Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 4.11.2016, 11:21

Donji tekst je iz naše teme Kopajtić Žiga (1853-1925)

Nakon što je Žiga Kopajtić naslijeđenim kapitalom koji je uvećao, proveo nekoliko godina u trgovini, osnovao je 1884. god. u Rijeci, zajedno s kapetanom Matom Švrljugom i još nekoliko pomoraca, parobrodarsko društvo „M. Švrljuga i drugovi“. Time je udario temelj početku parobrodarstva u našim krajevima.

Parobrodarsko društvo „M. Švrljuga i dr.“, napredovalo je dobro unatoč skromnom parku, kada mu je iznenada zaprijetila opasnost od Mađara kod kojih se probudila ambicija da postanu pomorski narod.
Mađarski ministar trgovine Baross počeo je ozbiljno raditi na osnivanju jednog mađarskog parobrodarskog društva za obalnu plovidbu, sa sjedištem u Rijeci.
Kopajtić je shvatio da bi ostvarenje ovog mađarskog nauma u korijenu presjeklo svaku mogućnost razvoja i prosperiteta našeg parobrodarstva, osobito na Gornjem Jadranu. Da bi omeo ovu Barossevu nakanu, proveo je fuziju riječkog parobrodarskog društva „M. Švrljuga i dr.“ sa senjskim društvom „Krajač i dr.“ te je tako stvorio društvo s relativno dobrim parkom od 11 parobroda, koje je tako imalo preduvjete da uspješno konkurira mađarskom društvu pa čak i da konkurencijom utuče to buduće čisto mađarsko društvo.

Kada je Baross uvidio da su zbog fuzije hrvatskih parobrodarskih društva izgledi za uspjeh mađarskog parobrodarskog društva slabi na Gornjem Jadranu, ponudio je hrvatskom društvu kompromis, koji je nastojanjem Kopajtića prihvaćen.
Taj kompromis se sastojao u tome da je mađarskoj data formalna koncesija u nazivu novoosnovanog društva koje se prozvalo „Ugarsko-hrvatsko dioničko parobrodarsko društvo“.
Društvo je tom koncesijom sebi osiguralo trajnu budućnost i razvitak jer si je osiguralo državnu subvenciju, prijevoz pošte i druge pogodnosti a da u stvari nije prestalo biti hrvatskim društvom, u svom cijelom sastavu.

Da se nije pristalo na tu formalnu koncesiju s Mađarima, ne samo da bi izgubili sve svoje prednosti nego bi ipak došlo do osnutka čisto mađarskog obalnog parobrodarskog društva, koje bi bilo bogato subvencionirano i na sve moguće načine u prednosti, te gurano od mađarske vlasti, što bi u konačnici značilo kraj našeg parobrodarskog društva. To je bila realnost tadašnjeg političkog stanja i Kopajtić je napravio najbolje što je mogao.

„Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo“
osnovano je 1891. god. Od samog osnutka Kopajtić je svojom neumornom energijom i organizacijskim talentom rukovodio sudbinom društva.
U početku je bio aktivan član izvršnog odbora tog parobrodarskog društva, a od 1901. god njegov predsjednik. (prema kratkoj vijesti iz novina "Naša sloga" od 25.rujna 1898., predsjednik je postao 1898.-vidi post br.3 -op. Vežičanka)
Na dužnosti predsjednika je ostao sve do trenutka kad je „Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo“ ušlo u sastav „Jadranske plovidbe d.d.“ 1922. god. Kopajtić je bio tada izabran za predsjednika "Jadranske plovidbe".

parobrod Pannonia (1896-1941)
Pannonia -Ugarsko hrvatsko parobrodarsko društvo.jpg
Pannonia -Ugarsko hrvatsko parobrodarsko društvo.jpg (165.42 KiB) Pogledano 13919 puta

na palubi parobroda Pannonia
na palubi parobroda Pannonia, Ungaro-Croate.JPG
na palubi parobroda Pannonia, Ungaro-Croate.JPG (132.14 KiB) Pogledano 13919 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 4.11.2016, 11:36

Parobrod Villam (1893-1943)
Brod sagrađen kao putničko-teretni imenom „Villam“ za brodarsko društvo „L. Schwarz“ iz Budimpešte 1893. u Dundee.
Od 1901. u vlasništvu Ungaro - Croate iz Rijeke.
U vlasništvu "Jadranske plovidbe d.d."-Sušak, plovi pod imenom Slovenac, kasnije Bled.
1941. rekviriran od talijanske vlade dobiva novo ime „Carlo Margottini“. 10.02.1943. torpediran kod Ulcinja

