najbližih prijatelja kapetana Tonkovića i Grdakovića vraćen kožnati kaput, koji je Derenčin blo posudio kapetanu Tonkoviću nakon katastrofe. Pregledavajući kaput, Branko Derenčin je naišao na tri rupice. Evo što sam Derenčin govori o svom kaputu:

“Nakon nekog vremena, kad smo pregledali kaput ja i moja supruga, utvrdili smo, da su na leđima kaputa - između lopatica - bile tri rupice, promjera nešto manje od centimetra, kojih prije na kaputu nije bilo. Kao nestručnjak, ne bih mogao sa sigurnošću reči od čega, odnosno točnije: od kakvog oružja (vatrenog ili hladnog) potječe oštećenje. Oblik rupica bio je više okrugao (ubod štiletom?), s nutarnje strane većeg opsega (šire), od onog s vanjske (lica). Rubovi su bili raščupani. Od tri rupice sa desne strane (ispod šije i predjela lopatice), a treća s lijeve strane u predjelu lopatice. Osim toga, ostali dio kaputa s vanjske strane leđa bio je na gornjem dijelu oštećen tako, kao da je vučen kroz trnje.

Dakle, sve indicije govore, da se u ovom konkretnom slučaju radilo o ubistvu kapetana Tonkovića i Grdakovića, a ne o samoubistvu, kako su bili protureni glasovi od onih kojima je to išlo u prilog, da bi time “dokazali” da su zapovjednici brodova krivi za potapljanje “Petra” i “Karađorđa”.

Smrt kapetana Mata Tonkovića i Tome Grdakovića povukla je za sobom još jednu žrtvu. Kad je čula za smrt svoga muža, žena kapetana Grdakovića skočila je u bunar u svojoj kući u Kostreni.

KRAJ

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#92  PostPostao/la Vežičanka » 9.1.2022, 11:22

Sudar parobroda Karađorđe i Francesco Morosini (o čemu smo pisali na stranicama 2 i 3 ove teme) izazvao je razumljivo veliki interes u ondašnjoj domaćoj, pa i svjetskoj štampi.

kapetan Roman Prodan iz Bakra i parobrod u Rijeci prije sudara.
kapetan Roman Prodan 06.07.1930 i brod prije sudara u Rijeci.jpg

sudar je izazvao ogromnu rupu na lijevom boku broda, foto "Hollywood", A. Borović, Split
sudar Karađorđa 06.07.1930 (1).jpg
sudar Karađorđa 06.07.1930 (1).jpg (98.65 KiB) Pogledano 4256 puta

sudar Karađorđa 06.07.1930 (2).jpg
sudar Karađorđa 06.07.1930 (2).jpg (82.72 KiB) Pogledano 4256 puta

sudar Karađorđa 06.07.1930 (3).jpg
sudar Karađorđa 06.07.1930 (3).jpg (72.06 KiB) Pogledano 4256 puta

Rupa koju je napravio Morosini bila je dugačka oko 12 metara. Voda je počela prodirati u stroj, prijetila je opasnost od eksplozije kotlova i potapanja broda, tako da je kapetan Prodan nasukao parobrod na kopno i nagnuo ga 3 stupnja na desni bok.
sudar Karađorđa 06.07.1930 (4).jpg
sudar Karađorđa 06.07.1930 (4).jpg (53.82 KiB) Pogledano 4256 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#93  PostPostao/la Vežičanka » 7.4.2022, 09:40

Iz naše teme Fotografije i slike osoba, lica prošlosti, časnici i kapetan parobroda Prestolonasljednik Petar.
Zapovjednik stoji u sredini, to je kapetan Mate Tonković iz Kostrene Svete Barbare.

Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#94  PostPostao/la Vežičanka » 25.4.2022, 18:11

Parobrod Kosovo izgrađen je u brodogradilištu "Cantiere Navale Triestino" u Monfalconu 1909. godine. Porinuće je bilo 16.12.1908. godine. Bila je to prva novogradnja novoosnovanog brodogradilišta. Brod je sagrađen za dalmatinsko parobrodarsko društvo Dalmatia. Dobio je ime Trieste D. Slovo D, (Dalmatia) brod nije imao ispisano na boku, služilo je da bi se u registrima razlikovao od istoimenog broda Austrijskog Lloyda.
Nakon osnivanja Jadranske plovidbe, brod ulazi u njen sastav i mijenja ime u Kosovo. Brod blizanac Split D izgrađen je iste godine 1909., malo kasnije (o brodu Split pisali smo u postu br. 83 ove teme).
1941. godine brod zaplijenjuju Talijani i mijenjaju mu ime u Veglia. Stradao je 02.10.1942. za vrijeme plovidbe iz Tivta za Split kada ga je napala britanska podmornica Safari. Parobrod se nasukao i zapalio na poluotoku Pelješac.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tekst (prijevod originala) i slika su sa stranice Etnografskog muzeja Slovenije:

Hodočašće na Trsat

Fotografija Petra Nagliča iz 1933. godine
Fotografska izložba Slovenskog etnografskog muzeja Hodočašće na Trsat: fotografija Petra Nagliča iz 1933. u Franjevačkom samostanu na Trsatu u Hrvatskoj treća je gostujuća izložba u organizaciji SEM-a u posljednje tri godine.

Na Duhove 1933. amaterski fotograf Peter Naglič snimio je fotoaparatom veliko slovensko hodočašće na Trsat u organizaciji hodočasničkog odbora Svete vojske, udruge protiv alkohola. S ljubljanskog kolodvora 3. lipnja 1933. u 9.30 sati krenuo je specijalni vlak prema Sušaku. U Zidanom Mostu na njega su bili spojeni vagoni iz Maribora, tako da je cjelokupnu kompoziciju činilo 15 vagona, na kojima je bilo 750 hodočasnika iz cijele Slovenije. U sklopu hodočašća, u nedjelju su krenuli na izlet brodom u Omišalj na otoku Krku te su se kasno navečer vratili kući vlakom.
Naglič je fotografirao hodočasnički vlak za vrijeme zaustavljanja, crkvu na Trsatu i događanja ispred nje, trsatske ulice, groblje, tvrđavu, panoramski pogled na Sušak i Rijeku, ukrcaj hodočasnika na brod Kosovo na Sušaku, iskrcaj u Omišlju u luku i uspon do grada. Nastao je niz od 55 fotografija koje je Naglič uredio u svom fotoalbumu. U uvodu je napisao kratki dnevnik u kojem je opisao putovanje i bogoslužje, dodajući svoje dojmove. U dnevnik je, između ostalog, zapisao: "Na Trsatu su bile Litanije Majke Božje, govor, lijepo vjersko pučko pjevanje, zatim smo otišli na počinak oko 4 sata."
Fotografije je poredao kronološkim redom, a na kraju im je dodao i opise, tako da cjelina tvori kraći fotografski putopis – fotopis. Dnevnik je završio rečenicom: “Uza sebe sam imao mali fotoaparat pa sam imao priliku skupiti puno lijepih prizora na slikama”.

Parobrod Kosovo u sušačkoj luci 1933 godine na Duhove (3.lipanj). Hodočasnici iz Slovenije ukrcavaju se na brod za izlet u Omišalj. Veliki dimnjak koji se vidi na slici lijevo od broda je dimnjak Topionice olova Plumbum
parobrod Kosovo-Romanje na Trsat.jpg

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#95  PostPostao/la Vežičanka » 5.10.2022, 10:09

Parobrod Soča, bivši Maros Ungaro-Croate izgrađen je 1907. u brodogradilištu Marka U. Martinolića u Malom Lošinju (o Soči u postu br. 58, str 4 i slika Soče u doku post br. 27, str. 2 ove teme)

Nacrt Soče iz arhive Lloyda u Londonu

Soča nacrt.jpg

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#96  PostPostao/la Vežičanka » 15.9.2024, 10:42

iz posta br.72 ove teme
Vežičanka napisao:Opis slike iz 1930. godine je "Na komandnom mostu parobroda Karađorđe". Ako je na slici zapovjednik broda, to je kapetan Roman Prodan iz Bakra koji je te godine i ranije zapovijedao parobrodom Karađorđe.
Kapetan Roman Prodan pokopan je na Bakarskom groblju-(vidi post br. 4 u toj temi).
Slika

Kapetan Prodan bio je zapovjednik broda Karađorđe 06.07.1930. kad je došlo do sudara s talijanskim brodom Francesko Morosini (vidi postove br. 22,31 i 35 ove teme). Pritom je kapetan Prodan pokazao izuzetnu hrabrost i snalažljivost i time spriječio veću nesreću.

Na slici nije kapetan Romano Prodan, nego nepoznati časnik na brodu Karađorđe. Kapetan Prodan ima brkove, zaokružila sam ga na donjoj slici. Nepoznati časnik s gornje slike sjedi do njega, desno na slici.

Karađorđe posada.jpg
Karađorđe posada.jpg (181.09 KiB) Pogledano 607 puta

Karađorđe sudar Romano Prodan.jpg
Karađorđe sudar Romano Prodan.jpg (94.48 KiB) Pogledano 607 puta

Papalina
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 175
Teme: 7
Pridružen: 21.10.2014, 19:37
Lokacija: Otok Krk

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#97  PostPostao/la Papalina » 25.9.2024, 18:58

20240925_180130.jpg
20240925_180130.jpg (200.56 KiB) Pogledano 391 puta

20240925_180201.jpg
20240925_180201.jpg (263.03 KiB) Pogledano 391 puta

Avatar korisnika
Liburnian
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 226
Teme: 1
Pridružen: 5.1.2012, 01:47

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#98  PostPostao/la Liburnian » 1.10.2024, 11:24

Sudar brodova dogodio se kod otočića Galešnjaka, koji se zbog svog srcolikog oblika još naziva i Otok zaljubljenih ili Otok ljubavi. Hrvatska turistička zajednica ga često prikazuje u svojim promo materijalima, ali ni to nije spriječilo nedavnu devastaciju otoka i početak izgradnje divljeg privezišta na pomorskom dobru. :ruka

Galešnjak 1.jpg
Galešnjak 1.jpg (206.51 KiB) Pogledano 278 puta

Galešnjak 2.jpg
Galešnjak 2.jpg (170.13 KiB) Pogledano 278 puta

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#99  PostPostao/la Adamić » 1.10.2024, 11:54

Užas!!! :oops:
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Daluka
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 721
Teme: 10
Pridružen: 13.10.2015, 17:08

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#100  PostPostao/la Daluka » 1.10.2024, 14:07

Liburnian napisao: Hrvatska turistička zajednica ga često prikazuje u svojim promo materijalima, ali ni to nije spriječilo nedavnu devastaciju otoka i početak izgradnje divljeg privezišta na pomorskom dobru. :ruka

Galešnjak 1.jpg

Galešnjak 2.jpg


Otok je u stopostotnom privatnom vlasništvu, a ova iskrčena(e) površina(e) su iskrčene zbog nasada maslina, na GE se vide posađena stabla.
Ako misliš na ovaj mol on se vidi i na snimci iz 68.

Avatar korisnika
Liburnian
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 226
Teme: 1
Pridružen: 5.1.2012, 01:47

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#101  PostPostao/la Liburnian » 2.10.2024, 11:06

Daluka napisao: Otok je u stopostotnom privatnom vlasništvu, a ova iskrčena(e) površina(e) su iskrčene zbog nasada maslina, na GE se vide posađena stabla.
Ako misliš na ovaj mol on se vidi i na snimci iz 68.


To što je nešto privatno ne znači da se može raditi što hoću, postoje prostorni planovi i namjena zemljišta (poljoprivredno?). Pored toga, pomorsko dobro tj. 6 metara od obale ne može biti u privatnom vlasništvu, eventualno u koncesiji. O konkretnom molu je pisao morski.hr a prenijeli su mediji u HR, pretražite pod "galešnjak devastacija", ima članak i o bespravnoj gradnji na susjednom otočiću Bisaga mala, a koliko vidim u pozadini priče je prodaja otoka. Ne ulazeći u pravni meritum, ovo na slici je devastacija prostora, maslinik umjesto da se uklapa u krajobraz, u ovakvoj plantažnoj izvedbi nagrđuje prostor i pejzaž. :pozdrav:

Prethodni

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost