Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 13.11.2017, 17:12

Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju

PAROBRODARSTVO U SENJU DO OSNIVANJA HRVATSKOG PAROBRODARSKOG DRUŠTVA NA DIONICE
Već godine 1867. osnovali su senjski trgovci Krajači, Olivieri, Bontić i Cikota Senjsko brodarsko družtvo sa sjedištem u Senju, kojemu je svrha bila, da gradi, upotrebljava i prodaje brodove na jedra i na paru. Početna glavnica bila je ispočetka 400.000 forinti, a poslije je povišavana.

Društvo je najprije uredilo brodogradilište u Senju i od izvrsne hrastovine podno Vratnika u Senjskoj dragi izgradilo jedrenjake: Hervatska, Grad Senj, Grad Zagreb, zatim dva logera Nehaj i Zora.

Godine 1872. nabavilo je društvo na Rijeci nov željezni parobrod od 93 tone sa strojem, koji je razvijao 35 KS., i nazvalo ga imenom Hrvat. Tim je parobrodom uredilo prvu redovitu obalnu plovidbu između Senja i Rijeke s ticanjem svih međuluka. Parobrod Hrvat bio je za ono vrijeme vrlo dobar brod, izvrsnih nautičkih svojstava i kao stvoren za ovaj burni kanal.
Društvo je do godine 1877. lijepo napredovalo, tako da je godine 1875. moralo kupiti još parobrod Vinodolac od 158 tona, kojim je uvelo službu uz istarsku obalu.

Godine 1877. društvo se radi unutrašnjih trzavica likvidira, pa Krajači s konzorcijem preuzimaju parobrod Hrvat i stvaraju samostalno društvo, koje se godine 1879. fuzionira s kraljevičkim konkurentnim društvom i preuzima njegov parobrod Primorac. Parobrodarstvo Krajač i drugovi lijepo se dalje razvijalo, pa je odoljelo i konkurentnom društvu Ivan Marušić i drugovi, koje se bilo osnovalo u Senju godine 1888., ali se već 1889. raspalo.

Budući da su se sve većim razvojem prometa u Hrvatskom Primorju javili i jači odnosi s državom, osobito radi prevoza pošte, nastojale su mađarske vlasti na Rijeci, da dobiju parobrodarstvo u Hrvatskom Primorju pod svoj nadzor. Ispočetka su htjeli osnovati svoje poduzeće, ali su se ipak odlučii, da svoj utjecaj protegnu pomoću subvencije na već postojeća društva. Tako je 2. svibnja 1891. osnovano Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo na Rijeci (Ungaro-Croata), koje je nastalo od parobrodarstva Krajač iz Senja i parobrodarstva Švrljuga i drugovi iz Kraljevice. Ovo društvo je odmah sklopilo s ministarstvom trgovine dugoročan ugovor, koji mu je omogućio nesmetan razvitak sve do kraja Prvog svjetskog rata. Ugarsko-hrvatsko društvo je bilo do Prvog svj. rata glavno poduzeće u Hrvatskom i Dalmatinskom Primorju, a razvilo se pod istim ljudima, koji su organizirali i prvu redovitu parobrodarsku obalnu plovidbu u Senju.
Senjanin Ladislav Krajač je poslije Prvog svjetskog rata bio među onima koji su organizirali najjače tadašnje obalno parobrodarsko društvo Jadransku plovidbu, fuzijom Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva s nekim manjim društvima.

Senjska luka.jpg
Senjska luka.jpg (89.52 KiB) Pogledano 13960 puta

OSNIVANJE HRVATSKOG PAROBRODARSKOG DRUŠTVA NA DIONICE U SENJU
Hrvatsko parobrodarsko društvo u Senju osnovano je godine 1902. iz patriotskih razloga sa svrhom, da konkurira Ugarsko-hrvatskom parobrodarskom društvu. Konkurencija je slabo uspijevala radi premalog kapitala i slabe svijesti trgovaca iz zaleđa.

Već 27. srpnja 1902. održana je konstituirajuća skupština »Hrvatskog parobrodarskog društva« na kojoj je konstatirano da je na području Hrvatskog primorja, Like i Rijeke do tada upisano 2.800 dionica u iznosu od 280.000 Kruna. Na Rijeci su bile »među tamošnjim Hrvatima« upisane 444 dionice.

poziv na I glavnu skupštinu.JPG
poziv na I glavnu skupštinu.JPG (104.38 KiB) Pogledano 13960 puta

izvori: knjiga "Senj" (1940.); Radojica Barbalić - „Uloga Senja u izgradnji parobrodarstva male obalne plovidbe“ (1961.); novine Hrvat (Gospić)

u nastavku: Parobrodi društva .........

