Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Naša industrija ima veliku i burnu povijest . Na našem području bilo je smješteno mnogo poznatih tvornica koje su sredinom 19 stoljeća tvorile više od 50 % ukupne proizvodnje Hrvatske . Rijeka se može pohvaliti sa prvim parnim mlinom u Hrvatskoj , prvom tvornicom čokolade na cijelom području Balkana, 1850.godine u prostorima nekadašnje rafinerije šećera bila je najveća tvornica duhana u cijeloj monarhiji,imali smo tvornicu papiru koja je prozivodila najkvaliteniji papir koji je izvozila diljem svijeta i još mnogo toga. Uz 12 brodogradilišta , riječki izum torpedo i rafinerijom nafte Rijeka najvećom na ovom kontinentu grad Rijeka je bio na vrhuncu svoje ekonomske moći.
Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#1  PostPostao/la Adamić » 7.2.2013, 16:18

Dobili smo od Lučke uprave Rijeka odobrenje za obilazak povijesnih riječkih lučkih skladišta, takozvanog »Metropolisa«, povijesnih lučkih skladišta s kraja 19. i početka 20. stoljeća. Pružena nam je i mogućnost obilaska i kontejnerskog terminala Brajdica , no kako nam je rečeno zbog sigurnosnih razloga moramo imati vozilo, stoga ćemo to ipak ostaviti za neki drugi put. Obilazak uključuje posjet i silosu. Nažalost staru "Lokomotivsku okretnicu" koja se nalazi uz samu Petrolejsku luku nije moguće posjetiti jer je u nadležnosti HŽ-a te ćemo to ostaviti za neka druga vremena.
karta podrucja.jpg
karta podrucja.jpg (128.09 KiB) Pogledano 11081 puta

Rijecki Metropolis lucka skladista.jpg
Rijecki Metropolis lucka skladista.jpg (88.1 KiB) Pogledano 11083 puta

Poštovani !
u skladu sa vašom molbom šaljemo vam potrebne informacije o obilasku lučkog područja u organizaciji Lučke uprave Rijeka.

U vašoj zamolbi naveli ste termin vašeg dolaska ( subota, 9.02.2013, 12h) naime, radno vrijeme Lučke uprave Rijeka je od pon-pet. ( 8h-16h ) te u skladu s tim vremenom organiziramo obilaske lučkog područja te vas stoga molimo da organizirate vrijeme obilaska prema službenom radnom vremenu.


Dakle kao što gore iznad piše, trebamo se dogovoriti svi zajedno koji nam termin najbolje paše. Treba paziti da bude lijepo vrijeme, da ipak ugođaj bude potpun.

Za ulazak je potrebno ime i prezime posjetitelja te broj osobne. To će te mi javiti na PP. Molim prijave!

Lista:

1. Adamić
2. Nikola
3. Kigor
4. Fiuman
5. Riječanka
6. Ilirija
7. gorgoroth
8. Nugent
9. Michele Maylender
10. Ilirija2
11. mmester
12. mekanotehnik
13. mekanotehnik 2
14.) Laval
15.) BrusJr
16.) Fiuman2
17.) mmester2


Dok se ne dogovorimo oko termina posjeta, u međuvremenu obradit ćemo cijelo ovo područje od silosa, Metropolisa pa do okretnice lokomotive činjenicama koje su nam poznate tako da budemo upoznati već kad dođemo tamo. Pa molim da se uključite ukoliko posjedujete kakav prilog.
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

kigor
 

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#2  PostPostao/la kigor » 7.2.2013, 17:45

3. Kigor

Fiuman
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 1579
Teme: 22
Pridružen: 23.6.2011, 00:40
Lokacija: Turnić

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#3  PostPostao/la Fiuman » 7.2.2013, 17:55

4. Fiuman... ako je ikako moguće čet ili petak...

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#4  PostPostao/la Adamić » 7.2.2013, 18:25

Odvojite malo vremena, smjestite se udobno u naslonjač i pročitajte sve što bi ste trebali znate o ovoj lokaciji na koju idemo.

Mr.sc. Nana Palinić, dipl.ing.arh. (hvala joj jako puno na ovim zanimljivim i vrijednim podacima!)

Povijesna skladišta riječke luke kao nacionalni i internacionalni unikum industrijske arhitekture

Metropolis – lučka skladišta 18 – 22.jpg
Metropolis – lučka skladišta 18 – 22.jpg (130.33 KiB) Pogledano 11060 puta

Wehler, Rolberitz, Ignác Bereny, Béla Enyédi:
Metropolis – lučka skladišta 18 – 22, 1909 – 1914,
ulica između sjevernog i južnog niza (foto D. Fabijanić)

Recentni radovi na istraživanju i valorizaciji industrijske baštine Hrvatske i arhitekture historicizma, secesije i moderne u Rijeci ukazuju na Rijeku kao grad koji kvantitetom i kvalitetom svoje industrijske arhitekture prednjači u nacionalnim okvirima. Industrijsku baštinu nekad najvećeg industrijskog i lučkog središta čini niz građevina, cjelina, područja, više ili manje značajnih, rijetkih i osobitih, od kojih pojedina imaju obilježja nacionalnih i internacionalnih vrijednosti. Unutar ovog kompleksnog nasljeđa posebno mjesto zauzima arhitektura riječke luke i to prema dva kriterija – stilskom i konstruktivnom. Riječka luka nije samo najveća i najznačajnija nacionalna luka već povijesno i jedina mađarska luka, ali i područje najranijih primjena novih konstrukcija i – u svojoj kategoriji, prometnih lučkih zgrada – stilski jedinstvenih građevina.

