Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Jadranska Plovidba dd, Sušak

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#76  PostPostao/la Vežičanka » 20.3.2020, 15:10

Parobrod Juraj Šubić

Još jedan parobrod koji je život počeo kao jahta je brod Juraj Šubić.
Sagrađen je u brodogradilištu Robert Duncan & Co, Port Glasgow, u Škotskoj kao jahta imena Margherita 1894. godine.
Prvi vlasnik bio je William Williamson iz Glasgowa.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... MARGHERITA

1910. godine jahtu kupuje “Korčulansko parobrodarsko društvo” za potrebe prijevoza putnika i robe u Korčuli i okolici. Brodu mijenjaju ime u Drugi.
Nakon osnivanja brodarskog društva Dalmatia 1908. “Korčulansko društvo” je zapalo u teškoće jer je izgubilo prijevoz pošte, a nije imalo subvenciju. Parobrod Drugi ostaje privezan neko vrijeme u Luci na Korčuli.
Društvo Marušić i drugovi iz Omiša kupuje parobrod Drugi koji im je trebao služiti kao remorker koji bi vukao maone s kamenjem za tvornicu Sufid u Dugom Ratu. Ubrzo se ispostavilo da je parobrod za to prevelik.
Omišani koji neko vrijeme nisu imali vezu sa Splitom odlučili su 1915. god. kupiti parobrod za tu svrhu. Vlasnik broda bila je “Zadružna plovidba” iz Omiša a svatko tko je htio mogao je biti dioničar.
Parobrod dobiva ime “Juraj Šubić”.

Novo doba 23.07.1919-reklama parobrod Juraj Šubić.jpg
Novo doba 23.07.1919-reklama parobrod Juraj Šubić.jpg (113.62 KiB) Pogledano 13827 puta

Nakon Prvog svjetskog rata brod još neko vrijeme plovi u vlasništvu “Zadružne plovidbe” Omiš, a zatim je prodan Parobrodarskoj plovidbi Duba.
U prethodnom postu br. 75, u Pomorskom godišnjaku iz 1927. može se vidjeti kao vlasnik broda Juraj Šubić upisan Martin Benzia. Benzia je bio vlasnik Parobrodarske plovidbe Duba.

Novo doba 26.05.1926-parobrodarska plovidba Duba.JPG
Novo doba 26.05.1926-parobrodarska plovidba Duba.JPG (74.07 KiB) Pogledano 13827 puta

Kada je točno parobrod kupila Jadranska plovidba, nisam pronašla. U svakom slučaju u Lloydovom registru izdanje 1930. godine brod je u vlasništvu Jadranske plovidbe.

Prema facebook stranici “Stari Omiš”, Italija je rekvirirala brod 1941. godine. Parobrod je potopljen na dan kapitulacije Italije 1943. prilikom bombardiranja Civitavecchie.

…slijedeće… o parobrodu Juraj Šubić iz teksta Ukrcaj na parobrodu “Knez”, Josip Splivalo….

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#77  PostPostao/la Vežičanka » 20.3.2020, 15:32

Parobrod Juraj Šubić ex Drugi

Časopis Naše more 1961. – Josip Splivalo, Ukrcaj na parobrodu “Knez”:

Kad smo se privezivali za mul, navalilo ti na brod mnoštvo Omišana da vide čudo novog “Kneza” i da pozdravi kapetana Miću, kojega je svak u Omišu i okolici poznavao i častio i smatrao vrlim pomorcem. Čule su se međutim nerijetke glasne primjedbe: “Naš je “Juraj Šubić” bolji i udobniji”, što je i bila živa istina. Da novi “Knez”1 nije bio lijep po izgledu, bila je odgovornost braće Ivaniševića pa i samog kapetana Miće. A s druge strane, da su Omišani u svom “Jurju Šubiću” imali lijep, udoban i koliko-toliko luksuzan parobrod nije bila zasluga neke njihove velike estetike, već pukog slučaja, za koji Omišani nijesu bili ni najmanje zaslužni. A to je bilo ovako.

Za dugi niz godina, prije prvog svjetskog rata, na Korčuli je postojalo “Korčulansko parobrodarsko društvo”.
Prvi brod ovog društva bila je jedna jahta kupljena u tuđini. Ovaj brod je bio vrlo uzak i dubok jer je u službi kao jahta upotrebljavao jedra. Korčulansko društvo tom brodu dade ime “Prvi”2. Ali, zato što je bio uzak narod ga je nazivao “Šilo”. “Šilo” je vršio prugu u korčulanskoj okolici, a kad je bilo potrebno i korisno, išao bi i dalje.

slika iz linka u gornjem postu - izvor stranica Paluba
Juraj Šubić.jpg
Juraj Šubić.jpg (154.67 KiB) Pogledano 13825 puta

U početku je s njim zapovijedao onaj vrijedni pomorac, moj mještanin Pavao Krstelj, a moj stric je bio noštromo. Kad bi nevrijeme ili tišina sprječavali talijanskim jedrenjacima da plove do Metkovića zbog ukrcanja drva, “Šilo” bi ih teglio. Tako “Šilo” i ostari.

A kako je korčulanskoj okolici bio potreban veći brod, to je društvo opet kupilo u tuđini drugu lijepu jahtu. Kad je ovaj krasni brod stigao u Korčulu bio je usidren i privezan kod kuće Lovra Depola. Sve što je bilo luksuzno, s broda se demontiralo i u Depola pohranilo. Ostalo, što nije bilo potrebno na brodu, a toga je bilo i previše, smjestilo se u jednu prostoriju do zlatarije Artura Ivančevića, pokraj loggie. Ovom novom kupljenom brodu dadoše ime ”Drugi” i društvo ga je stavilo na istu prugu koju je vršio “Šilo”.

Bio je veći, udobniji, i vozio je brže nego “Šilo” i društvo ga je upotrebljavalo i za razne druge svrhe izvan redovne pruge. Vodio je narod na izlete u razna mjesta, vjernike na sv. Vlaha u Dubrovnik i Sokole na sokolske sletove. Jednom je na Sokolski slet u Šibenik i mene odveo stric Janko, koji je na njemu bio noštromo.
“Drugi” je također teglio prazne jedrenjače do u Metković i to dvije u jedanput kad nije bilo vjetra.
U redovnoj pruzi ”Drugi” bi svakog jutra u šest i pol sati prošao ispred našega sela i ustavio bi se nedaleko od obale u vignjanskome zaljevu, da ukrca putnike, koje bi u svojoj barci stari Sabo Njakara odveslao do “Drugoga”, jer u Vignju nije bilo mula. “Drugi” bi sedmično odveo korčulanske advokate u Orebić, gdje bi oni tamo raspravljali na sudu i branili svoje dugovječne klijente. . . .

slika sa facebook stranice Stare fotografije Janjine na Pelješcu
Stare fotografije Janjine na Pelješcu-Juraj Šubić (1).jpg
Stare fotografije Janjine na Pelješcu-Juraj Šubić (1).jpg (69.75 KiB) Pogledano 13825 puta

Korčulansko društvo je dobro napredovalo, dok nije došlo do osnivanja društva “Dalmatia” sa sjedištem u Zadru. Društvo “Dalmatia” je nastalo spajanjem nekoliko manjih društava i ovo je dobilo koncesiju prevoza pošte, a Korčulansko društvo, koje nije ušlo u novo društvo, izgubilo je poštu.

Malo poslije ovog novčanog gubitka, parobrod “Drugi” je obustavio prugu i bio privezan uz rivu. Poslije dugog vremena premješten je u uvalu Luka, jugoistočno od grada Korčule. Ta je uvala za male brodove bila vrlo sigurno sidrište. Tada su tu luku zvali Porto pedocchio, ne znam da li radi daganja (“pedoća”) ili ušiju (pedocchio-uš), jer je među mornarima kružila legenda, da su se na malom otočiću u toj luci u stara vremena mornari-robovi, galeoti, prali i trijebili uši s tijela.
Tu je “Drugi” bio usidren za dugo vremena, a moj stric Janko na njemu za cijelo vrijeme dok nije bio prodan. I tako je ”Drugi” spavao, skupljao školjke na travom obraslom dnu i provodio svoje stare dane u miru i spokojstvu. Ali se ipak jednog dana i njemu još jednom nasmijala sreća. Kako je tvornica “Sufid” na Dugome Ratu trebala za proizvodnju karbida mnogo kamenja, to su Omišani Marušić i drugovi ugovorili s ovom tvornicom da prenose kamen s Brača do Dugog Rata na maonama. Za to im je bio potrebit remorker. To je spasilo “Drugi” od zahrđalosti, jer ga Omišani kupiše u ovu svrhu.

Korčulani izvukoše brod, očistiše dno, popraviše toliko-koliko zahrđale oplate i bojadisaše, da bi bolje izgledao.
Poslije nekoliko dana “Drugi” ostavi Korčulu zauvijek. Izgledalo je da je sudbina tog lijepog broda bila zapečaćena, da svrši svoje stare dane kao skromni remorker maona. Ali se prilike izmijeniše. Ustanovilo se, da je “Drugi” bio veći nego što je bilo potrebno za tegljenje maona. Morao je imati šest ili više ljudi i troškovi su bili veliki prama onome što je brod zarađivao. Zato su ga morali prodati i kupiti manji brod koji je bio građen za tegljenje.
U isto vrijeme stari “Knez” nije više mogao da vrši prugu Omiš-Split, a novi se u Trstu gradio.
Za neko vrijeme Omišani nijesu imali dnevni saobraćaj sa Splitom pa odlučiše da kupe ovaj parobrod i dadoše mu junačko ime “Juraj Šubić”. Ovaj je posao obavljen na vrlo popularan, širok način.

slika sa stranice Stari Omiš, desno je parobrod Juraj Šubić:
Stari Omiš-Juraj Šubić.jpg
Stari Omiš-Juraj Šubić.jpg (86.29 KiB) Pogledano 13825 puta

Svaki je građanin mogao biti dioničar parobroda “Juraj Šubić” ako je kupio barem jednu dionicu, koja je imala vrijednost jednog forinata. Tako je u omiškoj općini bilo na stotine osoba koji su bili brodovlasnici i svaki se time dičio. Marušić i drugovi za potrebe “Sufida” nabaviše neki mali remorker, kojemu su dali ime “Dugi Rat”. I tako su obje strane bile zadovoljne.

Eto to je bila ta velika transakcija po kojoj se Omišani dočepaše lijepog broda, s kojim su se oni dičili, od najmlađeg do najstarijega. A imali su i razlog za to, jer je “Juraj Šubić” zaista bio krasan i udoban parobrod. Kao engleska jahta imao je vinč na provi za istezanje sidra i konopa, te pumpu i manigu za pranje palube, što je za mornare bilo vrlo ugodno, jer su tako lako prali palubu, budući da im nije bilo potrebno izvlačiti teške bujole pune mora.
Imao je i električnu rasvjetu te brzojav za vezu zapovjedničkog mosta sa strojem. Zatim lijepi zapovjednički most kao i malo elegantno kolo od kormila. Kuhinja je bila moderna i udobna sa pumpom za vodu. Kapetan i strojar su imali udobne kabine u salonu, a bile su i dvije velike kabine za slučaj potrebe. Na krmi je bio prostran smještaj za mornare. Brod je imao moderni parni stroj s dobrom brzinom. Eto, to su bile uočljive prednosti ovog broda, koji je u ono vrijeme puno značio za skromne omiške prilike.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1- stari parobrod Knez je bivši parobrod Abbazia Ungaro Croate sagrađen u Trstu 1884. U novi Knez ugrađen je motor starog Kneza (bivše Abbazie)
2- Parobrod Prvi (Šilo) je bivša jahta Deli o kojoj smo pisali u temi Mađarska lučka uprava u Rijeci, postovi 14, 15 i 16

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#78  PostPostao/la Vežičanka » 12.4.2020, 11:53

Spisak brodova u floti Jadranske plovidbe 1934.godine.
Predzadnji u spisku je motorni čamac Ljubomir koji je ušao u Jadransku plovidbu iz Kaštelanske plovidbe zajedno s parobrodom Kaštela. (vidi post br. 75, na str. 5 ove teme)
Posljednji je parni čamac Galeb. Bivši je to brodić Ella Ungaro -Croate

Jadranska plovidba plovni park-1934.JPG
Jadranska plovidba plovni park-1934.JPG (166.77 KiB) Pogledano 12882 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#79  PostPostao/la Vežičanka » 8.6.2020, 15:27

Parobrod Jugoslavija– brod koji se gradio 19 godina (od narudžbe do primopredaje)

1914. godine Ungaro –Croata je naručila dva nova parobroda koji su se trebali zvati Hunyad i Hungaria.

Hunyad se trebao graditi u brodogradilištu Ganz –Danubius (današnji 3.maj), a Hungaria u brodogradilištu Martinolić na Lošinju. Bilo je predviđeno da se naruči i treći brod, međutim planove je pokvario Prvi svjetski rat.
Kobilica za Hungariu postavljena je 1916. u brodogradiištu Martinolić. Brod je dovršen 1922. Ušao je u sastav Jadranske plovidbe 1922. i nazvan Beograd.

Gradnja 68 u Mrtvom kanalu, slika iz naše teme Riječki mostovi:
Slika

Priča oko parobroda Jugoslavija (nesuđeni Hunyad Ungaro Croate) ponešto se produljila. Ganz –Danubius izgradio je brod u tolikoj mjeri da je porinut 1916. kao gradnja br. 68. Nakon toga gradnja je stala. (Prema podatku iz Lloydovog registra brod je porinut 1920.)

Prema Lloydovom registru brod je porinut 1920, a dovršen u veljači 1933.:
1941 brod Jugoslavija.jpg
1941 brod Jugoslavija.jpg (190.77 KiB) Pogledano 11730 puta

Nakon Prvog svjetskog rata Rijeka je pripala Italiji. Brodogradilište Ganz –Danubius mijenja ime u "Cantieri navali del Quarnero”.

Prema nekim izvorima trup broda pripao je automatski Jugoslaviji (kao i svi preživjeli brodovi bivše Ungaro-Croate), a prema drugim ipak je trebalo nešto i platiti. Međutim nema sumnje u to da su se trebala osigurati sredstva za dovršenje broda.

Gradnja 68. u Mrtvom kanalu, slika iz naše teme Kako je nastao Mrtvi kanal:
Slika

Još u ožujku 1928. na sjednici Jadranske plovidbe odlučeno je da se “parobrod “br. 68” koje je bivše parobrodarsko društvo Ungaro Croata započelo graditi još prije Prvog svj. rata i izgradilo toliko da je bio porinut u more, kupi i izgradi kao putnički luksuzni parobrod tako da bi mogao biti u roku pola godine dogotovljen i stavljen u promet naredne ljetne sezone” - pišu novine Novo doba.

Taj novi parobrod trebao je nositi ime “Prestolonasljednik Petar”. Za kupnju i dovršetak bilo je predviđeno utrošiti 20 milijuna dinara. Ravnateljstvo Jadranske plovidbe podnijelo je “Ministarstvu saobraćaja” planove i karakteristike broda na odobrenje.

Međutim prošle su još dvije i pol godine do novih odluka. Na sjednici Jadranske plovidbe početkom mjeseca rujna 1930. odlučeno je da se sagradi potpuno novi brod koji će se zvati “Prestolonasljednik Petar” . To je zaista i učinjeno, te je taj novi brod porinut u Velikoj Britaniji u veljači 1931. god.
Također je odlučeno da će se gradnja “68” (koja je trebala postati brod Prestolonasljednik Petar) preudesiti u turistički brod koji će se zvati “Jugoslavija”.

Fotografija iz naše teme Brodogradilište Kraljevica. Vidi se pramac budućeg parobroda Jugoslavija još uvijek s oznakom “68”:

Slika

Odlučeno je tada da se izgradi još jedan novi brod. Novi brodovi trebali su se graditi u Velikoj Britaniji, a gradnja “68” će se dovršiti u Jugoslaviji, dok će mu brodski stroj biti nabavljen u Engleskoj.
Kao što se vidi u Lloydovom registru, brodski stroj napravila je firma Harland & Wolff iz Belfasta u Sjevernoj Irskoj. To je ono isto brodogradilište koje je izgradilo Titanic.
Stroj je montiran u brodogradilištu Quarnero u Rijeci. Do brodogradilišta Kraljevica na završne radove brod je doveo kapetan Tonković.

Napokon je dovršena stara gradnja br. “68”, nesuđen Hunyad, sada nazvan Jugoslavija i to tek u veljači 1933. godine (prema podatku iz Lloyd registra).

Parobrod Jugoslavija preuzeo je turističku prugu duž naše obale do Grčke.

Brod Jugoslavija u Crikvenici. Slike tog broda imamo u ovoj temi još na stranicama 1 i 2:
parobrod Jugoslavija.jpg
parobrod Jugoslavija.jpg (74.31 KiB) Pogledano 11730 puta

Kakav je bio kraj saznajem iz stranice kpl.nl:
1941. godine parobrod su zaplijenili talijanski okupatori i promijenili mu ime u Cattaro. U ratu im je 1942. služio kao pomoćna krstarica D 36.
09. rujna 1943. brod je namjerno potopljen kod Santa Margharite u Italiji da ne padne u ruke saveznika.
Nijemci ga podižu iz mora.
22.03.1944. ponovo je namjerno potopljen na ulazu u luku Livorno.
14. 06. 1944. teško je oštećen za vrijeme bombardiranja Livorna.
1945. podignut je iz mora prilikom čišćenja luke Livorno.
1947. olupina je vraćena Jugoslaviji. Otegljen je u Split i izrezan za staro željezo.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#80  PostPostao/la Vežičanka » 16.7.2020, 20:14

Parobrod Frankopan izgrađen je u brodogradilištu Marka Martinolića u Malom Lošinju 1908. godine za Austro-hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice u Puntu.

Nakon formiranja Jadranske plovidbe 1922. ulazi u njen sastav sa istim imenom Frankopan. 1941. zaplijenjuju ga Talijani i mijenjaju ime u Frangipane. Godine 1947. ulazi u sastav Jadrolinije i mijenja ime u Krk. Izrezan je za staro željezo 1961. godine.

Zima 1929. bila je najhladnija zima 20. stoljeća. Hladnoće su počele početkom siječnja a temperatura se u nekim našim krajevima spuštala i do -35°C.

Parobrod Frankopan u Obrovcu u zimi 1929. Fotografije su sa stranice Matica Obrovčana:
parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (2).JPG
parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (2).JPG (393.71 KiB) Pogledano 11428 puta

parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (1).JPG
parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (1).JPG (354.12 KiB) Pogledano 11428 puta

parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (3).JPG
parobrod Frankopan u Obrovcu 1929 (3).JPG (346.76 KiB) Pogledano 11428 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#81  PostPostao/la Vežičanka » 24.7.2020, 21:28

Još jedna zanimljiva fotografija sa stranice Matica Obrovčana, a njima je iz Etnografskog muzeja Beograd.

Ukrcaj stoke u Obrovcu oko 1930e godine. Vidi se lijevo krma parobroda Frankopan.

Utovar-stoke-u-Obrovcu-nepoznati-fotograf-oko-1930.-Etnografski-muzej-Beograd.jpg
Utovar-stoke-u-Obrovcu-nepoznati-fotograf-oko-1930.-Etnografski-muzej-Beograd.jpg (337.33 KiB) Pogledano 11355 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#82  PostPostao/la Vežičanka » 27.7.2020, 22:22

Parobrod Ante Starčević, bivši parobrod Hrvatskog parobrodarskog društva na dionice u Senju, od osnivanja Jadranske plovidbe u njenom sastavu.