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 13.11.2017, 17:37

Parobrodi društva Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju

Društvo je imalo 4 parobroda. Dva parobroda blizanca Hrvatska i Ante Starčević bili su novogradnje sagrađene u brodogradilištu braće Poli u Chioggii 1904.
Druga dva parobroda nabavljena su polovna. Parobrod Petar Zrinski (sagrađen 1882.) nabavljen je 1904., a parobrod Svačić (sagrađen 1891.) nabavljen je 1908.

Hrvatsko parobrodarsko društvo flota.JPG
Hrvatsko parobrodarsko društvo flota.JPG (49.03 KiB) Pogledano 13949 puta

Na donjoj fotografiji su dva parobroda u Crikvenici. Ispred je parobrod Hrvatskog parobrodarskog društva u Senju, koji se raspoznaje po karakterističnoj hrvatskoj šahovnici na dimnjaku. Iza je parobrod njihovog vječnog konkurenta Ungaro- Croate. Mnogo je žući proliveno u novinama Hrvat (Gospić) na račun Ungaro-Croate, opravdano, a možda ponekad i ne.

klikni za veći prikaz
parobrodi u Crikvenici.jpg


nastavlja se....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 13.11.2017, 19:15

Parobrod Hrvatska

Parobrod Hrvatska bio je prvi parobrod ovog društva. Građen je u Chioggi 1904. u brodogradilištu braće Poli.
Probna vožnja izvršena je od Cioggie do Venecije. Nakon toga bila je primopredaja 01.ožujka 1904. Uslijedila je svečana vožnja od Venecije do Senja, sa stajanjem u Rijeci, Crikvenici, Selcu, Karlobagu i naposlijetku u Senju.
U svim tim mjestima parobrod je pozdravilo oduševljeno mnoštvo. Zapovjednik broda na tom putovanju bio je kapetan Pajkurić. Kuma broda bila je njegova supruga Zoa Pajkurić.

Odlazak po brod, primopredaja te svečana vožnja opisana je detaljno u novinama Hrvat (Gospić) 17.03. i 01.04.1904.godine
Parobrod je kasnije plovio između Senja i Rijeke, a plovio je također i u Karlobag i Bašku, te u Trst.

Karakteristike parobroda: duljina 44 m, širina 5.8 m, visina 3,4 m, 213 BRT i 110 tona nosivosti, smještaj 205 putnika.
Pogon compaund parni stroj dvostruke ekspanzije Mc Kie & Baxter Ltd. Glasgow od 400 KS, brzina 9.5 čvorova.

Imao je električnu rasvjetu, posebni salon za gospođe u prvom razredu i veliku sobu za putnike trećeg razreda.

U WWI je 1917. rekviriran kao peljarski brod u luci Zelenika.
Nakon WWI ulazi u sastav Jadranske plovidbe. Kako su oni već imali brod imena Hrvatska (nekadašnja Croatia Ungaro-Croate), mijenjaju mu ime u Lika.

U WWII Talijani joj mijenjaju ime u Gino Nais. Nakon kapitulacije Italije plovi pod Njemačkom kao HS 74.
Nakon Drugog svjetskog rata ulazi u sastav Jadrolinije 1948. pod imenom Starigrad.
Brod je izrezan za staro željezo 1963. godine.

parobrod Hrvatska u Crikvenici.jpg
parobrod Hrvatska u Crikvenici.jpg (172.7 KiB) Pogledano 13951 puta

ista razglednica obojana
SS Hrvatska u Crikvenici 1907.jpg
SS Hrvatska u Crikvenici 1907.jpg (184.84 KiB) Pogledano 13951 puta

parobrod Hrvatska u Kraljevici.JPG
parobrod Hrvatska u Kraljevici.JPG (108.94 KiB) Pogledano 13951 puta

SS Hrvatska.jpg
SS Hrvatska.jpg (118.69 KiB) Pogledano 13951 puta


nastavlja se....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#4  PostPostao/la Vežičanka » 13.11.2017, 23:18

Parobrod Ante Starčević

Ekipa koja je stigla iz Gospića, Senja ali i iz ostalih dijelova Primorja, oko 20orica u Chioggiu da preuzme parobrod Hrvatska 1.ožujka 1904., vidjela je na navozima u istom brodogradilištu njegov blizanac - parobrod "Ante Starčević".
Drugi društveni parobrod »Ante Starčević«, blizanac »Hrvatske« doplovio je u Senj početkom lipnja iste godine.

