Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Nava Miroslav (1853)

Jedrenjaci Rijeke i Kvarnera
Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Nava Miroslav (1853)

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 3.1.2018, 14:31

Nava Miroslav (nekadašnji kliperYoung America)

Nevjerojatno je slična (da ne kažem ista) sudbina kao kod nave The Lord Warden zadesila naš jedrenjak Miroslav.
U povijesti je zabilježen kao austrijski (dakle ne austro-ugarski) jedrenjak. Zaista su ti austrijanci bili dobri pomorci. ;)

Miroslav je također kupljen kao polovni jedrenjak, već 30 godina star. Bio je to nekad a i sad poznati povijesni američki kliper Young America. Nakon dvije godine plovidbe pod imenom Miroslav nestao je u Atlantiku s 20 članova posade, ne zna se točno gdje ni kad.
Mnogi Amerikanci su izražavali žaljenje što je kliper Young America nakon 30 godina plovidbe pod američkom zastavom prodan strancima, Austrijancima.
O Miroslavu nešto kasnije- prvo o ponosu Amerike, kliperu Young America.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kliper Young America

Zanimljivo je koliko je kliper Young America ostao u američkom sjećanju do današnjih dana. Nema knjige ili časopisa koji govore o povijesti luke San Francisco i o povijesti luke i brodogradilišta New York u kojoj nije spomenut. Umjetničke slike i makete izrađivali su se od njegovih prvih dana, a mogu se naći i ne starije od desetak godina.

umjetnička slika iz starijeg perioda klipera Young America:

slika Young America.jpg
slika Young America.jpg (168.91 KiB) Pogledano 7729 puta

Kada je imao najveću opremu jedara, imao je 75 članova posade. Kasnije se ta oprema nešto smanjivala, da bi se nakon prodaje smanjila tako da je Miroslav postao nava s 20 članova posade.

maketa Young Americe iz starijeg perioda:
clipper ship Young America maketa.jpg
clipper ship Young America maketa.jpg (20.99 KiB) Pogledano 7710 puta

Kliper Young America konstruirao je i sagradio poznati brodograditelj William H. Webb u New Yorku 1853. godine. Porinut je 30.travnja 1853. To je bio posljednji kliper koji je Webb sagradio, predstavljao je njegovo remek djelo i bio je to njegov najdraži brod. Po mnogima to je bio najljepši kliper ikada sagrađen, savršenstvo u konstrukciji klipera.

fotografiju klipera Young America digitalizirao je kalifornijski muzej, klikni za veći prikaz:

jedrenjak Young America fotografija California muzej.jpg

Young America je bio drveni jedrenjak dimenzija 74,1 m x 13,2 m x 8,2 m od 1961 tone.
Sagrađen je za njujorškog trgovca Georg B. Danielsa za trgovinu između New Yorka, San Francisca i Liverpoola. Cijena mu je bila 140 000 ondašnjih dolara.
Njegova veličina i brzina osiguravala mu je stalan prijevoz robe i putnika. Voljeli su ga i kladioničari.
Organizirala su se klađenja između dva jedrenjaka o tome koji će prvi stići na odredište.

O klađenju iz američkih novina 1873. Ujedno vidimo da su jedrenjaci već počeli gubiti bitku s parobrodima kad se usporedi vrijeme plovidbe:
1873 scientific american race between clipers.JPG
1873 scientific american race between clipers.JPG (44.84 KiB) Pogledano 7729 puta

U dvadeset putovanja iz New Yorka za San Francisco prosječno trajanje plovidbe bilo je 118 dana.
U trinaest povratnih putovanja prosjek plovidbe je bio 98 dana.
1872.-1873. jedrenjak je postavio rekord u plovidbi od Liverpoola do San Francisca od 99 dana, a između San Francisca i New Yorka najkraća vremena su mu bila 82 i 86 dana, što su bila dva najkraća vremena za jedrenjak s teretom u to doba.

Young America je također plovio u luke na Pacifiku i Indijskom oceanu od Honolula da Mauriciusa.
Na jednom putovanju je prevozio žive ovce od Glasgowa do New Zelanda, na drugom je prevozio 800 kineskih radnika od Hong Konga do Melbournea.

Young America u San Franciscu:
The clipper ship Young America at North Point Dock San Francisco February 1873.jpg
The clipper ship Young America at North Point Dock San Francisco February 1873.jpg (63.9 KiB) Pogledano 7729 puta

Prevozio je također željezo za tračnice, pšenicu i raznu potrošnu robu.
Posljednje putovanje pod američkom zastavom bilo je iz Portlanda, Oregon u San Francisco i New York. Zbog propuštanja morao je ostati tri tjedna u Rio de Janeiru, ali je uspio završiti putovanje za samo 126 dana između luka ili 100 dana u plovidbi.
1884. godine prodan je u New Yorku austrijskim (to su zapravo bili naši Bakrani) vlasnicima, preimenovan u Miroslav, a Bakar je postao njegova matična luka.
Nakon dvije* plovidbe preko Atlantika, 17. veljače 1886. otplovio je iz Delawara i nestao. (zapravo je plovidba preko Atlantika bilo šest, sedmu nije nikada završio, što ćemo vidjeti u slijedećem postu)

Young America u New Yorku:

Clipper Young America in New York-.JPG
Clipper Young America in New York-.JPG (235.06 KiB) Pogledano 7729 puta

Izvori strana štampa toga vremena, *Ships of the world (1997. god.), Pacific marine review (1925.god), History of New York ship yards (1909. god)

U slijedećem postu - Kliper Young America postaje nava Miroslav............