Slika je iz knjige Martinšćica u srcu, parobrod Ante Starčević u uvali Žurkovo
Parobrod Ante Starčević u uvali Žurkovo.jpg
Parobrod Ante Starčević u uvali Žurkovo.jpg (377.21 KiB) Pogledano 11286 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#83  PostPostao/la Vežičanka » 27.9.2020, 20:29

Parobrod Split

Parobrod Split izgrađen je 1909. godine u brodogradilištu Monfalcone za naručioca Parobrodarsko društvo Dalmatia. U pomorskim godišnjacima bio je upisan pod imenom “Split D” dok je bio u vlasništvu Dalmatie, na samom brodu ime je bilo ispisano bez slova D.

podaci o parobrodu Split iz registra 1927. godine (tada u sastavu Jadranske plovidbe):
SS Split 1927.JPG
SS Split 1927.JPG (54 KiB) Pogledano 10890 puta

parobrod Splitu u vlasništvu parobrodarskog društva Dalmatia, s njihovom oznakom D na dimnjaku, slika je sa stranice Muzej Monfalcone:
Muzej Monfalcone -parobrod Split.jpg
Muzej Monfalcone -parobrod Split.jpg (121.83 KiB) Pogledano 10890 puta

U istom brodogradilištu sagrađen je njegov blizanac Trieste (u registru Trieste D). Oba parobroda plovila su na pruzi Trst-Metković.

parobrod Split sa oznakom Jadranske plovidbe na dimnjaku:
parobrod Split.jpg

Prilikom osnivanja Jadranske plovidbe, isto kao i preostali brodovi Dalmatie, ulazi u njen sastav.
Nakon Prvog svjetskog rata parobrod Split preuzima prugu Bakar –Metković. Često vozi izletnike u razna mjesta duž naše obale, sokolaše na priredbe i sletove.

Prigodom obilježavanja 350 godišnjice smrti hrvatskog pjesnika Petra Hektorovića 1922. godine, parobrodom Split otputovali su sudionici svečanosti u Hvar.
parobrod Split s izletnicima iz Splita u Hvar 1922-.JPG
parobrod Split s izletnicima iz Splita u Hvar 1922-.JPG (105.05 KiB) Pogledano 10890 puta

Na početku WWII zapljenjuju ga Talijani, a kasnije Nijemci.
Dok je bio u službi njemačkog pomorskog prometa, 04. siječnja 1944. napali su ga saveznički avioni. Brod je tada okrenuo kurs prema kopnu da izbjegne potapanje u dubini, te se nasukao na jugoistočnoj strani otočića Prišnjaka ispod Murtera. Posada je napustila brod koji je bio žestoko bombardiran. Napadi savezničke avijacije su se ponavljali nekoliko dana.
Prilikom bombardiranja poginula su tri člana posade – upravitelj stroja Kuzma Ružić iz Kostrene, Sv. Lucije; Ivan Frolja, mornar iz Rijeke i Marušić iz Hrvatskog primorja. Poginuli pomorci sahranjeni su na otočiću blizu nasukanog broda, Ružić i Frolja u zajedničkom grobu, a Marušić u zasebnom.
Nakon rata osoblje Odreda za spasavanje i izvlačenje brodova uredilo je te grobove, položilo vijence na njih i postavilo križeve s imenima.
Pretpostavljam da su kasnije ti grobovi preseljeni, ali nemam točnu informaciju o tome.

Parobrod je izvučen iz mora 28. lipnja 1946. godine i otegljen u brodogradilište u Splitu.

Nakon Drugog svjetskog rata brod je popravljen i rekonstruiran u Splitskom brodogradilištu.
popravak i rekonstrukcija parobroda Split i Zagreb u splitskom brodogradilištu.JPG
popravak i rekonstrukcija parobroda Split i Zagreb u splitskom brodogradilištu.JPG (187.67 KiB) Pogledano 10890 puta

1947. brod ulazi u sastav Jadrolinije, a ime mu je promijenjeno u Istra
parobrod Istra ex Split.jpg
parobrod Istra ex Split.jpg (113.92 KiB) Pogledano 10890 puta

1964. mijenja ime u Poreč. Izrezan je za staro željezo 1965. godine.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#84  PostPostao/la Vežičanka » 3.11.2020, 10:07

Kako je stradao parobrod Karađorđe (ex Visegrad Ungaro- Croate) čitajte u našoj temi Priče i legende, post br. 239
Nakon popravka i rekonstrukcije, bivši Karađorđe postaje najprije brod Mornar, a od 1955. brod Proleterka riječke Jadrolinije (slika u postu br. 92.)

Kako je izvučen iz mora 1952. godine čitajte ovdje

Šibenski-list 17.11.1952.jpg
Šibenski-list 17.11.1952.jpg (283.54 KiB) Pogledano 10750 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#85  PostPostao/la Vežičanka » 8.4.2021, 16:49

kapetan Romano Pliskovac, zapovjednik parobroda Beograd "Jadranske plovidbe" iz Sušaka, preminuo je u Dubrovniku, nakon što se naglo razbolio na svom brodu.

Jadranski dnevnik, 26.07.1935.
Jadranski dnevnik 26.07.1935-.JPG
Jadranski dnevnik 26.07.1935-.JPG (67.58 KiB) Pogledano 10381 puta

Romano Pliskovac-iz knjige “Poškropljeni z moren”, Radojice Barbalića:

PLISKOVAC ROMANO iz Bakra (27.II 1882. – 26.VII 1935., u Sušaku*), rođen u pomorskoj obitelji. Završio bakarsku nautiku 1900. Kao kormilar 1902. godine doživio brodolom parobroda “Zvir” na Cap Cloates (Australija). Nakon toga plovi na barku “Andromeda” i “Poschich”. Ispit za poručnika položio 1908. a za kapetana 1912. godine. Zatim plovi kao časnik na dubrovačkim parobrodima i na brodovima društva “Navigazione Libera Triestina”. Tokom prvog svjetskog rata služi u mornarici kao pilot. Nakon rata dolazi u “Jadransku plovidbu”, gdje se kao časnik i zapovjednik zadržao do smrti. Dugo je bio zapovjednik parobroda “Beograd” na pruzi za Grčku.

*-Romano Pliskovac preminuo je u bolnici u Dubrovniku

parobrod Beograd, slika iz posta br. 5 ove teme
Slika

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#86  PostPostao/la Vežičanka » 9.4.2021, 11:01

Kantrida76 napisao:Parobrod Bakar

Sestrinski prodovi Bakar i Rab izgradjeni su 1931 godine (British shipbuilder J. Samuel White & Co. Ltd. of East Cowes) bili su posebno lijepi. Po dolasku u Jadransku Plovidbu Susak, postaju najmoderniji parobrodi na Jadranu. Brodovi su bili hvaljeni po udobnosti i mogucnostima.
1941 godine brodovi su oduzeti od strane Talijana te mjenjaju imena Buccari i Arbe. Nakon kapitulacije Italije Bakar je usidren u Splitskoj luci. Partizani odvoze brod u uvalu Bobovisce na otok Brac prije napada Njemackog zrakoplovstva na luku.