Izgradnja luke i lučkih skladišta

Riječka luka izgrađena je najvećim dijelom u devetnaestom i ranom dvadesetom stoljeću u doba Austro-Ugarske uprave, prema projektu francuskog inženjera Hilariona Pascala (autora luke Marseille i jenog od autora luke Trst 1) i mađarskog inženjera Antala Hajnala 2 . Projekt riječke luke kao luke-modela prezentiran je na Svjetskim izložbama u Beču 1873 i Parizu 1878 godine3 .
Kako riječka slabo razvedena obala nije bila pogodna za izgradnju luke, ispred prirodne obale poduzeta su velika nasipavanja, grad je proširen prema moru za prosječno 100 do 200 metara na cijelom području od ušća Rječine do Brguda, izgrađene su osnovne lučke građevine: lukobran, rive i gatovi te željeznička mreža u zaleđu. Željeznička pruga prema Sv. Petru (Pivki) i Karlovcu dovršena je 1873 godine, čime je Rijeka povezana s centrima Monarhije - Bečom i Budimpeštom. Nakon što su ispunjeni osnovni uvjeti luke – da pruža zaklon brodovima i ima dobre veze sa zaleđem - izgrađene su unutarnje lučke građevine, tj. veza između pomorskih i kopnenih prometnih sredstava: prolazna skladišta, skladišta za dulje zadržavanje robe i specijalizirana skladišta. Ove su građevine raspoređene u blokovima na gatovima i dugima nizovima po obalama, formirajući lučki pred-grad koji će, zbog zatvorenog režima luke, zauvijek odvojiti grad od mora.

Prvi kriterij za vrednovanje: stil

Prva skladišta koja su podizana u luci bile su drvene privremene građevine koje su postupno između 1879 i 1940 godine zamijenjene trajnima. Tijekom ovog 60-godišnjeg razdoblja u riječkoj je luci izgrađeno ukupno 36 uglavnom višekatnih skladišta u historicističkom, secesijskom i modernom stilu.

Historicizam


U prvom razdoblju, od kraja sedamdesetih godina 19. stoljeća do početka 20. stoljeća izgrađeno je ukupno 21 historicističko skladište. Premda gotovo da ne postoje dva potpuno istovjetna, načelno razlikujemo dva tipa: jednostavnija skladišta karakteristična za ranije razdoblje i reprezentativnija koja nastaju kasnije. Prvi tip,

-----------------------------------------------------------------------------------
1 Pascal je u Trstu razradio i djelomično izmijenio projekt inženjera Paulina Françoisa Talabota, jednog od projektanata Sueskog kanala. Il Porto di Trieste, Cronaca e storia delle costruzioni portuali, Autorita Portuale di trieste, Trieste 2002., str. 75, 201.
BERKES, József, Izgradnja riječke luke od 1868 do 1918 godine, Riječka luka, povijest, izgradnja, promet, katalog izložbe, Muzej grada Rijeke, 2001., str. 136.
2Antal Hajnal razradio je i djelomice izmijenio Pascalov plan te vodio kompletnu izgradnju luke.
3 Il piano plastico della città, La Bilancia, 17.03.1873.




kojem pripadaju skladišta od broja 1 do 7 (pogledati pod stavku 4) te 8 i 11 projektiraju uglavnom inženjeri Tehničkog ureda Pomorskog gubernija: Egan Lajos, Francesco Placsek, Mihály Schreiber, F. Stepsky, a jedina imena izvan ureda su arhitekt Mate Glavan (Skladišta 1-4) i Ferenc Pfaff (Skladišta 14 i 15). Karakteristika ovih građevina su jednostavan, gotovo paviljonski izgled: pročelja izvedena u kombinaciji opeke, kamena i žbuke raščlanjena pilastrima, segmentnih prozorskih i pravokutnih vratnih otvora, izraziti kosi krovovi pokriveni valovitim salonitom.
Kasnohistoricistička skladišta grade uglavnom dva i to “vanjska” arhitekta: Vjenceslav Bonaventura Celligoi i Lajos Luigi Burgstaller (Skladišta 9, 10, 12, 13, te rekonstruirana skladišta 5 i 6). Karakterizira ih raskošniji, reprezentativniji izgled, raščlanjenija pročelja kojima dominira pročelna opeka, kamen i žbuka, visoke atike koje skrivaju ravni drvocementni krov često naglašene piramidalnim završetcima akroterija. Zadržani su otvori segmentnih završetaka a građevine ostavljaju dojam historicističkih palača.

