Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-1908.)

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 24029
Teme: 926
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-1908.)

Post broj:#1  PostPostao/la Adamić » 12.10.2019, 12:19

Da se i ja pridružim našoj novoj rubrici "Jedrenjaci" i općenito "Pomorstvo" na kojoj Vežičanka marljivo radi i skuplja svu dostupnu dokumentaciju. :gore :zastava:

Bit će lakše pratiti.

Nadamo se da će se drugi priključit svojim saznanjima a ne samo preuzimat sav sadržaj za svoje publikacije i pobjeć. Da, zato i postojimo, no opet bilo bi lijepo da se priključite, jer mi naravno ne znamo sve.

Dakle, prvo je važno spomenuti Pomorsku školu Bakar koja je najstarija pomorska ( strukovna) škola u Hrvatskoj i šire. Utemeljena je daleke 1849. godine.

Učenici Nautičke škole u Bakru potkraj XIX. st. obavljali su praksu na parobrodima Deli i Bátor ondašnje Pomorske vlade u Rijeci, kao i na jahtama Hertha i Farnese. Dakle koristili su riječke brodove kao školske.

No prvi baš u potpunosti školski brod na Mediteranu (Sredozemlju) bio je željezni jedrenjak Margita.
Slika
Prvi hrvatski namjenski školski brod, ujedno i prvi školski brod u Austro-Ugarskoj Monarhiji bio je brod Margita, izgrađen 1880. u engleskom Birkenheadu kao luksuzna jahta Farnese. Izvor Pomorska škola u Bakru .

Tražeći da se organizira praktična nastava, bakarski nautičari su dobili od Ugarskog ministarstva trgovine 1884. godine dopuštenje da mogu obavljati pomorsku praksu na brodu Pomorske oblasti u Rijeci. To su uglavnom bili parobrodi ”Dely" (36 BRT) i "Bathori" (83 BRT) a putovanja su bila kratka na relaciji Pula - Lošinj, u trajanju od osam dana.

Slika
Bio je dug 34 m, širok 5,3 m.
Dana 21.4.1894. god blagoslovljena je jahta "Farnese" i tom prilikom podareno joj je ime bivše banice "Margita". (ime žene bana Khuen Hedervaryja).

E sad mnogi ga pomorski "stručnjaci" smatraju brodom na jedra. No taj brod imao je i svoj stroj. Prvo ime imala je „Chonita“ a drugo „Farnese“. Kao pogon imala je parni stroj od 18 N HP, te je bila opremljena sa dva jarbola, sošnjačama i prečkama tako, da je mogla upotrijebiti neovisno jedra ili stroj.
„Margita“ je bila dodijeljena nautičkoj školi u Bakru u naučne i znanstvene svrhe.


Godine 1908. prodala je vlada lađu "Margitu" i nabavila novi školski brod "Vila Velebita".
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 24029
Teme: 926
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Jedrenjak Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#2  PostPostao/la Adamić » 12.10.2019, 12:31

Također treba spomenuti veliku vojnu pomorsku akademiju u Rijeci radi usporedbe i saznanja pomorstva u našem kraju. (1866.-1914.) .

Nastava se održavala na njemačkom jeziku, a poučavalo se talijanski, francuski, engleski i ilirski (od 1899. srpsko-hrvatski) jezik.
Primjer vježbe na brodovima s jarbolom na kopnu. Svakako su poslije vježbali i na pravim vojnim brodovima.

Slika
Vojna pomorska akademija (1857-1914)-danas KBC Rijeka u mađarskim i riječkim bojama :zastava:

Slika

Slika

Uz vojnu pomorsku akademiju, djelovala je i nautička akademija (na mađarskom).
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 24029
Teme: 926
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#3  PostPostao/la Adamić » 12.10.2019, 14:14

E sad da li je to jedrenjak ili parobrod ? Može i pod jedno i pod drugo. :ne znam:

Lijepo se vidi dimnjak pa prema tome, mislim da ne bi trebao biti ovdje jer ovdje su samo jedrenjaci bez dimnjaka. ;)
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Ana
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 243
Pridružen: 5.10.2015, 20:46

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#4  PostPostao/la Ana » 13.10.2019, 15:34

Neće baš biti na Mediteranu. Mornarička akademija koja je osnovana u Veneciji 1802, a neko vrijeme je boravila u Rijeci (1857/58 i 1866-1918), a raspuštene je u Braunau na Innu po završetku rata 1918, imala je školske brodove još u doba Venecije, dvadesetih godina XIX stoljeća kad su pitomci nakon treće godine odlazili na plovidbu. Školski brodovi su sredinom tog stoljeća bili Narenta, Fridrich i Dandola.
Pomorska škola je osnovana i u Rijeci, i to prije bakarske, ali se nije održala do danas.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 24029
Teme: 926
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#5  PostPostao/la Adamić » 13.10.2019, 17:35

Slažem se, zato sam i stavio riječki presjek i tamo već učio nelogičnosti u usporedbi.