Podaci o brodu: duljina 44 m, širina 5,6 m.
205 brt i 40 tona nosivosti, smještaj za 270 putnika. Parni stroj dvostruke ekspanzije Mc Kie & Baxter Ltd. Glasgow od 400 KS pogonio ga je brzinom od 9,5 čvorova.

1914. rekvirirala ga je KuK Kriegsmarine kao transportni brod
od veljače 1916. bio je minolovac. 1918. koristi se za lov podmornica.

od 1923. je u floti Jadranske plovidbe pod istim imenom "Ante Starčević".
1941. zaplijenjuju ga Talijani nakon čega dobiva ime Vincenzo Ciaravolo.
Od 1947. je u sastavu Jadrolinije. Tada mijenja ime u Podhum. Svoj životni vijek završio je 1965. kad je izrezan.

SS Ante Starčević.jpg
SS Ante Starčević.jpg (84.21 KiB) Pogledano 13943 puta


Hrvatsko parobrodarsko društvo u Senju je poslije WWI ušlo s dva parobroda, Hrvatska i Ante Starčević u Jadransku plovidbu.
Lika ex Hrvatska i Ante Starčević u floti Jadranske plovidbe (iz Pomorskog godišnjaka za 1926. godinu - izdanje 1927.)
Ante Starčević i Lika  u Jadranskoj plovidbi .JPG
Ante Starčević i Lika u Jadranskoj plovidbi .JPG (79.36 KiB) Pogledano 13911 puta


o preostala dva polovna broda u slijedećem postu....

Papalina
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 174
Teme: 7
Pridružen: 21.10.2014, 19:37
Lokacija: Otok Krk

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#5  PostPostao/la Papalina » 14.11.2017, 09:28

Parobrod Petar Zrinski u Novalji oko 1905 godine.

Petar Zrinski.jpg
Petar Zrinski.jpg (93.32 KiB) Pogledano 13930 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 14.11.2017, 10:47

Papalina odlična fotografija parobroda Petar Zrinski! :gore
-------------
O parobrodu Petar Zrinski

God. 1904. nabavilo je društvo u Liverpoolu stariji parobrod »Petar Zrinski« od 123 BRT i 59 NRT (podatak Radojice Barbalića)
Prema tablici u postu br. 2 parobrod je izgrađen u Londonu 1882. Dimenzije su mu bile dužina 34 m, širina 4,7 m i visina 3,2 m

parobrod Petar Zrinski u Rijeci.jpg
parobrod Petar Zrinski u Rijeci.jpg (176.01 KiB) Pogledano 13925 puta

Iz novina Hrvat (Gospić) saznajemo da je u nedjelju 25.rujna 1904. treći parobrod društva "Petar Zrinski" zaplovio prvi put uzduž Hrvatskog primorja na pruzi Rijeka-Senj, te je bio svugdje oduševljeno pozdravljan.
"Nakon silnih poteškoća od svih strana" - pišu također iste novine, na blagdan svetog Nikole 6.12.1904. ponosno je zaplovio put Novoga. Dan prije bila je pokusna vožnja do Lovrana.

parobrod Petar Zrinski u Crikvenici.JPG
parobrod Petar Zrinski u Crikvenici.JPG (74.43 KiB) Pogledano 13925 puta

Društvo reklamira vožnju parobrodom Petar Zrinski 1907. god., na pruzi Rijeka -Opatija i obratno u novinama "Kur- und Bade-Zeitung der österreichischen Riviera" koje su izlazile na njemačkom jeziku u Opatiji:

parobrod Petar Zrinski reklama 1907.JPG
parobrod Petar Zrinski reklama 1907.JPG (41.55 KiB) Pogledano 13883 puta

Prema novinama "Hrvatski list" od veljače 1916., parobrod "Petar Zrinski" prodalo je senjsko društvo graditeljima brodova Lovrić, Kovačević i Botica u Korčuli za iznos od 55.000 kruna.

Prema Hrvatska - brodarske tvrtke, 2. dio, 1918. - 1945.
parobrod je plovio u sastavu Obalne plovidbe Hum iz Korčule na liniji između Korčule, Splita i Dubrovnika. Ta tvrtka je poslovala od 1915. do 1925.

tablica iz Pomorskog godišnjaka za 1926. (izdanje 1927.) -PV-parobrod na vijak, ž - materijal željezo
SS Petar Zrinski 1926 (1).JPG
SS Petar Zrinski 1926 (1).JPG (63.79 KiB) Pogledano 13911 puta

SS Petar Zrinski 1926 (2).JPG
SS Petar Zrinski 1926 (2).JPG (53.16 KiB) Pogledano 13911 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#7  PostPostao/la Vežičanka » 14.11.2017, 12:09

Parobrod Svačić

1908. god. Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju nabavilo je polovni parobrod »Svačić« od 73 BRT i 40 NRT s kojim je održavana pruga sa Opatijom. (prema Radojici Barbaliću)

Prema tablici u prvom postu parobrod je izgrađen u brodogradilištu u Wivenhoe 1891. godine.
Dimenzije su bile dužina 26 m, širina 4 m, visina 2 m.

U novinama Hrvat od 29.kolovoza 1908. može se pročitati da je parobrod jahta jedne barunice, rodom Hrvatice, koja je patriotski prodala parobrod za nisku cijenu.
Za koji dan se očekuje da parobrod stigne iz Napulja u Senj. Parobrod je udobno i elegantno uređen, ima čak i glasovir.
Članak se nastavlja izjavom "s obzirom na duplo nižu prevoznu cijenu zadat će ungaro-croatinim "Salonima" udarac, od koga će Ungaro-Croati rebra pucati" :D
Razmišljalo se o imenu pa su u obzir došla imena "Krsto Frankopan" i "Kvaternik" ali kao što je poznato parobrod je nazvan "Svačić"

Dana 3.listopada 1915. parobrod Svačić je potonuo u Senjskoj luci. Parobrod je bio usidren u luci, prazan, pa nije bilo žrtava. Počeo je tonuti lagano prednjim dijelom, a zatim je potonula i krma. Dan prije bilo je nevrijeme. Uzburkani valovi napunili su vodom brod kroz brodske prozore koji su bili otvoreni. Brod je potonuo jer nije bilo popravljeno korito.
Na površini je virio samo jarbol i dimnjak kako se može vidjeti na slici. Nepričvršćeni dijelovi broda razišli su se plivajući po luci. Cijeli prizor privukao je mnoštvo promatrača.

Do kada je brod tako stajao, nisam pronašla taj podatak. (Kakva mu je bila daljnja sudbina pročitajte u slijedećem postu.)
Prema Jutarnjem listu, u studenom 1915. propao je pokušaj dizanja parobroda, jer iako se parobrod uspjelo dići, žestoka bura pokidala je lance i uništila posao. Prema vijesti istih novina od 15.veljače 1916. brod još nije bio dignut.

1915-potonuo parobrod Svačić.jpg
1915-potonuo parobrod Svačić.jpg (199.07 KiB) Pogledano 13923 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 14.11.2017, 15:19

Sa stranice http://www.simplonpc.co.uk/Jadrolinija1.html

1891 was built at Wivenhoe, UK, with the name BONANZA
1895 new name TITA
1904 new name SITA
1907 new name URANIA
1908 new name SVACIC
1945 new name TROGIR
1947 owner Jadrolinija
1955 laid up
1958 scrapped at Sveta Kaja near Split

Prema ovom spisku gore Svačić je preživio sve do 1958. Kome je pripadao između dva svjetska rata odavde se ne saznaje.

U Pomorskom godišnjaku za 1926. nalazim na spisku parobrod Svačić. Karakteristike odgovaraju ovom našem Svačiću iz teme, čak i mjesto gradnje.
Jedino je godina gradnje pogrešna 1902. umjesto 1891.
Vlasnik Nikola Žic iz Splita.

Svačić 1.jpg
Svačić 1.jpg (67.36 KiB) Pogledano 13910 puta

Svačić 3.jpg
Svačić 3.jpg (32.41 KiB) Pogledano 13910 puta

Avatar korisnika
KarloOP
Quarnero
Quarnero
 
Postovi: 492
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#9  PostPostao/la KarloOP » 14.11.2017, 20:44

Evo "Trogir", sa Simplona.
Trogir_1891-01_b.jpg
Trogir_1891-01_b.jpg (132.73 KiB) Pogledano 13905 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#10  PostPostao/la Vežičanka » 19.11.2017, 10:04

Kako se Ungaro Croata obračunavala s konkurencijom?