Na palubi parobroda Villam
Na parobrodu Villam.JPG
Na parobrodu Villam.JPG (109.41 KiB) Pogledano 13916 puta


Parobrod Godollo (1902-1967)

parobrod Godollo 1907.god
Godollo 1907.JPG
Godollo 1907.JPG (149.58 KiB) Pogledano 13916 puta


kod parobroda Godollo Ungaro Croate 1906.
kod broda Godollo Ungaro Croate 1906.JPG
kod broda Godollo Ungaro Croate 1906.JPG (91.12 KiB) Pogledano 13916 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 4.11.2016, 14:48

"Naša sloga" piše 25.rujna 1898.:
Izbor predsjednika ugarsko-hrvatskoga
 parobrodarskoga družtva na Rieci gosp.
Žige Kopajtića potvrdio ja ugarski ministar trgovine. Bilo na korist družtva i na 
čast hrvatskoga naroda.

"Hrvatski list" piše 25 svibnja 1916.:
"Ungaro-Croata" slavi 25 godišnjicu svoga opstanka
"Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko družtvo" na Rijeci proslavit će dne 25. t.m. 25-godišnjicu svoga opstanka. Tom prigodom razdijeliti će 100,000 K u dobrotvorne svrhe, dok će svoj personal posebno nagraditi.

Reklame s naše teme Stari natpisi i reklame Rijeke i Sušaka

Slika
klikni za veći prikaz:
Magyar Horvat.jpg


Slika

Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#4  PostPostao/la Vežičanka » 5.11.2016, 15:26

parobrod Hungaria 1908 (1892-1941)
Hungaria 1908.JPG
Hungaria 1908.JPG (135.5 KiB) Pogledano 13882 puta

parobrod Liburnia (1896-1943)
SS Liburnia U-C.JPG
SS Liburnia U-C.JPG (163.94 KiB) Pogledano 13882 puta

parobrod Lovrana u Crikvenici 1911. (1905-1944)
Lovrana 1911.JPG
Lovrana 1911.JPG (164.86 KiB) Pogledano 13882 puta

parobrod Stefania (1906-1964)
Stefania U-C.JPG
Stefania U-C.JPG (163.53 KiB) Pogledano 13882 puta

parobrod Tatra (1905-1968)
Slika

na palubi parobroda Tatra 1907.
Tatra-na palubi 1907.JPG
Tatra-na palubi 1907.JPG (119.49 KiB) Pogledano 13882 puta

Avatar korisnika
Liburnian
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 226
Teme: 1
Pridružen: 5.1.2012, 01:47

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#5  PostPostao/la Liburnian » 5.11.2016, 19:39

Da li je na prvoj slici (na kojoj je Lovran) ovo Cirkvenica tipfeler ili se nekad tako pisalo?

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 5.11.2016, 22:17

Ima dosta mađarskih razglednica Crikvenice na kojima piše Cirkvenica, kao ona koju sam stavila u temu Crikvenica

Da li to cijela serija ima štamparsku pogrešku ili su Mađari tako izgovarali jer im je bilo teško reći Crikvenica :ne znam:

Avatar korisnika
KarloOP
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 500
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#7  PostPostao/la KarloOP » 6.11.2016, 10:27

Vežičanka napisao:Ima dosta mađarskih razglednica Crikvenice na kojima piše Cirkvenica, kao ona koju sam stavila u temu Crikvenica

Da li to cijela serija ima štamparsku pogrešku ili su Mađari tako izgovarali jer im je bilo teško reći Crikvenica :ne znam:


----------------------
"

Czriquenicza, Criqveniza, Czirquenitza, Czirquentza, Cirqveniza , Cirquenitza, Crkvenica , Cirkvenica, Crikvenica

Ime grada različito se pisalo i izgovaralo kroz povijest, no sve su inačice izvedenice iste riječi – crkve, odnosno crikve. Od 1898. do 1913. godine službeno je ime mjesta Cirkvenica. Novo je ime, koje su nametnuli Austro-Ugarska Monarhija i hrvatski ban Khuen Hedervary, trebalo uvesti red i na simboličan način obilježiti razdoblje u kojem se Crikvenica u samo nekoliko desetljeća preobrazila iz siromašnoga primorskog sela u mali grad."