Secesija

Secesija je zastupljena građevinama koje imaju obilježja dva različita utjecaja: bečko-talijanskog i mađarskog. Prvom tipu, to jest glavnoj struji Bečke secesije i talijanskog floreala pripadaju elegantne nadstrešnice između skladišta 8 i 9 i 10 i 11 koje je 1910-1911 projektirao riječki arhitekt Giovanni Rubinich uvodeći po prvi put u lučki prostor meke, zaobljene forme, kombinirajući armiranobetonsku konstrukciju s dekoracijom u žbuci i šesterokutnim Falconierovim prizmama.
Sasvim drugačija secesija primjenjena je međutim između 1909 i 1914 izgradnjom velikog kompleksa od pet skladišta 18-22 (recentno nazvanim Metropolis) u krajnjem zapadnom dijelu luke (danas Praško pristanište). Kao reakcija na pojačani
--------------------------------------------------------------------------------------
Esposizione di Parigi, La Bilancia, 28.03.1878.
4 Skladišta su originalno bila numerirana rimskim brojevima, ali je početkom 20. Stoljeća Skladište I prozvano Ungaro-Croata, te je došlo do pomaka u brojevima. Od tada se primjenjuje numeracija arapskim brojevima, što je uglavnom zadržano do danas. U ovom tekstu služim se zbog jednostavnosti identifikacije ovom kasnijom numeracijom.
4 RUBINICH, Giovanni stariji (Lovran 1876 – Rijeka 1945), školovan na Politehničkom fakultetu u Budimpešti jedan je od najplodnijih arhitekata i graditelja razdoblja secesije i moderne u Rijeci. Autor je brojnih obiteljskih vila (Lado, Prodam, Giordan, Kovach, Alazetta, Hadsner – Rosenthal), višestambenih zgrada (Braun-Büro, Sirius, Sepich), veslačkih klubova Canottieri fiumani i Liburnia, industrijskih zgrada i urbanih poteza (podzid Parka nadvojvode Josipa), sudski vještak za pitanja konstrukcije i jedan od prvih riječkih arhitekata koji gradi u armiranom betonu. MAGAŠ, Olga, Rubinich, Giovanni sen., Arhitektura secesije u Rijeci, katalog izložbe, Rijeka 1997-98., str. 529-532.


riječki iredentizam i veliku napetost koju je grad sve više iskazivao prema Budimpešti pojavljuje se kulturna politika koja kod državnih gradnji protežira mađarsku secesiju, vrlo specifičnu inačicu stila koja koristi dekorativne elemente narodne umjetnosti u svojoj dekoraciji. Osnovni koncept sklopa, čiji je idejni začetnik vjerojatno Ferenc Pfaff, postavili su inženjeri MÁV-a Wehler i Rolberitz, te Ignac Bereny i dr. Bela Enyedi. Plošna žbukana pročelja raščanjena izbačenim tornjevima – erkerima obiluju secesijskim detaljima koncentriranim uz nizove vertikalno povezanih otvora i u predjelu friza ispod završnog vijenca, u finoj proporciji s mrežasto ostakljenim otvorima.

Moderna

Prva građevina izgrađena u luci, a vrlo vjerojatno i jedna od najranijih na našem području koja predstavlja preteču modernog stila bio je MÁV-ov žitni silos kojeg 1890-91 projektira i izvodi austrijski inženjer Christian Keresztily Ulrich 6 . Za razliku od ostalih građevina u luci koje su redom imale otvore segmentnog završetka, na ovoj ih građevini nema. Dugi, neprekinuti niz polukružnih otvora, posebno naglašenih na istočnom i zapadnom pročelju, rastvara cijelo prizemlje nad kojim se uzdiže golema prazna slijepa etaža pri vrhu koje je friz niskih pravokutnih prozora. Nad ovom, visokom bazom stoji zaseban dio silosa s nizovima kvadratnih i položenih pravokutnih prozora. Specifičnost namjene, konstrukcije i materijala, kao i nesumnjiv talent projektanta, očito dobra poznavatelja najmodernijih kretanja u arhitekturi toga doba, rezultirali su građevinom samo sebi svojstvena izgleda koja je dominirala lukom. Neobična silueta, tamne plohe zatvorenih pročelja bez otvora, veliki polukružni portali prizemlja, davali su ovoj građevini tajanstven, metafizički izgled te ona ne pripada toliko modernoj koliko nizu građevina van struje koji je u Rijeci započet sedmerobaznom zgradom Stare plinare i koji će svoj kontinuitet potvrditi kroz najavangardnije zgrade nastale početkom 20. stoljeća.
Skladište 17 na Visinovu gatu izgrađeno 1906-07 prema projektu Ferenca Pfaffa ima elemente prethodnih stilova: razdjelne pilastre, segmentno završene otvore, te rudimente historicističke dekoracije: plitke prozorske okvire, balustradni
------------------------------------------------------------------------------------
6 ULRICH, Christian (1836-1909), austrijski arhitekt, autor je velikog silosa na riječnoj luci u Budimpešti izgrađenog 1881 – 83. SISA, József i dr., Historizmus, Magyarország építészetének története, Vince Kiadó, Budapest, 1998., str. 227,228.

krovni završetak, ali stilski više ne pripada historicizmu pa ni u to doba prevladavajućoj secesiji, već preteči moderne – protoracionalizmu. Za razliku od drugih prvijenaca, kod kojih su elementi stila naznačeni ali ne i razvijeni, kod ove su građevine oni posve dominantni. Snažni horizontalni potezi balkona, vertikalni nizovi grupiranih otvora, vanjska stubišta i veliki kvadratični portalni otvori za prolaz željeznice, pilastri pretvoreni u lezene jer predstavljaju konstrukciju koja izlazi iz pročeljnog plana, zgradi daju potpuno moderan izgled. Pročelja su tretirana plošno i vjerojatno monokromno što proizlazi iz karakteristika jednog jedinog primijenjenog materijala.
Između dva svjetska rata izgrađene su dvije građevine sa značajnim obilježjima modernog stila, a ipak bitno različite: Skladište 23 kao primjer talijanskog stila razionale, čiji je autor vjerojatno Andrea Bayer, te Javna i slobodna carinska skladišta (danas skladište 40) izgrađena u sušačkoj luci 1931 prema projektu inženjera Milana Čalogovića 7. Obje predstavljaju jedinstvene i jedine primjere svojeg stila sagrađene u luci.
----------------------------------------------------------------------------------
7 ČALOGOVIĆ, Milan (Vinkovci 1878 – Zagreb 1945), školovan na Tehničkoj visokoj školi u Budimpešti, kao građevinski inženjer djelovao je u Vukovaru i Rijeci, te u vojnoj službi kao vojni časnik. Jedan je od osnivača i organizatora Tehničke visoke škole u Zagrebu. TOMLJANOVIĆ, Senka, Moderna arhitektura Rijeke, katalog izložbe, Rijeka 1996., str. 199.