To je silovanje povijesti na silu bez podrobnije provjere činjenica. Emisija "ćapaj cima" na Radio Rijeci me je i potaknula da otvorim ovu temu. Tamo je gradonačelnik Bakra izjavio u povodu 170. obljetnice škole da je pomorska škola Bakar najstarije pomorsko učilište u Europi. :idea:
A izjavio je da je grad Bakar s Bakarskom stražom pripojio Rijeku Hrvatskoj 1848. te je voditeljica emisije je izjavila da je 1849. godine bio najveći grad u Hrvatskoj. (Pomorska škola Bakar je tada osnovana)
https://radio.hrt.hr/radio-rijeka/ep/capaj-cimu/317215/

Slika
Na francuskoj stranici pisalo je da karta iz 16-17 st. neka je i iz 18 .st., vidimo koji su najveći gradovi u to vrijeme od Lovrana do Senja . Realno nije ispravno nazivat mjestašce Bakar s par stambenih kuća najvećim gradom u Hrvatskoj . Imao je sreće što je teritorijalno imao jako velike granice, sezao je i do granica Rječine. Nešto slično imamo i danas. Industrijsku zonu koju je izgradila Rijeka upravlja Bakar i nekoliko puta je veći od grada Rijeke.
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Ana
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 243
Pridružen: 5.10.2015, 20:46

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#6  PostPostao/la Ana » 13.10.2019, 18:09

Naše izvore treba uzeti "Cun grano salis", naročito u zadnjih 20-ak godina. Istina je da ja bakarska straža sudjelovala s Bunjevcem u okupaciji slobodne luke Rijeka, i kao takve bez vojske. Nije baš neko junaštvo. Stvar se riješila tek 1868 Hrvatsko-ugarskom nagodbom (Fiumani nisu nikad ratovali). Ako se progugla, na prvu ispada da je Barcelona imala pomorsku školu sto godina ranije- 1765. E tu su i pomorske sile, Engleska, Holandija i Portugal.

Avatar korisnika
Adamić
Moderator
Moderator
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 24029
Teme: 926
Pridružen: 12.6.2009, 02:27
Lokacija: Grad Rijeka

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#7  PostPostao/la Adamić » 13.10.2019, 19:40

Naravno. Zahvaljući internetu lako danas možemo vidjeti gdje smo mi u usporedbi s ostalima. :gore
Rijeka - naša ljubav, naš način života :trobojnicasrce

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4949
Teme: 172
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 20.12.2019, 19:42

Sigurno se misli na to da je to bio prvi školski brod za pitomce trgovačke mornarice, ne ratne mornarice što obrazuje "mornarička akademija".

Ali moram priznati da mene ostale zemlje baš nešto ne zanimaju pa nisam proučavala, a ostalo "pučanstvo" se ne javlja sa svojim saznanjima ovdje pa mi se čini da nećemo skoro saznati točno kako je bilo.

U svakom slučaju ovaj podatak potiče još iz enciklopedije Mate Ujevića iz 1941., koji je bio temelj za Jugoslavensku enciklopediju kasnije i vjerojatno i za kasniju Hrvatsku enciklopediju. Pa kako je to običaj kod nas puno toga se prepisuje na principu kopi-pejst, bez nekog dubljeg proučavanja i provjere - što opet ne znači da taj podatak nije točan.

Hrvatska enciklopedija, Mate Ujević 1941., potpis B. P-ć označava autora teksta Bare Poparića:

Hrvatska enciklopedija svesci 1-4 Mate Ujević.JPG
Hrvatska enciklopedija svesci 1-4 Mate Ujević.JPG (45.42 KiB) Pogledano 6352 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4949
Teme: 172
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#9  PostPostao/la Vežičanka » 4.6.2020, 11:55

Bare Poparić piše u svojoj knjizi "Pregled povijesti pomorstva", 1932. godine:

Hrvati su bili jedini, između svih mediteranskih naroda, koji su još u 19. stoljeću mogli da pokažu na svoj školski brod za časnički podmladak u našoj trgovačkoj mornarici. Bilo je u svim pomorskim državama školskih bodova, namijenjenih podmlatku ratnih mornarica, kao što je i prirodno: ali ih nisu imali ni Talijani, ni Francuzi ni Španjolci, kao što ih nije imala ni Austrija ni Ugarska za podmladak trgovačke mornarice.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4949
Teme: 172
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-19

Post broj:#10  PostPostao/la Vežičanka » 20.6.2020, 19:57

Jedrenjak Margita prodan je nakon što je nabavljen novi školski brod "Vila Velebita" 1908. godine. Postaje jahta Valerie II u vlasništvu grofa Đure Oršića.
Svoj životni vijek završio je kao barža za ugljen u riječkoj luci.

iz godišnjaka 1909. godine:
Valerie II -1909.JPG
Valerie II -1909.JPG (65.94 KiB) Pogledano 4555 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4949
Teme: 172
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-1908.)

Post broj:#11  PostPostao/la Vežičanka » 20.3.2021, 11:49

Margita je iako je imala i jedra bila prema tadašnjoj klasifikaciji parna jahta, vidi se to i u upisima u pomorske registre. Čak su i veliki prekooceanski brodovi još dugo u 19. stoljeću imali jedra kao pomoćni pogon (na primjer Lloydovi parobrodi).

U časopisu Vienac iz 1894. godine izašao je člank o jahti Farnese (budućem školskom brodu Margita), koji je hrvatska vlada upravo kupila.

Hrvatski yacht „Farnese“.

Kr. hrvatska vlada kupila je 21. veljače o.g. yacht „Farnese“, koji stajaše 7.000 funta šterlina, dakle 80.000 forinta, darežljivošću Nj. Visosti kneza od Parme, za samih 15.000 for. Vladi će služiti taj parobrod u naučne svrhe nautičkih pitomaca u Bakru, a i za druge ekspedicije.

Yacht ovaj na paru i jedra sagradjen je od željeza u Birkenheadu u Engleskoj. Compoundov parni stroj sa 80 odnosno 85 indiciranih konjskih sila tjera brod 8 morskih milja na uru; ali je on i izvrstan jedrenjak, a najbolje mu je svojstvo, još ono, što sa zamjernom lakoćom nadvladjuje grdne talase za oluje.

„Farnese“ je 34 m. dug, 5,3 m. širok, a uronjuje 3,2 m., imade 124 deplacement-tona, a 54 tona po registru.
God. 1883. kupi ga Nj. Visost knez od Parme, a od tada pristanište mu je u Bakru.
Svake gotovo godine, najobičnije za zimskih mjeseci, poduzimao bi knez putove po Sredozemnom moru. On obrodi grčki arhipel, posjeti mnoge luke Albanije, Grčke i Turske sa čuvenim istraživaocem Schliemann-om, njegovim tada gostom, proučavajući starine Arga, Mikene i Tira, a sam grčki kralj posjeti ga u Pireju. Za nekolikih zima obadje Siciliju, Ciparsko ostrvlje, neke talijanske luke i francusku Rivieru, pak Sardiniju, Korsiku i Elbu.

Osobito mu bijahu ugodni putovi u zapadnoj kotlini Sredozemnoga mora, ako i prečesto veoma burni.
Tako je prošao 1886. godine „Farnese" glasoviti put Sv. Bonifacija, baš kad je iznebuha dunuo vihor; drugom jednom zgodom prebrodi put od Palerma do Livorna za jake nepogode i jedrima i parom u 29 sati; opet jednom, zaveden odlaskom dviju talijanskih oklopnjača „Lepanto“ i „Vesuvio“ održa taj galeb, kako ga rado nazivahu, na lakim krilima, svojim jedrima, strašno valovlje i žestoki sjevero-zapadni vihor ma upravo slavno, doplovivši sretno u Livorno, dočim su ona dva diva, dvije oklopnjače, pobjegle u luku natrag, da se spase, ne mogući održati, navalu valovlja.

Na svim tim putovima zapovijedaše „Farnesu“ vješti i učeni komandant Pavao Hauser.
Ovake prave bravure održa taj ne baš veliki nu jaki parobrod takom lakoćom, a da nikada nije ponesao ni najmanje ozlede toliko on vrijedi u dobrim rukama.

God . 1891. bijaše i Nj. Visost na ovom yachtu pri velikoj manevri u Dalmaciji, kojoj prisustvovaše Nj. Veličanstvo car, a potom i u Puli, kad no su se yachti primljeni medju carsku mornaricu predstavili Njemu kao svome protektoru, a tada im je podijelio pravo, da mogu i oni vijati ratnu zastavu.

Sliku „Farnese“, usidrenog u Livornu, imamo da zahvalimo gosp. kapetanu Bonaventuri Urpanu.

Ovo je slika koja je izašla u časopisu Vijenac 1894. godine, a koja se spominje na kraju teksta. Za sliku možemo zahvaliti kapetanu Urpaniju (ne Urpanu kako piše u tekstu), a prikazuje jahtu Farnese u Livornu
Vienac 1894-jahta Farnese..jpg
Vienac 1894-jahta Farnese..jpg (109.87 KiB) Pogledano 3710 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4949
Teme: 172
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Margita prvi školski brod na cijelom Sredozemlju ! (1894.-1908.)

Post broj:#12  PostPostao/la Vežičanka » 14.12.2022, 09:46

Margita, vidljiva na razglednici Bakra iz 1906.

Margita 1906.JPG

uvečan dio koji prikazuje parnu jahtu Margitu
Margita 1906-1.JPG
Margita 1906-1.JPG (116.01 KiB) Pogledano 1181 puta


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 4 gostiju

cron