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 9.11.2016, 22:14

još dvije fotografije s palube Tatre

Tatra 1914 .jpg
Tatra 1914 .jpg (116.1 KiB) Pogledano 13832 puta

Tatra.jpg
Tatra.jpg (94.77 KiB) Pogledano 13832 puta


Parobrod Godollo Ungaro Croate. U sastavu Jadranske plovidbe 1922. mijenja ime u Zagreb (slika parobroda Zagreb u postu br.5 "Jadranske plovidbe d.d." Sušak
Godollo 1903.JPG
Godollo 1903.JPG (231.24 KiB) Pogledano 13832 puta

Godollo 1912.JPG
Godollo 1912.JPG (146.86 KiB) Pogledano 13832 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#9  PostPostao/la Vežičanka » 12.11.2016, 09:36

Parobrod Godollo u Gružu
Godollo u Gružu.JPG
Godollo u Gružu.JPG (128.63 KiB) Pogledano 13814 puta


Na desnoj strani slike uz pristanište je parobrod Velebit (1889-1926) u riječkoj luci:
SS Velebit (1889-1926).JPG
SS Velebit (1889-1926).JPG (136.49 KiB) Pogledano 13814 puta

1913 ispred parobroda Stefania u Opatiji:
1913 ispred parobroda Stefania u Opatiji.JPG
1913 ispred parobroda Stefania u Opatiji.JPG (118.58 KiB) Pogledano 13814 puta

na parobrodu Tatra:
na parobrodu Tatra.JPG
na parobrodu Tatra.JPG (122.72 KiB) Pogledano 13814 puta

na palubi i ispred parobroda Lovrana 1906.
SS Lovrana 1906.JPG
SS Lovrana 1906.JPG (133.25 KiB) Pogledano 13814 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#10  PostPostao/la Vežičanka » 19.11.2016, 21:57

PAROBROD PANNONIA (1896-1941)

Iz časopisa "The Marine Engineer" 1. rujan 1896.:

Pannonia - 18. kolovoza 1896. čelični parobrod s propelerom vrlo je uspješno obavio probnu vožnju.
Sagradili su ga Wigham Richardson & Co. u svom brodogradilištu Neptune u Newcastle–on-Tyne po narudžbi Ungaro-Croate iz Rijeke.

Parobrod je dug preko 220 stopa i širok 29 stopa. Opremljen je također s dva jarbola kao škuna. Izgrađen je za najveću Lloydovu klasu.
Specijalno je građen za naručenu svrhu- prijevoz putnika i pošte.
Može primiti 50 putnika prve klase u lijepo uređenom salonu i prostoru za dame na gornjoj palubi i u luksuznim kabinama na gornjoj i na glavnoj palubi.
Iznad salona je prostrana promenadna paluba, dugačka 150 stopa na kojoj je luksuzna soba za pušenje. Iza prostora za putnike prve klase nalazi se salon za putnike druge klase i prostor za posadu.
Kako je parobrod građen također sa svrhom da vrši poštansku službu, na njemu se nalazi pogodan prostor za poštu i za poštanske pošiljke.

Salon prve klase ima dobru ventilaciju i može primiti 50 putnika. Stijenke su od uglačanog javorovog drva, bogato ukrašene intarzijom. Na podu je parket od hrastovine. Strop je prekriven Tynecastle tapetima, koje su ukusno obojane i pozlaćene. Namještaj je presvučen u plavi Utrechtov baršun.
Soba za pušenje je od hrastovine s izrezbarenim panelima, namještaj je presvučen baršunom boje starog zlata. Namještaj u kabinama prve klase i prostor za dame je presvučen baršunom boje kestena.
Presvlaka na namještaju u prostorima za drugu klasu je crvena.

Pogonski stroj su također konstruirali Wigham Richardson & Co. Parni stroj je četverostruke ekspanzije sistema Yarow, Sohlick & Tweedy.
Stroj je radio besprijekorno za vrijeme probne vožnje. Potpuna odsutnost vibracija osigurat će komfor budućim putnicima. Parobrod je postigao brzinu od 16 čvorova.

Brod je građen za putničku i poštansku službu koju će obavljati Ungaro-Croata između Rijeke i raznih luka u Dalmaciji.
Zbog nedostatka željezničke pruge, parobrodarska služba je jako razvijena između tih luka i to baš od strane samog naručioca ovog broda, kompanije Ungaro-Croata.

Pannonia će voziti između Rijeke, Zadra, Dubrovnika i Kotora. Iz Kotora se može posjetiti mali glavni grad Crne Gore. Povratni izlet traje 3 dana, a tijekom većeg dijela putovanja putnici prolaze između otoka gdje je more mirno a krajolik prekrasan.

Uz Ungaro-Croatu, još jedna značajna kompanija je od nedavno počela razvijati Dalmaciju izgradnjom velebnih hotela i lječilišta u različitim mjestima uz obalu, a kako je klima ista kao na suprotnoj talijanskoj obali, i nema joj slične u cijeloj Europi po ljepoti, nema sumnje da Dalmacija ima ispred sebe svijetlu budućnost.

Kompaniju za koju je Pannonia građena, na probnoj vožnji je predstavljao gospodin Sterk, jedan od njezinih direktora, i kapetan Bakarčić, koji je preuzeo upravljanje brodom. Gospodin Mouton, inžinjer je također bio prisutan.
Brodograditelja je predstavljao gospodin Tweedy i gosp. J.Denham Christie.

SS Pannomia-1.JPG
SS Pannomia-1.JPG (139.18 KiB) Pogledano 13753 puta

Pannonia 1905.JPG
Pannonia 1905.JPG (142.87 KiB) Pogledano 13781 puta

Panonia 1905.jpg
Panonia 1905.jpg (140.82 KiB) Pogledano 13781 puta

Pannonia u Zadru 1906.JPG
Pannonia u Zadru 1906.JPG (125.89 KiB) Pogledano 13781 puta

Pannonia 1918.JPG
Pannonia 1918.JPG (175.09 KiB) Pogledano 13781 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#11  PostPostao/la Vežičanka » 22.11.2016, 11:53

Parobrod Godollo u riječkoj luci (slika iz austrijskog arhiva):

Godollo u riječkoj luci.jpg
Godollo u riječkoj luci.jpg (91.35 KiB) Pogledano 13754 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#12  PostPostao/la Vežičanka » 24.11.2016, 09:44

Parobrod "Abbazia" izgrađen je na Malom Lošinju u brodogradilištu Martinolić- Porinut je 8. ožujka 1902.

Iz novina "Naša sloga" 18. ožujka 1902.:


Iz Malog Lošinja pišu nam, 
da su tamo porinuli dne 8. t. mj. sa 
brodogradionice (škvera) g. Marka Martinolicha novi parobrod “Abbazia” sagradjen
 na račun ugarsko-hrvatskog parobrodarskog družtva na Rieci.
 Novi parobrod je dug 38 metara, širok 5,80 met. i nositi će 120 bačava.

Sagradjen je za prenos putnika i trgovine
 a ploviti će brzinom od 12 milja na sat. 
Strojevi imati će 300 konjskih sila; uredba
 na parobrodu biti će po najnovijih propisih; parobrod biti će razsvietljen električnim svietlom.

parobrod Abbazia u Bakru 1907.

parobrod Abbazia u Bakru 1907.JPG
parobrod Abbazia u Bakru 1907.JPG (140.01 KiB) Pogledano 13737 puta

reklama iz 1910.
Ugarsko hrvatsko parobrodarsko društvo 1910.jpg
Ugarsko hrvatsko parobrodarsko društvo 1910.jpg (265.37 KiB) Pogledano 13737 puta

Avatar korisnika
KarloOP
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 500
Teme: 2
Pridružen: 27.10.2013, 16:32

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#13  PostPostao/la KarloOP » 24.11.2016, 11:49

Voznja Rijeka - Kotor je trajala 24 sata.

Dok je funkcionirala linija Rijeka - Dubrovnik, putovanje je trajalo 23,5 sati, natrag 22,5 sati. Do Kotora bi trajalo duze nego prije stotinjak godina.
http://www.agencija-zolpp.hr/Portals/12 ... _14_06.pdf

Je li to moguce?

Avatar korisnika
Liburnian
Volim Rijeku
Volim Rijeku
 
Postovi: 226
Teme: 1
Pridružen: 5.1.2012, 01:47

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#14  PostPostao/la Liburnian » 24.11.2016, 12:22

Izleti u Italiju: ... u Mletke i Jakin. Za Mletke većina zna da se radi o Veneciji, ali Jakin je već malo teže pitanje. :ne znam:

Jakin je staro hrvatsko ime za Anconu. :pozdrav:

Avatar korisnika
milic
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
Rijeka, Kvarner i Gorski kotar !
 
Postovi: 849
Teme: 6
Pridružen: 5.6.2012, 17:39

Re: Ungaro-Croata; Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo 1891-1922

Post broj:#15  PostPostao/la milic » 24.11.2016, 13:31

Liburnian napisao:Izleti u Italiju: ... u Mletke i Jakin. Za Mletke većina zna da se radi o Veneciji, ali Jakin je već malo teže pitanje. :ne znam:

Jakin je staro hrvatsko ime za Anconu. :pozdrav:


:lol: Baš sam to htio pripisati, ali bio si brži.
Daj balu mali!

Sljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 2 gostiju