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Miroslav (1853)

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 3.1.2018, 19:19

nastavak .....kako je kliper Young America postao nava Miroslav

NAVA MIROSLAV

O navi Miroslav - (tekst prema knjizi „Onput kad smo partili“ R.Barbalića i Ive Marendića, isječci iz američkih novina i Narodnih novina, napomene Vežičanka):

Na svom posljednjem putovanju kao kliper Young America, jedrenjak je stigao u New York 6.listopada 1883.godine, gdje je brod bio raspremljen. Posljednji vlasnik Rosenfeld odlučio ga je tada prodati.

U New Yorku je 28.prosinca 1883.i 12.siječnja 1884. sastavljen kupoprodajni ugovor između vlasnika Rosenfelda i bakarskih armatura sa cijenom od 13 500 dolara (u tadašnjoj američkoj štampi pročitala sam cijenu od 14 000 pa i 15 000)

obavijest o prodaji klipera Young America u američkim novinama:
Daily Alta California 9January1884.JPG
Daily Alta California 9January1884.JPG (19.7 KiB) Pogledano 9225 puta

Kupci su bili Josip Tarabochia iz Malog Lošinja koji je bio nastanjen i oženjen u Bakru, Juraj Mikuličić i Srećko Andrija Vlašić, obojica iz Bakra. Svaki od tri suvlasnika imao je 8 karata udjela u jedrenjaku.
(U američkoj štampi kao vlasnik pojavljuje se Slocovich & Co. Pretpostavljam da je to bio njujorški agent ili posrednik.)

prvo putovanje iz New Yorka zabilježeno u novinama New-York Tribune od 02.ožujka 1884. u rubrici "Otplovili", kapetan je Mikuličić:
Cleared New-York Tribune., March 02, 1884.JPG
Cleared New-York Tribune., March 02, 1884.JPG (62.68 KiB) Pogledano 9225 puta

Tada su jedrenjaku uklonjena mnoga jedra, te je bio opremljen kao nava. Jedrenjak je dobio ime Miroslav najvjerojatnije prema imenu sina jednog od suvlasnika, Jurja Mikuličića.

Narodne novine 31.svibanj1884.:
Narodne novine 31.svibanj1884.jpg
Narodne novine 31.svibanj1884.jpg (102.85 KiB) Pogledano 8859 puta

Nava Miroslav je tada spadala u najveće brodove naše trgovačke mornarice na koju su naši pomorci bili ponosni.
Brod je upisan u upisnik u riječkoj Pomorskoj upravi 27.svibnja 1884.

Slika iz knjige Onput kad smo partili. U opisu slike stoji: Nava Miroslav s visokim američkim jarbolima i jednostrukim košnjačama, odlikom ranih klipera, na slici bakarskog slikara samouka Marija Mifke:
Nava Miroslav -Marijo Mifka.JPG
Nava Miroslav -Marijo Mifka.JPG (293.63 KiB) Pogledano 9225 puta

Jedrenjak je plovio između, New Yorka, Philadelphie i Rijeke prelazeći Atlantik šest puta. Sedmo putovanje nije nikada dovršeno.
Isključivi teret bila je sirova nafta u bačvama za rafineriju u Rijeci. Povratno je brod plovio u balastu.

Zapovjednici su redom bili kapetan Nikola Mikuličić, kapetan Martin Pavletić iz Krasice i na posljednjem putovanju suvlasnik kapetan Srećko Andrija Vlašić.

Na prvom putovanju Miroslav je stigao iz New Yorka u Rijeku za 42 dana, 15.travnja 1884., s teretom sirove nafte.
Više od mjesec dana boravio je u Rijeci za koje vrijeme je upisan u registar brodova.
Na drugom putovanju prešao je Atlantik u balastu i stigao u New York 13.kolovoza 1884. Plovidba je trajala 76 dana.
Na trećem putovanju plovi iz New Yorka za Rijeku za 73 dana s teretom nafte. U Rijeku je stigao 3.prosinca 1884.
U sva tri putovanja zapovjednik je bio kapetan Nikola Mikuličić.

Četvrto putovanje s novim zapovjednikom kapetanom Martinom Pavletićem, u balastu iz Rijeke za Philadelphiju trajalo je 101 dan. U Philadelphiju je stigao 14.travnja 1885. To putovanje se odužilo jer je brod počeo propuštati vodu te je na putu uplovio u Cartagenu na popravak.
Slijedi peto putovanje iz Philadelphije u Rijeku s teretom nafte koje traje 55 dana. U Rijeku stiže 29. srpnja 1885.

Na novom šestom putovanju je i novi zapovjednik, ovaj puta suvlasnik Srećko Andrija Vlašić. To putovanje na koje jedrenjak odlazi preko Trsta u Philadelphiju, traje neobično dugo, čak četiri mjeseca. Tko zna koji su bili razlozi. U Philadelphiju stiže 23.prosinca 1885.

Nakon oko mjesec dana zadržavanja, brod isplovljava s 407 306 galona sirove nafte 13.veljače 1886. prema Rijeci. (U svim američkim izvorima datum posljednjeg isplovljavanja Miroslava iz Philadelphije je 17.veljače 1886.)
Do Rijeke nikada nije stigao. Stradao je negdje na Atlantiku ne zna se točno ni gdje ni kada. Broj članova posade zajedno s kapetanom suvlasnikom Srećkom Andrijom Vlašićem, koji su svi stradali, bilo je 20.

Novine The New York Times od 28. svibnja 1886. obavještavaju o nestanku jedrenjaka Miroslav. Jedrenjakom je zapovijedao iskusni kapetan Vlašić koji dobro zna upravljati velikim brodovima. Brod nije stigao u Rijeku, u koju su doplovili brodovi koji su iz Philadelphije krenuli 40 dana poslije Miroslava.:
The New York Times 28May1886-Miroslav missing.jpg
The New York Times 28May1886-Miroslav missing.jpg (115.05 KiB) Pogledano 9225 puta


Novine New York Tribune od 02.siječnja 1887. u povodu nesreće jedrenjaka Miroslav prisjećaju se povijesti klipera Young America. Godina prodaje broda je pogrešna.:
New-York Tribune., January 02, 1887.JPG
New-York Tribune., January 02, 1887.JPG (68.33 KiB) Pogledano 9225 puta

Spisak nesreća u 1886. godini, po mjesecima i datumima. Za veljaču 17. upisan je Miroslav:
Disasters in 1886.JPG
Disasters in 1886.JPG (76.29 KiB) Pogledano 9225 puta


Izvori: knjiga Onput kad smo partili, R.Barbalić, I. Marendić i američka štampa onog vremena.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Miroslav (1853)

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 27.1.2020, 13:22

Izgradnja jedrenjaka započinjala je nekad izradom modela trupa. Nakon što je naručioc odobrio izgled trupa, uzimale su se mjere koje su se prenašale u stvarnoj veličini i nacrtale najčešće na pod radionice.
Da je to bila praksa i kod naših brodogradilišta može se pročitati u knjizi Julijana Sokolića "Povijest brodogradnje otoka Lošinja od 1823. do 1915. godine".

Kako je trup broda uzdužno simetričan, bilo je dovoljno napraviti samo polovicu modela. Na žalost većina takvih modela završila je kao gorivo kad nisu više bili potrebni. Ipak dio njih se sačuvao.

Na donjoj slici je originalni model trupa (polovica) slavnog klipera "Young America". Nakon što je kliper postao nava Miroslav, dio jedara je uklonjen, ali je trup ostao isti.

Fotografija je sa stranice American History

Young America model trupa.jpg
Young America model trupa.jpg (71.3 KiB) Pogledano 5152 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Miroslav (1853)

Post broj:#4  PostPostao/la Vežičanka » 26.3.2020, 20:32

Nevjerojatno koliko je jedrenjak Young America (bio) popularan:

Iz švedskog pomorskog muzeja je ovaj keramički tanjur iz 1937. godine:

tanjur Young America 1937 (1).jpg
tanjur Young America 1937 (1).jpg (98.14 KiB) Pogledano 4622 puta

tanjur Young America 1937 (2).jpg
tanjur Young America 1937 (2).jpg (56.41 KiB) Pogledano 4622 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Miroslav (1853)

Post broj:#5  PostPostao/la Vežičanka » 17.5.2021, 09:54

"Young America" u oluji. Ulje na platnu, britansko-američki slikar James E. Buttersworth (1817–1894). Čini se da krma nije baš pogođena, u stvarnosti je bila zaobljenija.

The Young America-in a Storm-James E Buttersworth-oil-painting.jpg
The Young America-in a Storm-James E Buttersworth-oil-painting.jpg (383.98 KiB) Pogledano 3178 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4873
Teme: 167
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Nava Miroslav (1853)

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 17.4.2023, 22:57

Iz Lloydovog upisnika nestalih brodova za godinu 1886. (Lloydova arhiva u Londonu)

klikni za veći prikaz
Lloyd-Miroslav 1886.jpg


  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Jedrenjaci

Tko je online

Nema registriranih korisnika pregledava forum i 1 gost

cron