Slijedi još jedan post...
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#5  PostPostao/la Adamić » 7.2.2013, 19:11

Drugi kriterij: konstrukcija

Riječka je luka bila područje prvih primjena novih materijala i konstrukcija, posebno armiranog betona, što možemo, jednako kao i u svijetu pratiti kroz četiri razvojne faze.

Prva faza: zajednička primjena željeza i betona (1881 –1893)

Prve zajedničke primjene željeza i betona u svijetu se javljaju sredinom 19. stoljeća, a odnose se na stropove s betoniranim plitkim svodovima u izgubljenoj oplati iz čeličnog lima između željeznih I – nosača. Godine 1845 konstruirao je inženjer William Fairbairn 8 u Manchesteru osmokatnu rafineriju gdje je primijenio ovaj
---------------------------------------------------------------------------------------
7 FAIRBAIRN, sir William (Kelso 1789 – Manchester 1874), inženjer, pionir Industrijske revolucije i promotor suradnje znanosti i industrije. Rođen kao sin škotskog farmera, s vrlo malo formalnog obrazovanja entuzijastički je studirao znanost kao samouk. Nakon preseljenja u Englesku radi kao šegrt graditelja mlinova i mlinskih strojeva. U Londonu i Manchesteru postaje izumitelj i konstruktor raznih strojeva u industriji, između ostalog za vodenice i tvornice pamuka. Zahvaljujući njegovim izumima Manchester postaje glavni industrijski centar. Izgradio je prvi parobrod željeznog trupa Lord Dundas. Surađivao je s Robertom Stephensom u mostogradnji, gdje uvodi čelične cijevi kao konstruktivni element.

sistem, patentiran 1844 godine. U riječkoj je luci prva zgrada s ovakvom konstrukcijom bilo Lučko skladište 4, projektirano 1881, a sagrađeno 1882 na Molu Zichy (danas De Franceschijev gat). Vjerojatni projektant ovog kao i ostala tri skladišta na gatu bio je arhitekt Mate Glavan 9 . Sva su skladišta bila gotovo identična, a jedino je Skladište 4 imalo u cijelom svom gabaritu podrum. Strop između podruma i prizemlja izveden je ugradbom nove konstrukcije koja je osiguravala nosivost od 1200 kg/m2. Na nacrtima je potpisan inženjer F. Stepsky.
Isti je sistem primijenjen na još tri skladišta čija je gradnja uslijedila: br. 5-7, koja su između 1881 i 1884 sagrađena na Obali Stefania (danas Bečko pristanište). Projektanti ovih skladišta bili su inženjeri Tehničkog ureda pomorskog gubernija F. Stepsky, Mihaly Schreiber i Francesco Placsek. Inženjer Stepsky jedino je ime koje se pojavljuje kod svih građevina pa je utemeljeno povezati ga s izvedbom ove konstrukcije, ali točnih podataka o tome za sada nema.
Do danas nije ostalo sačuvano niti jedno od ovih skladišta. Godine 1894 požar je uništio skladišta 5 i 6 pa su zamijenjena novima, skladište 4 kao i sva ostala skladišta na gatu stradalo je u bombardiranju krajem Drugog svjetskog rata, a skladište 7 održalo se najduže, sve do 1961 kada je cijeli niz srušen i na tom mjestu podignuta sadašnja zgrada koja nosi br. 7. Kako nije prethodno istraženo o kakvim je zgradama riječ tom je prilikom uklonjen i jedini preostali primjer ove konstrukcije. Sve četiri zgrade najranije su i, prema dosadašnjim istraživanjima, jedine građevine u Hrvatskoj na kojima je bio primijenjen ovaj sistem.
U sljedećim gradnjama sistem se više nije primijenjivao. Godine 1888 prema projektu Ferenca Pfaffa izgrađena su Skladišta 14 i 15 u drugom redu Obale Ferenc Salvator (danas Budimpeštansko pristanište) kao i Skladišta 8 i 11 u korijenu gata Rudolf (danas Orlandov gat), u čeličnoj konstrukciji, potonja dijelom i u drvenoj.
---------------------------------------------------------------------
9 GLAVAN, Mate (Sušak 1836 – Sušak 1914), školovan na Jochanneumu u Grazu, arhitekt i graditelj niza industrijskih, javnih i stambenih zgrada, između ostalog Rafinerije na Mlaki, lučkih skladišta, Tvornice kože, Hotela Kontinental, Hrvatske čitaonice na Trsatu, Pučke škole na Brajdici.