Dani ponosa i slave zavrsavaju 1965 godine kada brod stize na groblje brodova Sv.Kajo. Iako je zasticen te se odustaje od rezanja, izmedju 1968 i 1973 godine brod je tri puta potopljen na tri razlicita sidrista i svaki put broj je bio vadjen i obnavljan. Tuzna prica zavrsava 1982 godine kad je brod slomljen kod Korcule. Pramac broda cuva se u Hrvatskom Pomorskom Muzeju u Splitu.

Sestrinski brod Rab koji je zapljenjen od strane Nijemaca, sluzio je za prevoz vojske tjekom borbi kod Peljesca. Godine 1943 parobrod Rab potopljen je prilikom napada britanskih zrakoplova. Brod nije bio teze ostecen pa u ozujku 1945 parobrod Rab dotegljen je do Splita gdje je i popravljen. Brod je odvezen u rezaliste Sv.Kajo 1965 godine.

Parobrod Bakar sagrađen je u brodogradilištu John Samuel White (& Co. Ltd.), Cowes
http://shippingandshipbuilding.uk/view. ... ssel=BAKAR

Obnovljen je nakon Drugog svjetskog rata. Parobrod Bakar 1947. godine:
1947 parobrod Bakar.JPG
1947 parobrod Bakar.JPG (57.5 KiB) Pogledano 10360 puta

Blagovaonica I razreda na parobrodu Bakar 1947. godine
1947 parobrod Bakar blagovaonica I razreda.JPG
1947 parobrod Bakar blagovaonica I razreda.JPG (75.22 KiB) Pogledano 10360 puta

parobrod Rab 1947. godine: http://shippingandshipbuilding.uk/view. ... vessel=RAB
1947 god. parobrod Rab.JPG
1947 god. parobrod Rab.JPG (51.03 KiB) Pogledano 10360 puta

Za vrijeme rata bilo je važno što prije prepoznati brod koji se ukazao na vidiku. U tu svrhu izdata je knjižica sa siluetama brodova. Našli su se tu i sestrinski brodovi Rab i Bakar.

silueta parobrod Bakar,Rab.jpg
silueta parobrod Bakar,Rab.jpg (22.4 KiB) Pogledano 10360 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#87  PostPostao/la Vežičanka » 27.4.2021, 20:05

Iz posta br. 23 ove teme (tekst Radojice Barbalića iz 1972.):
Vežičanka napisao:Parobrod KOZJAK
32,00 ; 4,60 : 2,40 m
BRT 85, NRT 45, IKS 160, brzina 9 ČV, nosivost 185 putnika
Građen 1885. u Trstu za plovidbu kroz venecijanske kanale, kupljen 1908. prilikom osnutka* „Kaštelanske plovidbe, zadruga S.O.J.“ Kaštel Sućurac".
Održava redovitu prugu Split-Poljud-Kaštela-Trogir-Dubrovnik.
1928. reorganizacijom mreže subvencioniranih pruga ulazi u sklop „Jadranske plovidbe d.d.“-Sušak.
1941. rekviriran od talijanske vlade dobiva novo ime „Birbigno“.
Sudbina broda nepoznata, jer je nestao u Italiji tokom II svjetskog rata.
* Kaštelanska plovidba osnovana je u prosincu 1911. godine - op. Vežičanka

Parobrod Kozjak izgrađen je 1885. godine u brodogradilištu “Stabilimento tecnico Triestino, San Marco” za brodarsko društvo “Societa Veneta di Navigazione a Vapore Lagunare” iz Venecije.
Prvo ime bilo mu je Rialto.
Od talijanskih vlasnika kupuje ga Kaštelanska plovidba u srpnju 1914. te mu mijenja ime u Kozjak. Cijena broda sa svim troškovima iznosila je 50 000 kruna.
Parobrod je odmah nakon dolaska iz Venecije preuzeo vožnju između Kaštela i Splita koju je obavljao nekoliko puta dnevno.


Talijani ga zapljenjuju na početku WWII i mijenjaju ime u Birbigno. Od 20.09.1941. je u službi talijanske ratne mornarice s kodnim imenom V.201, kao pomoćni patrolni brod.
Kapitulaciju Italije 08.09.1943. dočekao je u službi u zapadnoj Grčkoj. Kasnija sudbina za sad mi nije poznata.

Nacrti iz arhive Lloydovog registra u Londonu:
parobrod Kozjak-2.jpg

parobrod Kozjak-1.jpg
parobrod Kozjak-1.jpg (223.03 KiB) Pogledano 10022 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#88  PostPostao/la Vežičanka » 9.6.2021, 21:23

Iz posta br. 3 ove teme:
Vežičanka napisao:izgrađen 1928 - Clyde Shipbuilding & Engineering Co Ltd, Port Glasgow http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... K+KOPAJTIC
brodovlasnik: Jadranska Plovidba DD, Sušak
21. rujna 1942. godine brod Predsednik Kopajtić je bio pogođen torpedom s podmornice U-175 kod Britanske Gvajane, (danas neovisna država Gvajana u Južnoj Americi), zapalio se i potonuo za 7 minuta.

Članak iz lista “Preporod” glasila posade parobroda “Timok” br. 3, prosinac 1944. godine, napisao ga je ložač Luka Pašara za “Zidne novine”:

Dne 23. rujna 1941. godine ukrcao sam se na parobrod “Predsednik Kopajtić” u luci New York. Posadu su sačinjavali naši pomorci.
Trebali smo poduzeti putovanje za Georgetown (British Guayana).
U listopadu 1941. godine doplovili smo tamo. U ovim predjelima plovili smo skoro godinu dana. Putovali smo do St. Thomas-a, a kasnije za Trinidad sa teretom bauksita od kojeg se pravi aluminijum.
U početku navigacija nije bila opasna, ali je kasnije postala. Naše plate ostale su uvijek jednake i bile su vrlo niske, uzimajući u obzir da smo plovili u tropskim, vrlo opasnim i nezaštićenim predjelima od neprijateljskih podmornica.
O našim patnjama dalo bi se napisati cijelu knjigu.

nacrt parobroda "Predsednik Kopajtić", arhiva Lloydovog registra u Londonu:
parobrod Predsjednik Kopajtić, nacrt .jpg