Jedan primjer:
Novinar "Novog lista" piše 1925. da se sjeća utakmice između dvaju domaćih parobrodarskih društava na našoj obali pred kojih "desetak i više godina".
"Hvatsko parobrodarsko društvo u Senju" uspostavilo je linije koje je već održavalo tada jako, bogato i subvencionirano "Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo". Ungaro- Croati koja je već dugo dominirala putničkim prijevozom na našoj obali nije odgovaralo osnivanje novog društva.
Novinar se sjeća da je kartu od Rijeke do Senja s brodom Ungaro-Croate platio nekih 10 novčića, dok je tri puta kraću plovidbu do Bakra platio kod istog prijevoznika 20 novčića i to samo zato jer je liniju Rijeka -Senj podržavalo i konkurentsko poduzeće.

parobrod Hrvatskog parobrodarskog društva u riječkoj luci 1911. Na dimnjaku se vidi šahovnica, oznaka društva. Prema obliku pramca to je parobrod Petar Zrinski.
u riječkoj luci 1911.jpg
u riječkoj luci 1911.jpg (127.5 KiB) Pogledano 13868 puta

plovidbeni red parobrodarskog društva 1905.godine:
Hrvatsko parobrodarsko društvo 1905 plovidbeni red.jpg
Hrvatsko parobrodarsko društvo 1905 plovidbeni red.jpg (257.1 KiB) Pogledano 13868 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#11  PostPostao/la Vežičanka » 26.12.2017, 17:50

Parobrod "Petar Zrinski", slika iz teme Stare fotografije Rijeke , post br. 804
KarloOP napisao:Rekao bih da je "Petar Zrinski" Senjskog parobrodarskog drustva.

Slika
uvećan dio gornje slike:
Fiume, Porto sahovnica 1916  - Copy.jpg
Fiume, Porto sahovnica 1916 - Copy.jpg (119.93 KiB) Pogledano 13775 puta


parobrod Petar Zrinski iz teme Stare fotografije Rijeke , post br. 806
Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#12  PostPostao/la Vežičanka » 3.2.2019, 00:15

Parobrod Petar Zrinjski -slike u postu br. 5 i 6

Kao što smo rekli Hrvatsko parobrodarsko društvo prodalo je 1916. godine taj parobrod Obalnoj plovidbi Hum iz Korčule.

reklama iz 1919.:
parobrod Petar Zrinski  svibanj 1919 -Obalna paroplovidba Hum-.jpg
parobrod Petar Zrinski svibanj 1919 -Obalna paroplovidba Hum-.jpg (280.68 KiB) Pogledano 12257 puta

Nakon toga (godina prema podatku iz posta br. 13) 1929. parobrod dolazi u vlasništvo "Dubrovačke parobrodarske plovidbe", gdje je služio za malu obalnu plovidbu. Ime mu je promijenjeno u "Pelješac"
Zabilježeno je da su početkom srpnja 1930. godine zapovjednik i posada parobroda "Pelješac" uplatili 390 dinara za obitelji žrtava brodoloma parobroda Daksa.

Parobrod je neko vrijeme plovio na redovitoj pruzi Korčula - Orebić - Vela luka
Krajem 1935. godine Dubrovačka paroplovidba preuređuje ga za turistička putovanja duž obale od Sušaka do Bara.Ta su se putovanja zvala Planinarsko turistička putovanja jer su uključivala upoznavanje planina duž obale i predavanja na tu temu. Na prvo takvo putovanje parobrod je otišao ljeti 1936. godine. Zapovjednik je bio kapetan Miše Stanković. (Putovanja su opisana u časopisu "Hrvatski planinar" 1937. god.)

Jadranski dnevnik prosinac1935-Pelješac.JPG
Jadranski dnevnik prosinac1935-Pelješac.JPG (146.07 KiB) Pogledano 12257 puta

za 1939. zabilježeno je da je još bio u floti Dubrovačke paroplovidbe.
Daljnju sudbinu ne znam. Sudeći po starosti broda vjerojatno je završio ubrzo nakon toga u rezalištu.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#13  PostPostao/la Vežičanka » 29.3.2019, 16:50

Vinko Ivančević piše u članku “Nekadašnje parobrodarstvo Korčule” (časopis Naše more 1957. god.), između ostalog ovo:
Od 1915. do 1929. postojala je u Korčuli obalna paroplovidba “Hum”, koja je od Hrvatskog parobrodarskog društva u Senju nabavila parobrod “Petar Zrinjski”.

Vlasnici društva su bili Frano Kovačević, Pavao Krstelj, oba iz Vignja, Ante Čulić, Joakim Kunjašić, oba iz Blata na Korčuli, Juraj Lovrić i Šime Vučetić, oba iz Vele Luke.
Parobrod je imao brutto 123, a netto 59 registarskih tona. Posada mu je brojila 7 do 8 ljudi, a mogao je ukrcati 180 putnika i 80 tona robe.

Stroj mu je razvijao 50 nominalnih odnosno 180 indiciranih KS, brzina 9 Nm.
Građen je u Londonu g. 1882., a bio je dug 34,10 m; 4,7 m širok i 3,20 m visok.
Zapovjednici su bili kap. Pero Kastropil iz Kućišta i kap. Ivo Dujmović iz Kostrene. Taj parobrod je g. 1929. preuzela Dubrovačka parobrodarska plovidba a.d. u Dubrovniku te je i dalje zadržao svoje ranije ime.

(vidimo iz gornjeg posta da ipak nije zadržao svoje ranije ime)

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#14  PostPostao/la Vežičanka » 21.6.2019, 11:07

Pavao Tijan- Senjske štorije i ćakule (1939):

Starčević živi!

Kad je vapor "Ante Starčević" došal prvi put u Senj, dočekal ga je na rivi celi grad s muzikon, a govor je držal predsjednik od hrvatskog društva. Pripovida se, da je vako počel govor:
Dragi moji Senjani! Laž je, da je pokojni Ante Starčević umro! Laž je, da je zakopan! On je, evo živ i plovi po našem Jadranskom moru..."
(Čuo od Mra Dinka Chudobe)

parobrod Senjskog parobrodarskog društva vezan u Opatiji:
parobrod Senjskog društva.jpg
parobrod Senjskog društva.jpg (65.55 KiB) Pogledano 11323 puta

Parobrod "Ante Starčević" prvi put je doplovio u Rijeku 8.lipnja 1904. godine:
Naša sloga 23.06.1904.-parobrod Ante Starčević u Rijeci.JPG
Naša sloga 23.06.1904.-parobrod Ante Starčević u Rijeci.JPG (50.3 KiB) Pogledano 11323 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4940
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Senju (1902-1922)

Post broj:#15  PostPostao/la Vežičanka » 29.2.2020, 14:55

O parobrodu Pelješac ex Petar Zrinjski iz posta 12 ove teme
Vežičanka napisao:za 1939. zabilježeno je da je još bio u floti Dubrovačke paroplovidbe.
Daljnju sudbinu ne znam. Sudeći po starosti broda vjerojatno je završio ubrzo nakon toga u rezalištu.

Prema stranici Shipping and shipbuilding, parobrod Pelješac ex Petar Zrinjski stradao je 28.11.1944. (1943. prema drugom izvoru) u luci Gruž od bombe. Nakon rata je izvađen i izrezan.

Život je počeo 1881. u brodogradilištu Edwards & Symes, u Londonu kao jahta imena Caliban. Zatim kao jahta mijenja imena i vlasnike, pa se zove Jeanne Blanche, St. Georges, Lady Ghiga.
1904. godine kupuje ga kao što znamo Senjsko parobrodarsko društvo, pretvara iz jahte u putničko-trgovački brod i mijenja ime u Petar Zrinski.

Prema registru jahti iz 1902., kad je ime jahte Lady Ghiga, vlasnik je Lieut. Pompeo Aloisi, moguće ova osoba https://it.wikipedia.org/wiki/Pompeo_Aloisi

U donjem linku kao godina ulaska broda u flotu Dubrovačke plovidbe navodi se 1931. Međutim u novinama "Narodna svijest" od 19.02.1930. je članak o zadušnicama u Korčuli za poginulu posadu parobroda Daksa. Zadušnice su se održale inicijativom Dinka Fazinića, agenta Dubrovačke plovidbe i Marka Šutića, zapovjednika parobroda "Pelješac " istog društva, koji su prisustvovali zadušnicama sa cijelom posadom "Pelješca".
U postu br. 13. naveli smo kao godinu kad je Dubrovačka paroplovidba preuzela brod - 1929. i to je sigurno točno.
(Također je u linku netočan podatak da je Obalna paroplovidba Hum preuzela brod 1930.godine - treba stajati 1916.)

http://shippingandshipbuilding.uk/view. ... el=CALIBAN

Sljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 10 gostiju