Druga faza: armiranobetonski stropovi (1893 – 1906)

Slijedeća značajna promjena u primjeni armiranog betona dogodila se 1878 kada je francuski izumitelj Joseph Monier 10 patentirao armiranobetonske grede i stropove. Bio mu je to sedmi, ujedno i posljednji patent vezan uz armirani beton, koji je naišao na vrlo široku primjenu. Po cijelom svijetu osnovana su brojna poduzeća koja su imala licencu za primjenu i kontrolu ovog sistema. Više nije bila riječ o zajedničkoj primjeni željeza i betona već o betonu ojačanom armaturom, dakle pravom armiranom betonu. Na nosivu konstrukciju od lijevanoželjeznih ili čeličnih stupova polagani su čelični I – profili između kojih su betonirani tanki (5 cm) svodovi od armiranog betona. Na svodove je lijevan beton s dodatkom šljake – zgure (šljakobeton), zatim obični beton i kao završni sloj valjani cement, a čelik, svodove i nasip povezivao je armiranobetonski umetak uz I – profil, tzv. Monierov klin.
U riječkoj luci ovaj je sistem primijenjen prvi puta 1893 godine kada se istovremeno grade tri zgrade – Skladišta 9 i 10 na čeonom dijelu gata Rudolf i Skladište 12 u prvom redu obale Ferencz Salvator, sva prema projektu Luigija Lajosa Burgstallera. Sistem je u luci nakon toga primijenjen još tri puta. Godine 1894 na mjestu skladišta 5 i 6 izgorjelih u požaru Luigi Burgstaller i Vjenceslav Celligoi projektiraju nove građevine s ovakvim stropovima, a Celligoi je isto ponovio 1897 na skladištu 13 izgrađenom u produžetku skladišta 12.
Od šest skladišta s ovom konstrukcijom dva (9 i 10) su stradala u bombardiranju krajem Drugog svjetskog rata, dva (5 i 6) su srušena zbog modernizacije luke i na njihovom je mjestu izgrađeno današnje skladište 7, a dva su preostala (12 i 13).
Premda je Monierov sistem imao široku primjenu i u zapadnoeuropskim se zemljama primijenjivao prije nego kod nas, mnoge takve građevine su srušene, a u nekim zemljama primjena je znatno kasnila. Primjer za to je Australija, gdje su prve ovakve građevine zabilježene tek iz 1897, to jest izgrađene su iza našeg Skladišta 13, predviđenog za rušenje .11
-------------------------------------------------------------------------------------
10 MONIER, Joseph (Saint-Quentin de Poterie 1823 – Paris 1906), genijalni izumitelj armiranog betona koji je između 1867 i 1878 registrirao sedam glavnih patenata za korištenje novog materijala u hortikulturi, mostogradnji, arhitekturi, primjenjivanih po cijelom svijetu. Dio patenata je prodao a dio izgubio, da bi 1906 umro u najvećem siromaštvu.
11 MONASH, John: Engineering enterprise prior to WW1 – Introduction of Monier to Victoria, Australia. http//home.vicnet.net.au/~aholgate/jm/mainpages/monier.html.



Treća faza: kuće – eksperimenti (1906 – 1909)
Kraj 19. stoljeća označio je ujedno i kraj 50-godišnjeg razdoblja otkrivanja, ispitivanja i definiranja armiranog betona. Teorijska ispitivanja, prije svega Wayssa, Bauschingera, Contamina, Bordenava, Hennebiguea, Edmonda Coigneta i De Tedescoa definitivno su između 1880 i 1900 godine utvrdila svojstva novog materijala i teoretske osnove za statičke proračune. Još 1895 François Hennebique izveo je u Tourcoingu Mlin Karla VI čija je nosiva konstrukcija bila od armiranog betona, a 1897 Anatol de Baudot u tehničkoj suradnji s Contaminom izveo je crkvu Sv. Ivana na Montmartreu u Parizu, cijelu u armiranom betonu . 12
Prvi standardi cementa doneseni su 1900 i od tada započinje gradnja zgrada iz armiranog betona prema statičkim proračunima, koja ujedno predstavlja treću fazu razvoja – gradnju kuća-eksperimenata. Karakterizira je određena nekritičnost u primjeni, gotovo idealiziranje novog materijala za kojeg se smatralo da može u svim elementima zamijeniti do tada primijenjivane tradicionalne materijale. Zgrade se grade kompletno u armiranom betonu, koji se koristi za sve – stupove, grede, stropove, stubišta, zidove. Vanjski zidovi tretirani su isto kao unutarnji, imaju istu debljinu, tj. vrlo su tanki što se ubrzo pokazalo kao veliki problem zbog loših toplinskih svojstava armiranog betona. Faza gradnje ovakvih zgrada trajala je stoga vrlo kratko i one su iznimno rijetke. U Rijeci i Hrvatskoj, prema za sada dostupnim podacima, postoje dvije ovakve zgrade, Lučko skladište XIV (17) i Hotel Emigranata autora Szilarda Zielinskog, rađen istovremeno, prema sistemu Hennebique.
Monumentalno skladište 17, najveća i najmasivnija građevina u riječkoj luci, nastaje 1906 prema projektu Ferenca Pfaffa, glavnog inženjera Mađarskih državnih željeznica, projektanta niza kolodvorskih i željezničkih zgrada u Monarhiji .13 Riječ je o Pfaffovu avangardnom projektu kojim ovaj potvrđeni historicist po prvi puta progovara drugim stilskim izrazom i primijenjuje tad novi materijal.
-------------------------------------------------------------------
12 VARALDO, Giuseppe, ZUCOTTTI, Gian Pio, Armirani beton, Enciklopedija moderne arhitekture, Građevinska knjiga, Beograd 1970, str. 35, 36.
13 PFAF, Ferenc (Mohač 1851 – Budimpešta 1913), mađarski arhitekt, studirao na Umjetničkoj akademiji u Budimpešti. Osim nekoliko izložbenih paviljona kao arhitekt direkcije Mađarskih državnih željeznica (MÁV) projektirao je velik dio kolodvorskih zgrada: Rijeka (1890), Zagreb (1891-92), Bratislava, Pečuh, Szegedin, Temišvar, Arad, Cegléd, Debrecen i dr. Karakteristika kolodvora u hrvatskoj horizontalna je izdužena kompozicija s naglašenim središnjim bočnim rirzalitima i neoklasičkim elementima, osobito na središnjem dijelu. Uz kolodvor, u Rijeci je projektirao i druge zgrade za željeznicu: skladišta, upravnu zgradu željezničkih skladišta, stambene zgrade za činovnike MÁV-a.