Dne 20. rujna 1942. otputovali smo iz Trinidada za Georgetown, i to prazni.
Na 21. rujna 1942. godine izjutra naš je brod bio torpediran. Torpedo je udario u lijevu stranu broda, ispod zapovjedničkog mosta. Spavao sam. Tresak me je probudio, brod je strašno zadrhtao. Skočio sam s kreveta i zvao sam ostale drugove.
Ulazna vrata u prostorije bila su se, valjda od udarca, zatvorila. Uspjeli smo ih otvoriti. Potrčali smo na čamce za spasavanje. Voda je brzo prodirala u brod, tako kada smo došli na palubu čamaca, ona je bila skoro pod vodom.
Radili smo užurbano i uspjeli smo spustiti oba velika čamca za spašavanje. Mali lijevi čamac bio je uništen, dok je desni bio slobodan na svom postolju, te isplivao kada je brod potonuo. Uspjelo je također spustiti jednu splav.
Nekoliko drugova skočilo je u more, jer su vidjeli da će brod brzo potonuti. Brod je zaista brzo potonuo. Našao sam se u lijevom čamcu i netom smo se otpustili od broda, stražnji nas je jarbol zahvatio i prevrnuo nas. Pokušali smo čamac opet ispraviti, ali bez uspjeha. Zaplivali smo i digli se u mali čamac.
Pokupili smo nekoliko drugova, između kojih se nalazio jedn kormilar koji je bio na kormilu u času torpediranja. Bila mu je slomljena noga.
Opazili smo da nema četiri čovjeka, i to zapovjednika, kormilara, mazača i ložača. Kasnije smo doznali da je ložač spašen. On je odmah, kako je brod bio torpediran, skočio u more, dohvatio se splavi, i bio drugog dana dignut od jednog američkog broda.
Osim kormilara sa slomljenom nogom bio je teško ozlijeđen prvi časnik, kojemu je bio slomljen kuk, i radio-časnik koji je dobio ozljede na licu od stakla.

Izjutra je padala jaka kiša. Iako smo se nalazili u tropskom predjelu, trpili smo zimu jer smo bili skoro goli. Oko 11 sati ugledali smo brod i mahali smo bijelim platnom. Opazio nas je i skrenuo put nas. Bio je to mali kanadski brod i na njemu je zapovijedao naš bivši drugi časnik. Kad nas je ugledao, jedva se snašao od iznenađenja.
Teško je pomorcu kad mu brod izmiče ispod nogu.

Predsjednik Kopajtić-1.jpg
Predsjednik Kopajtić-1.jpg (40.15 KiB) Pogledano 7496 puta

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prilikom torpediranja parobroda “Predsjednik Kopajtić” poginuo je zapovjednik, kapetan Oskar Seidel.

Iz knjige “Poškropljeni z moren”, Radojice Barbalića:


Seidel Oskar iz Donjeg Miholjca (1906. – 21. 09.1942. na ušću Orinoka). Bakarsku nautiku završio je 1924. godine. Ispit za poručnika položio 1926., a za kapetana 1930. godine. Plovi na brodovima “Jadranske plovidbe” u svojstvu časnika i zapovjednika. Početkom 1941. godine povjereno mu je zapovjedništvo nad parobrodom “Predsjednik Kopajtić” s kojim odlazi u američke vode, gdje je brod militariziran.
Brod je torpediran na ušću rijeke Orinoko. Tada je i kapetan Seidel izgubio život.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#89  PostPostao/la Vežičanka » 24.9.2021, 19:18

O tragediji dvojice kostrenskih kapetana Mate Tonkovića i Tome Grdakovića već smo pisali u temama Groblje Sv.Barbara Kostrena, post br. 5 i Iz našeg kraja-priče i legende, imena i nazivi, post br. 239.

Ovdje donosim još jedan prikaz toga događaja, (biti će u tri nastavka), koji je u novinama Slobodna Dalmacija 1955. godine napisao Mate Ljubić.

SPREMA SE BIJEG

Uočivši opasnost rata, brodovlasnici “Jadranske plovidbe” počeli su još u prvoj polovini 1940. godine pripremati bijeg svojih najvećih putničkih brodova -“Karađorđa”, “Prestolonasljednika Petra” (danas “Partizanke”) i “Jugoslavije”. Preko svog potpredsjednika, generala Svetislava Milosavljevića, bivšeg ministra pomorstva, brodovlasnici su uspjeli da dobiju dozvolu, da mogu skloniti svoje brodove u Grčku, ukoliko nisu predviđeni za ratne svrhe.
Dozvola se odnosila na “Karađorđa” i “Jugoslaviju” ali ne za “Petra”, jer je taj brod bio predviđen za ratne potrebe. Ali, brodovlasnici se s tim nisu zadovoljili. Pod svaku cijenu htjeli su da i “Petra” sklone u grčke luke. I opet dozvolu za to dobivaju preko generala Svetislava Milosavljevića. To jasno proizlazi iz strogo povjerljivog pisma generala Milosavljevića, koje je po kuriru uputio 22. maja 1940. godine direktoru “Jadranske plovidbe” Antunu Rismondu:

“U subotu, 19. maja, posjetio sam lično nadležne faktore Vojne uprave i sa njima razmotrio pitanje sklanjanja naših brodova “Petra”, “Karađorđa” i “Jugoslavije”. Tim povodom Vas obaviještavam o slijedećem:
1- Odobreno nam je da se navedeni brodovi mogu skloniti u Egejsko more pošto su slobodni, jer delegacija pri Direkciji pomorskog saobraćaja nije dosad gornje brodove angažirala ni za kakvu svrhu.
2. Upućivanje brodova mora se izvršiti u tajnosti, da ne bismo izazvali nepotrebne komplikacije i neželjena objašnjenja. Ovoga radi brodove ne treba uputiti jednovremeno (potcrtao general Milosavljević), već jedan za drugim, u razmaku bar od desetine sati.
3. O ovom upućivanju naših brodova u Egejsko more ne treba (potcrtao general Milosavljević) obaviještavati ni pismeno ni usmeno, ni Vojnu delegaciju, ni samu Direkciju. Ako budemo zapitani, treba reći, da su brodovi zaposleni.
4. Dostavljam Vam prepis moga pisma, koje sam uputio Glavnom generalštabu 20. o. mj. po istom pitanju, kao i prepis istog pisma Glavnog generalštaba str. pov. br. 2204, koje je još 23. novembra p. g. upućeno Predsjedniku Saveza pomorskih brodovlasnika. — Ovo saopćenje treba smatrati strogo povjerljivim.

parobrod Karadjordje.JPG
parobrod Karadjordje.JPG (156.26 KiB) Pogledano 6852 puta

U to vrijeme brodovi “Karađorđe”, “Petar” i “Jugoslavija” nalazili su se u dubrovačkoj luci i svakog časa čekali naređenje da isplove za Grčku. Ali za odlazak brodova doznala je i Dubrovačka plovidba, koja je imala luksuzni putnički brod “Kralj Aleksandar”. Stoga je odmah intervenirala da dobije dozvolu da skloni i svog “Aleksandra” u Grčku. Time je tajna bila otkrivena i vojne vlasti spriječile su odlazak brodova.

Nakon toga “Karađorđe” i “Petar” isplovili su za Kraljevicu, gdje su gotovo godinu dana čekali na povoljniju priliku za bijeg. I napokon prilika im se ukazala. Generalni direktor “Jadranske plovidbe” Antun Rismondo stiže sa svojom ženom i prtljagom u Kraljevicu i ukrcava se na “Petra”. Međutim, posada na brodovima bila je smanjena jer su već skoro godinu dana bili u raspremi. Strojari su morali stići svakog časa. Ali generalnom direktoru se vrlo žurilo i naređuje da brodovi isplove 2. aprila 1941. godine rano ujutro.

Prestolonaslednik Petar.jpg
Prestolonaslednik Petar.jpg (195.53 KiB) Pogledano 6852 puta

Komandanti brodova Mate Tonković i Toma Grdaković interesirali su se u Lučkoj ispostavi u Kraljevici o sigurnosti plovidbe. Tu im je rečeno, da se zbog mina ne može ploviti direktno za Split, već zaobllaznim putem do Makarske, pa zatim natrag do Splita. Ali direktoru Rismondu se vrlo žurilo, kako izgleda, da što prije skloni i brodove i svoju glavu u inostranstvo i po svoj prilici je naredio, da se plovi miniranim putem samo da što prije stigne. Drukčije se ne može objasniti da su brodovi plovili minskim poljem, iako su komandanti na to bili upozoreni u Kraljevici. Znači, na brodovima su se nalazili zapovjednici, koji u stvari nisu imali komandu nad svojim brodovima.

...U slijedećem nastavku : "Petar" i "Karađorđe" tonu...

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4918
Teme: 176
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Jadranska Plovidba dd, Sušak

Post broj:#90  PostPostao/la Vežičanka » 25.9.2021, 10:28

“PETAR” I “KARAĐORĐE” TONU

Nebo nad Jadranom bilo je pokriveno crnim i tmastim oblacima. Vjetar s južnog pravca duvao je sve jače i jače i zapjenjeni talasi udarali su o “Karađorđa” i “Petra”. Još malo i na pomolu će biti Zlarin. Brodovi su plovili jedan za drugim, polako i oprezno. Usto su se mimoišli sa brodom “Srbin”. Kapetan Nesanović, komandant “Srbina” upozorava komandante “Petra” i “Karađorđa” da ne idu u Zlarin zbog opasnosti od mina, već da obiđu otok Zmajan. Pretpostavlja se da su komandanti zbog jakog vjetra prečuli riječ Zmajan i zamijenili je sa Zlarin i tako produžili da plove prema zlarinskom zaljevu.

Kod Tijata opažen je i jedan manji sivi brod, koji je uskoro isčezao sa horizonta. To je bio brodić bivše ratne mornarice. Njegova je bila dužnost sigurno da tu stražari i da upozorava brodove na eventualnu opasnost od minskih polja. Ali, izgleda, da su oni malo o tome vodili računa.
I “Karađorđe” i “Petar” prešli su svjetionik Tijat i pred njima se počela odvijati panorama Zlarina. Još nekoliko minuta i stići će u Zlarin. Nitko nije ni ih slutio na katastrofu, koja će ih uskoro zadesiti.

nacrt parobroda Karađorđe, iz arhive Lloydovog registra u Londonu
Karađorđe nacrt.jpg

Evo kako opisuje posljednje minute “Petra” i “Karađorđa” Vinko Mandekić u listu “Pomorac” od 15. januara i 11. februara 1950. godine:
“Do nesreće je došlo pred samim Zlarinom. …Na zapovjedničkom mostu na “Petru” nalazili su se uz zapovjednika Tonkovića, generalni direktor Rismondo i njegova žena... Zapjenjeni talasi bučno su se razbijali o bokove “Petra”, koji se neprimjetno njihao. Od prisutnih nitko nije ništa govorio. Njihovi pogledi bili su upereni u pramac, koji je oštro rezao valove.
“Petar” se sve više približavao zadnjoj “punti” pred ciljem. Još jedan zaokret, dvije, tri minute vožnje, i brod će biti u Zlarinu.
Ona čudna neizvjesnost, koja je vladala nakon što je brod prošao Tijat, neke tamne i neodređene slutnje da se plovi na minama, u koje nitko nije htio, ili nije želio vjerovati, kao da je tog časa, kada se pred njima počela odvijati panorama Zlarina, nestalo nekud sama od sebe.
Na brodu se počelo lakše disati.
Tog momenta “Petar” je bio na sredini zaljeva pred samim Zlarinom. Taj zaljev je inače dosta širok, ali još uvijek ne toliko, da, ga osrednji plivač ne bi mogao glatko i bez zamora preplivati. U to je na zapovjednički most došao brodski kuhar. Što je on tamo tražio? Da li je možda htio uzeti posuđe, koje je ostalo nakon serviranog čaja?
Kad ga je ugledala žena generalnog direktora, naredila mu je, kao nošena nekim čudnim predosjećajem:
-Presto, presto porta mi la mia valigia…
Ona se obično služila talijanskim jezikom, kao i njezin muž.
Čovjek je htio nešto pitati, možda neko objašnjenje da mu se dade, ali ju je samo pogledao, i onda se kao munja spustio niz stepenice zapovjedničkog mosta.
Nije protekao ni jedan minut, a on se već vraćao s torbom u ruci. U njoj su se nalazile dragocjenosti gospođe generalnog direktora.
Tog časa prolomila se zrakom eksplozija. Brod se zatresao i neka gusta bijela magla obavila je i ljude i predmete na njemu, kao i cijeli horizont. Ništa se nije vidjelo.
Čvrsto držeći torbu u rukama, kuhar se našao u moru. Silna eksplozija mine odbacila ga je daleko od broda, ali nije izgubio svijest. Plivao je i još čvršće držao skupocjenu torbu u ruci.
Dotle je na “Petru” vladala panika. Nitko nije znao što se zapravo dogada. Kad se dim od eksplozije malo razišao, zapovjednik Tonković već je izdavao naloge za spuštanje čamaca za spasavanje. Već u prvi čas izgledalo je da nema ljudskih žrtava. Stvarno nije ih ni bilo. Samo su trojica plivala u moru, jer ih je odbacila eksplozija, dok su ostali disciplinirano spuštali čamce za spasavanje i ukrcavali se.
Zapovjednik Tonković htio je najprije spasiti ženu generalnog direktora, a onda generalnog direktora.

Sad se dogodilo ono, što nitko nije očekivao. Kad je čamac priređen i trebalo je ući u njega, vidjelo se kako se žena generalnog direktora očajno bori sa svojim mužem. On se grčevito uhvatio za ogradu palube i glasno vikao: — Voglio morire!
Generalni direktor je očito imao namjeru da počini samoubistvo tako, što je želio potonuti s brodom.

maketa broda Prestolonasljednik Petar.JPG
maketa broda Prestolonasljednik Petar.JPG (73.36 KiB) Pogledano 6828 puta

Žena, koju je uvijek slušao, ovog puta bila je nemoćna da spriječi tu njegovu namjeru.
Priskočili su drugi. Ali generalni direktor nije popuštao. Grčevito se držao za ogradu broda, upro sve svoje snage, i nije ga bilo moguće urazumiti da dopliva do čamca. On se svom silom htio utopiti. Dotle je brod tonuo sve brže. Svaka sekunda bila je dragocjena.
Netko, za koga se nikad nije moglo doznati tko je to bio, zgrabio je obližnji komad drva od razbijene ograde ili kabine i udario po prstima generalnog direktora. Udarac je morao biti žestok, a bolovi strašni. Prsti su se odlijepili od grade, a krvavo - plavi znak još je dugo ostao na rukama generalnog direktora. Raskolačenim očima pogledao je u pravcu čovjeka, koji ga je udario, ali ga nije prepoznao. Generalni direktor pokazivao je sve znakove ludila. No, sada su ga lako dogurali do čamca, u kome je već bila njegova žena. Ona je mirno sjedila i prazno buljila u zapjenjeno more. Dobila je slom živaca.

Kad je čamac za spasavanje dodirnuo površinu mora, prolomila se zrakom druga eksplozija. Pola milje dalje naišao je na minu i “Karadorđe”.

Još živi svjedok, tadanji I. strojar Klement Antonini, priča o potonuću “Karađorđa” slijedeće: — Plovili smo mirno. U stroju se nije ništa znalo što se događa vani. Ja nisam čuo eksploziju “Petra”, niti sam imao pojma, da je s njim već svršeno. Iznenadni udarac mine osjetio se u stroju tako, kao da je pukla glavna dovodna cijev. Pogledao sam cijev, ali na njoj nikakve štete.
Tek sam tada opazio da je uslijed jakog pritiska eksplozije jedan ložač bio odbačen s mjesta na kojem je radio i pokušavao se podići. Drugog osoblja nije bilo, jer se plovilo s nepotpunom posadom. Brzo sam se uspeo stepenicama stroja i pojurio prema zapovjedničkom mostu.

Kad sam izašao napolje, brod je bio obavijen maglom i ništa se nije vidjelo. Trenutak, dva kasnije rastumačio mi je da tonemo, a s “Petrom” da je već gotovo. Pogledao sam u pravcu “Petra”. Jedino što sam uspio vidjeti bila je slika njegovog propelera, koji je još uvijek radio visoko u zraku. Zatim je “Petar” naglo potonuo. Htio sam još skočiti u stroj, ali to više nije bilo moguće. Kod ulaza, na samim stepenicama, već se naziralo silno huktanje vode, koja je nadirala u brodske prostorije. Trebalo se spasavati. Poletio sam k čamcu, koji je već bio pripremljen za spuštanje. Kad smo bili daleko nekih pedesetak metara od “Karađorđa”, brod se naglo podigao i okomito potonuo.
Posada “Petra” sretno je dospjela vlastitim čamcima u Prvić Luku, a ona s “Karadorđa” u Prvić Šepurinu.

Kad je kuhar Bučić na kopnu predavao spašenu torbu s dragocjenostima žene generalnog direktora i kad je torba otvorena, na malom zlatnom ručnom satu pokazivale su kazaljke četiri sata i pet minuta. Tog momenta naletio je “Petar” na minu, a sat je prestao raditi uslijed vode koja je prodrla u njega.

Čuveni lovac koralja iz Zlarina, sada osamdesetišest godišnji starac Felicijo Vukov, očevidac je katastrofe “Petra” i “Karađorđa”: — Bilo je oko četiri sata poslije podne. Cijepao sam pred svojom kućom drva. Odjednom opazio sam kako dva parobroda plove u smrt — od svjetionika Tijat prema minskom polju.

Uz zlarinsku obalu bio je prirvezan jedan tender bivše ratne mornarice. Na njemu je bio samo jedan mornar, dok su drugi pili vino u gostionici. Viknuo sam mornaru i upozorio ga na opasnost. Ovaj je odmah potrčao u gostionicu. Sjećam se dobro, kako je tada jedan podoficir mahnuo rukom, kao da je htio reći “vrlo važno”. Hoće, ne će. Ipak su se nakon krzmanja odlučili da isplove i da upozore brodove na opasnost od mina. Ali minuti su prolazili i katastrofa se bližila. Tender se nije odmakao ni 200 metara od obale, a odjednom se zrakom prolomila eksplozija. “Petra” je obavila gusta bijela magla.

Uskoro se prolomila i druga eksplozija. Pola milje dalje naišao je na minu i ”Karađorđe”. Nakon nekoliko minuta pramac “Petra” zario se u more, dok mu je propeler još uvijek radio visoko u zraku, a zatim je naglo potonuo. Uskoro je i “Karađorđe” nestao s morske površine. Naglo se podigao i okomito s pramcem prema gore nestao u morskim dubinama - završio je stari Felicijo.

Dva sata kasnije bile su posade jednog i drugog broda već prebačene u Šibenik. Prevezao ih je motorni brod tamošnje Lučke kapetanije.

Zapovjednici potonulih brodova pozvani su na saslušanje u Lučka kapetaniju, a posada se smjestila u hotel “Krka” i po raznim privatnim stanovima. Generalni direktor, zajedno sa svojom ženom, otputovao je slijedećeg dana u Zagreb, i ne pomišljajući više na Split i svoj osujećeni bijeg.

U šibenskoj lučkoj ispostavi odmah su saslušani zapovjednici brodova, ali prilično površno. Iz brojnih saslušanja i izjava nekih svjedoka, nitko nije okrivljavao kapetane za nesreću. Oni pak opet nisu teretili svog generalnog direktora, što je potpuno razumljivo, kad se zna, kakva je uloga i moć bila tadašnjih direktora.

...slijedeće...Tajanstvena smrt zapovjednika "Petra" i "Karađorđa" i Simptomatične rupe na kožnom kaputu....

PrethodniSljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost