Post broj:#70
Postao/la alancro » 28.3.2011, 18:14
Kada je posjetio D'Annunzija u Rijeci, Mussolini je bio trećerazredni političar minorne stranke i novinarsko piskaralo. Nitko i ništa. Na Rijeci je imao šta vidjeti. I kopirati. Iz naše Rijeke, fašizam (koji se tada u Rijeci nije zvao tim imenom) je podario Mussoliniju (a preko njega i kasnije Hitleru) cijelu jednu seriju novotarija.
prvo: vođa i ovce. Liberalni kapitalizam imao je političare salonskog formata. Cilindri, parlament, tiha diplomacija, nerazumljive izjave bili su dijametralna suprotonost onome što se rolalo riječkim trgovima (prvi puta nakon Grčog foruma dva tisućljeća prije toga). Tamo je bio vođa na balkonu, ispod njega masa, a između njih komunikacija. U govorima je D'Annunzio potpirivao mase pitanjima, na koja mu je masa odvikivala odgovore. Nešto tako, u Italiji a i drugdje u Evropi toga vremena bila je totalna novotarija. Mussolini je tu lekciju zapamtio i naučio, a oduševljeno ga je kopirao i nadmašio brkati Hićo.
drugo: kažnjavanje neistomišljenika ricinusovim uljem, praksa koju je Mussolini naučio upravo u Rijeci
treće: crne košulje, crni plamenovi, fesovi (franže), mrtvačke glave kao simbol kasnijeg fašizma doduše su nastali prije D'Annunzija, kao kult smrti Ardita, ali upravo na Rijeci imali su svoju prvu masovnu primjenu
Usudio bih se ustvrditi mada nemam dovoljno znanja, da je i nož, umjesto arhaične sablje, kao vojnički paradni simbol prvi puta uprizoren baš na Rijeci. Mislim da su se prije Ardita i Legionara vojnici i oficiri dičili i šminkali sabljama. Ako se malo našalim, kako je sablju teško i nositi a kamoli se slikati s njom među zubima, praktični su je Arditi zamijenili prikladnijim i manjim nožem.
četvrto: Carta del Carnero, D'Annunzijev ustav (napisan rukom De Ambrisa ali pod paskom D'Annunzija) stvara temelje korporativističke ideje vođenja države koju je kasnije fašizam zdušno prihvatio. Radi se o pokušaju pomirenja antagonističkih interesa kapitalista i radničke klase, utopijskom u svojim rezultatima ali prakticiranom kao dogma u vrijeme fašizma
peto: poklič eia eia alala, rimski pozdrav uzdignutom rukom D'Annunzijev je "izum" odnosno kopirao ga je iz tradicije staroga Rima i prvi puta aplicirao u modernim vremenima. Od tuda je prešao k Mussoliniju i kasnije k Hitleru, koji je satima vježbao s ispruženom desnicom da bi na paradama mogao što dulje izdržati s podignutom rukom.
šesto: cijeli taj politički i ideološki sistem jednoga vođe masa, diktatora koji ne polaže računa prvi puta u modernoj povijesti uprizoren je upravo u D'Annunzijevoj Rijeci. Zbog međunarodne javnosti doduše bio je jedan neuspjeo pokušaj mazanja očiju referendumom, međutim kad su do Pjesnika doprli glasovi da mu se rezultat referenduma neće dopasti, poslao je ardite da su porazbijali izborne kutije. Evropa je do riječke avanture imala političare koji su vlast dobivali na izborima (a ne marševima odmetnutih jedinica) i koji su svoju vlast potrđivali također reizborom svake 4 ili 5 godina. Nakon D'Annunzija pojavljuju se novi režimi i novi političari, koji doduše vlast dobivaju legalnim putem (tako da im je kralj ili predsjednik povjerio mandat za sastav vlade), stimulirani marševima neredima i razbijanjem. Ali nakon osvojene vlasti ukida se liberalna demokracija i izbori se više ne provode a stranke se zabranjuju. Razlika u mišljenju, temelj liberalno kapitalističkog sistema, ne tolerira se više i vodi u zatvor ili logor. Vođa se postaje, i ostaje, bez izbora, do smrti.
D'Annunzio, kao prvi iz serije novih vođa (Mussolini, Lenjin, Hitler, Franco) dao im je primjer ponašanja
Zbog još nerazvijene tehnologije dvadesetih godina prošlog stoljeća, D'Annunzijevi originalni govori nisu zabilježeni na zvučnom filmu. Mussolinijevi i Hitlerovi jesu. Slušao sam neke Mussolinijeve i čitao neke D'Annunzijeve. D'Annunzio je rnaime svoje govore dao zapisivati, pa ih je kasnije izdao u obliku knjige. Princip je isti ali su velike nijanse. D'Annunziju se i preko govora vidi da je bio pjesnik i nesporni umjetnik pisane riječi, dok se Mussoliniju vidi da je bio novinarčić i učitelj od prvog do četvrtog osnovne. Mussolini, baš kao i D'Annunzio, zna motivirati masu da urla, da eksplodira, ali nema duše, vokabulara, one riječi, onu poeziju koju je pred naše sugrađane prosipao D'Annunzio.
Tu knjigu D'Annunzijevih govora imam ali nažalost nije u digitalnom obliku + u talijanskom je. Mnoge riječi koje je napisao, pogotovo ljubav prema Rijeci i kako ju je opisivao, stvarno ti razgale srce i aktualne su još i danas. Naravno, ljubav prema Rijeci s njegove strane bila je potpuno lažna. Rijeka mu je bila magarac, na kome je trebao osvojiti Rim. Da bi to postigao magarcu nije mogao otvoreno reći ono što misli: "ti si magarac, kljuse, crkotina" morao mu je tepati "ti si konj, lipicanac". Ono što je poteklo iz njegove neiskrenosti predivni su hvalospjevi gradu u kome imamo sreću živjeti sto godina kasnije.