Ovo četverostruko skladište impozantnih dimenzija: 50m široko, 100m dugo, smješteno je na trećem, gatu Marie Valerie (danas Visinov gat) kao jedina, slobodnostojeća građevina. Ima podrum, visoko prizemlje i tri kata, što čini površinu od brutto 25 000 m2, netto 21 324 m2. Podrumski i prizemni dio odijeljeni su na istočni i zapadni tj. dva izdužena skladišna prostora u središtu kojih su dva željeznička kolosijeka koji završavaju na čelu gata, dok gornje tri etaže zauzimaju cijeli tlocrtni gabarit. Nakon izvedbe deset skladišta koja su imala željezno-betonske i armiranobetonske stropove, ovo je prva zgrada izvedena potpuno u armiranom betonu. Skeletna konstrukcija rađena po sistemu Coignet – De Tedesco 14 sastavljena je od kvadratnih stupova (promjenjivog presjeka po etažama) i kvadratičnih greda položenih u oba smjera, nad kojima su armiranobetonski stropovi. Dio stropa između četiri susjedna stupa umetanjem sekundarnih greda s vutama izveden je kao kazetirani strop. Svi pregradni i obodni zidovi također su iz armiranog betona. Zgrada je izvedena prema proračunu konstrukcije Kálmána Balogha, a izvelo ju je poduzeće Grünwald Testvérek iz Budimpešte, koje je izradilo i izvedbenu dokumentaciju 15. U doba izgradnje imala je najveću nosivost etaža od 1500 kg/m2, što je značilo poboljšanje za 300 kg/m2 u odnosu na do tada izgrađena skladišta u luci.

Četvrta faza: armiranobetonske zgrade s obodnim zidovima od opeke (1909 - )

Ubrzo nakon izgradnje prvih zgrada iz armiranog betona uočeni su nedostaci novog materijala, prije svega njegova loša svojstva kao toplinskog izolatora. Napušta se izvedba vanjskih zidova iz armiranog betona, pogotovo tankih armiranobetonskih stijena koje su imali ulogu curtain-walla, to jest ispune između armiranobetonskog skeleta. Tradicionalni materijal – opeka, vraća se kao najbolji i najsigurniji odabir za vanjski zid. Četvrta faza predstavlja u stvari usavršavanje treće, ali i način na koji gradimo danas, s tim što su prve građevine nastale u ovoj fazi u građevinskom smislu kvalitetnije od današnjih: vanjski su zidovi tretirani tradicionalno, imaju debljinu od 65 do 45 cm, što je znatno iznad današnjih standarda. Najranije građevine ovakvog tipa u riječkoj su luci također izvedene vrlo rano. Riječ je o ranije spomenutom
kompleksu skladišta 18 –22 (Metropolis) na Praškom pristaništu. Izvedbu su na osnovi nadmetanja dobili različiti ponuđači, ujedno i projektanti izvedbenog projekta: Vjenceslav i Eugenio Celligoi i Theodor Träxler 16 iz Rijeke i Beča za skladište 19, Aladar Vladimir Baranyaj i Slavko Benedik iz Zagreba za Skladište 18, Ignac Bereny iz Budimpešte za skladišta 20 i 21 i Otto Prister iz Beča za skladište 22. Tijekom gradnje donosi se odluka o povezivanju pet isprva odvojenih zgrada. Ignac Bereny 1914. spaja sjeverni niz, a dr. Bela Enyedi iste godine projektira šest zatvorenih mostova – pasaža kojima su spojena skladišta prvog i drugog niza. Isti je inženjer ujedno i autor statike za cijeli kompleks rađen također prema sistemu Coignet – De Tedesco.
---------------------------------------------------------------------------------
14 COIGNET, Edmond (Ville-d’ Avray 1851 – Hauts-de-Seine 1915), DE TEDESCO, Napoleon (Pais 1848 – Paris 1922), francuski inženjeri koji su usavršili i razvili patente za armirani beton Josepha Moniera i postavili teorijske osnove za statički proračun. Od 1890 koriste armirani beton u niskogradnji za akvedukte, mostove i tunele, a kasnije i u visokogradnji.
15 U Rijeci je isto poduzeće neposredno prije izvelo konstrukciju zgrade Ubožnice braće Branchetta – današnji Medicinski fakultet.
16 CELLIGOI, Vjenceslav Bonaventura (Dobrota 1873 – Rijeka 1916), jedan je od najvećih riječkih arhitekata i graditelja svih vremena. Od brojnih stambenih, javnih i sakralnih građevina ističu se višestambene Kuća Celligoi, Crvena kuća, Gilić, Vuolo i Colele, Franck-Kiss te vile Celligoi, Voloschin, Nadory. Projektant je potkove na groblju Kozala. Njegov sin CELLIGOI, Eugenio (Rijeka 1883 – Santos, Brazil 1974), te poslovni partner , učenik Otta Wagnera, TRÄXLER, Theodor (Horn, Austrija 1881 - ?) u zajednički osnovanom poduzeću ostvarili su značajne projekte javne namjene za Rijeku – Teatro Fenice i Benediktinski samostan na Podmurvicama. PALINIĆ, Nana, Arhitektura secesije u Rijeci, katalog izložbe, Rijeka 1997-98, str. 522-524.


Zaključak

Povijesna riječka luka predstavlja europski, internacionalni projekt kojeg su projektirali i realizirali vrhunski stručnjaci svoga vremena. Njena je arhitektura korespondirala s tada dominantnim stilovima – historicizmom, secesijom i modernom, građevinama drugih namjena koje se tada grade, ali i onima u drugim europskim i svjetskim lukama. Jedine građevine kakve postoje samo u Rijeci i predstavljaju jedine pomorske lučke građevine nekog stila ikad izgrađene i ispunjavaju kriterij rijetkosti jesu Skladišta 18-22 na Praškom pristaništu, te su prema tome najvrijednije građevine u luci i predstavljaju internacionalni unikum.
Cijelo područje povijesne riječke luke predstavlja vrijednost u nacionalnim okvirima kao područje prvih primjena armiranog betona, na kojem se kroz četiri faze prati razvoj ove konstrukcije. Prema kriteriju konstrukcije, tehnologije i tipologije nacionalni unikum predstavlja Skladište 4 na kojem je prva zajednička primjena željeza i betona, Skladišta 12 i 13 kao jedine preostale građevine iz 19 st. s armiranobetonskim Monierovim stropovima, Skladište 17 kao jedna od dviju najranijih građevina rađenih u armiranom betonu, te Skladišta 18-22 na Praškom pristaništu kao jedinstvena tipologija.
Regionalnu i lokalnu vrijednost imaju ostale povijesne građevine, posebno Skladišta 18 – 22 kao najkvalitetnija gradnja u građevinskom smislu (kombinacija materijala i nosivosti konstrukcije) te najveći sklop građevina ikad izgrađen u gradu i regiji.
Usporedimo li arhitekturu riječke luke s ostalim europskim lukama, primjerice s Trstom, vidimo da je Rijeka vremenski bila u odnosu na ovaj grad u višegodišnjem zaostatku - 16 godina kasnije dobila je željeznicu, 16 godina kasnije izgrađeno je prvo trajno lučko skladište. Primjena armiranog betona, pogotovu kasnijih faza, bila je međutim jedino po čemu je Rijeka uspjela prestići Trst, te je tako prvu kompletno armiranobetonsku višekatnu građevinu, Skladište 17 dobila šest godina prije ovakve zgrade izgrađene u tršćanskoj luci, skladišta 70. Osim toga Skladište 17 građeno je dvije godine prije najranijih sačuvanih armiranobetonskih zgrada u SAD-u - Edisonovih jednostavnih radničkih kuća iz armiranog betona izgrađenih u Union Cityju (New Jersey) iz 1908 .17
Usporedimo li riječke građevine s onima u Genovi, prije svega skladištima pamuka u staroj luci, ili pak skladištima u povijesnim lukama Kopenhagena, Malmoa, San Francisca, Lisabona, vidimo da su riječka znatno bogatije dekorirana te da i po svojim stilskim karakteristikama predstavljaju svjetsku kvalitetu.
Komparativna analiza tretmana ovih građevina daje, međutim, potpuno drugačiju sliku. Svjetski primjeri – počevši od Trsta u kojem ostaje potpuno sačuvano svih sedamdesetak povijesnih skladišta, preko Genove, Kopenhagena, Osla, Malmoa i većine drugih luka pokazuju da su povijesne luke postale novi gradski centri i izlazi na more, novi gradski waterfront. Riječka povijesna luka, odnosno njeni ostaci, jer od četrdesetak građevina danas je sačuvano samo devet, većim je dijelom predviđena za rušenje, a manjim ostaje unutar lučke zone. Preventivno su zaštićena samo dva skladišta – Skladište 17 i 12, dok je ostalih sedam – Kompleks 18-22, Skladište 13 i Skladište 40 u Luci Baross predviđeno za rušenje.
Ovako drastičan raskorak između valorizacije i tretmana nužno mora alarmirati stručnjake i javnost, jer u doba dominantnog procesa zaštite, valorizacije i prenamjene povijesnih luka u cijelome svijetu ne može postojati dovoljno jak argument, gospodarski ni planerski, za ovakav tretman građevina dokazanih nacionalnih i internacionalnih vrijednosti. U trenutku urbane transformacije grada odluka o zadržavanju ili gubitku ovih građevina može biti od presudnog značenja za povijesni i kulturni identitet Rijeke. Nakon gubitka Starog grada Riječka je povijesna luka posljednja preostala jezgra identiteta, ona koja još uvijek sadrži kritičnu urbanu masu iz koje se može razvijati grad. Upravo na ovom mjestu, srazom srednjoeuropskog i mediteranskog uspostavljen je prostor fascinantne, gotovo metafizičke atmosfere. Arhitektura koja ga je definirala svojim iznimnim proporcijama i pojedinačnom oblikovnom, konstruktivnom i likovnom snagom odrazila je iskonski duh ovog grada izvan struje, koji, premda u masakriranom stanju, još uvijek zrači gotovo kozmičkom energijom.

--------------------------------------------------------------------------
17 The history of Concrete, http://matse1.mse.uius.edu/~tw/concrete/hist.html.
POZETTO, Marco: Cemento armato, materiale nuovo nella scuola di Otto Wagner, L’Industria Italiana del Cemento, rivista, no. 6/1981., Roma 1981.


Kraj! :čitati:
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

gost
 

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#6  PostPostao/la gost » 7.2.2013, 19:31

Fiuman napisao:... ako je ikako moguće čet ili petak...

5. Riječanka

Navijam za petak : molitva

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#7  PostPostao/la Adamić » 7.2.2013, 21:32

Da izvadimo neke zanimljive fotografije... :kava:

pasarela.jpg
klikni za veću sliku

Pogled na lučko skladište broj 20. Pogled na pasarelu (spaja se s Krešimirovom)koja je srušena. Nešto dalje s desne strane stoji svjetionik, kojeg smo također posjetili ! Pa hotel Emigranti.

Za umjetnički dojam koju stvaraju ove tračnice, lokomotive, fotografiji dajem čistu peticu!
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

gost
 

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#8  PostPostao/la gost » 7.2.2013, 23:14

6. Ilirija

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#9  PostPostao/la Adamić » 8.2.2013, 10:44

Ako ste dobro pratili, tekst koji sam stavio. Naći ćete podatke o ovim lijepim skladištima na današnjem gatu De Franceschijevom, koja su nažalost porušeni u savezničkom bombardiranju. Po mojoj slobodnoj procjeni ova fotografija datira negdje iz 20 tih prošlog stoljeća. Također i ovo skladište uz Bečko pristanište bit će srušeno! Vidimo i lijepi sat koji je nekoć bio na Upravnoj zgradi luke (izgrađena 1885) a ispred njega nalazilo se je neko malo skladište. U pozadini radovi na Kapucinskoj. Prema njoj bi se dalo odrediti točnije vrijeme nastanka ove slike, ali ne bi sad znao u detalje.
1882  izgradena skladista.jpg
"Prve zajedničke primjene željeza i betona u svijetu se javljaju sredinom 19. stoljeća, a odnose se na stropove s betoniranim plitkim svodovima u izgubljenoj oplati iz čeličnog lima između željeznih I – nosača. Godine 1845 konstruirao je inženjer William Fairbairn 8 u Manchesteru osmokatnu rafineriju gdje je primijenio ovaj sistem, patentiran 1844 godine. U riječkoj je luci prva zgrada s ovakvom konstrukcijom bilo Lučko skladište 4, projektirano 1881, a sagrađeno 1882 na Molu Zichy (danas De Franceschijev gat). Vjerojatni projektant ovog kao i ostala tri skladišta na gatu bio je arhitekt Mate Glavan ."
1882 izgradena skladista.jpg (240.54 KiB) Pogledano 10984 puta


Ako ima još netko staru slikicu ovog područja neka se uključi... :slikanje:
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

gorgoroth
 

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#10  PostPostao/la gorgoroth » 8.2.2013, 11:42

gorgoroth svakako!

Avatar korisnika
Nugent
Gost
Gost
 
Postovi: 6
Pridružen: 10.1.2013, 22:40

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#11  PostPostao/la Nugent » 8.2.2013, 15:16

8.Nugent

Avatar korisnika
Michele Maylender
Krepat ma ne molat !
Krepat ma ne molat !
 
Postovi: 58
Teme: 10
Pridružen: 3.2.2012, 21:57
Lokacija: Territorio Libero di Trieste

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#12  PostPostao/la Michele Maylender » 8.2.2013, 19:16

Maylender Michele navija za petak!

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#13  PostPostao/la Adamić » 8.2.2013, 22:56

De Franceschijev  gat i Becko pristaniste.jpg
De Franceschijev gat i Becko pristaniste.jpg (321.05 KiB) Pogledano 10917 puta

Panorama dijela teretne luke. U prvome je planu De Francesschijev gat, a od njegova korijena prema zapadu Bečko pristaniste (tada Ljubljanska obala) koje se obnavlja. Obnova je započela 1959., a tri će stara skladišta uz pristanište biti srušena.

novoizgradeno skladiste br.7.jpg
novoizgradeno skladiste br.7.jpg (299.74 KiB) Pogledano 10917 puta

Novoizgrađeno skladište br.7 na obnovljenome Bečkom pristaništu, s isto tako novim stupnim dizalicama Ganz nosivosti 3 t, zamijenilo je stara, dotrajala skladišta (br. 5,6,7) i sačuvalo nekadašnji stari broj (onaj najveći).
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#14  PostPostao/la Adamić » 11.2.2013, 00:20

Molim prijavljene koji još nisu da jave na PP ime i prezime te broj osobne.

Javim,danas , sutra potvrdu termina a on je kako stvari stoje 15.02.2013 u 12. sati.
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 22368
Teme: 914
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Obilazak Metropolisa, silosa i ostalih lučkih građevina

Post broj:#15  PostPostao/la Adamić » 11.2.2013, 20:19

Ajmo dalje s temom!
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (347.18 KiB) Pogledano 10827 puta

Untitled-2.jpg
Untitled-2.jpg (350.66 KiB) Pogledano 10827 puta

Untitled-3.jpg
Untitled-3.jpg (434.05 KiB) Pogledano 10827 puta

Untitled-4.jpg
Untitled-4.jpg (412.81 KiB) Pogledano 10827 puta

Fotografije izgradnje trokatnog armiranobetonskog skladišta na gatu Marie Valerije (danas Visinov gat). Još i danas , nakon dva svjetska rata, bombardiranja i miniranja, služi svrsi.
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Sljedeće

Vrati se na: Industrijska baština

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju