PAROBROD JAVAParobrod
Java izgrađen je 1899. u Velikoj Britaniji u brodogradilištu Ropner & Sons, Stockton-on-Tees
Porinut je pod imenom Gadsby, međutim prvi i jedini vlasnik bilo je parobrodarsko društvo
Oriente sa sjedištem u Rijeci, koje je parobrod nazvalo
Java.
Brod je 1934. izrezan za staro željezo u Veneciji.
http://www.teesbuiltships.co.uk/view.ph ... essel=JAVA-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Iz knjige „Uspomene iz Bakra“ –Zvonimir Klepac:Na parobrodu
Java plovila su sva petorica braće Klepac iz Bakra (Lujo, Zvonko, Mirko, Ivica, i Vojko)
Najstariji, Lujo Klepac* bio je zapovjednik na
Javi šest godina (1906.-1912.), dok je Zvonimir Klepac bio zapovjednik od 1920.do 1923. U knjizi je podatak da se Lujo Klepac ukrcao na Javu kao prvi časnik 1900. godine.
Prvi zapovjednik
Jave, koji je parobrod preuzeo u Cardiffu 1899. god. bio je Paškval Stipanović iz Sv.Kuzma.
Zvonko Klepac prvi put se ukrcao na
Javu 2.veljače 1908. (kao drugi časnik?). Zapovjednik na
Javi tada je bio njegov brat Lujo, a prvi časnik bio je File Pezelj iz Kostrene.
Ukrcali su se još svršeni nautičari Viktor Hugo Rožić, Rubinić i Budak kao kormilari, a Bakranin Nadal Dobrović kao noštromo.
Brodovi kompanije Oriente imali su dugačka putovanja i sve do godine 1910. rijetko su dolazili u Rijeku. Više puta su bili odsutni iz Rijeke i po četiri godine. Zbog toga se strojari iz naših krajeva nisu rado ukrcavali na Orijente i društvo je do 1908. godine imalo strojare uglavnom Engleze, a ložače Arape iz Jemena koje bi obično zamijenili u Port Saidu ili Adenu.
U Rijeci su te veljače 1908. ukrcali teret šećera za New Orleans.
Java je bio spor brod te se putovanje do New Orleansa oduljilo. Kada je bilo povoljno vrijeme brzina
Jave bila je 7 i pol milja na sat.
Uza svu svoju sporost, piše Klepac, parobrod
Java je obavljao časno svoje plovidbe po morima. Više puta je prevozio petrolej u “latama“ od 5 galona iz Batuma za Shangai, Chifon i Japan. Prevozio je i petrolej iz Philadelphie u Japan.
Jednom je prevozio vrijedan generalni teret iz New Yorka za Daleki istok. Iz Indonezije je prevozio šećernu melasu za Ameriku u velikim bačvama.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Lujo Klepac -Iz knjige "Poškropljeni morem" R.Barbalića:
(Čabar 1876.-Newcastle 1920.) Rano došao u Bakar, gdje mu je otac bio sudski kancelista. Nautiku završio 1893. godine, a zatim plovi na riječkim barkovima "Benefattore" i "Sin". Ispit za poručnika položio 1895. godine. Plovi kao škrivan na barku "Armonia" i "Maria R.". Ispit za kapetana položio 1897.godine. Zatim plovi kao časnik na brodovima riječkog društva "Oriente" i već 1906. godine dobiva prvo zapovjedništvo na parobrodu "Java". Od 1912. godine zapovjednik parobroda "Luzon", a od 1914. zapovjednik parobroda "Kobe" na kojem je i umro. Bio je poznat kao nadaren i vrlo inteligentan pomorac.na parobrodu Java 1920 god. Slika iz knjige „Uspomene iz Bakra“ –Zvonimir Klepac

- Na SS Java 1920-1.jpg (293.4 KiB) Pogledano 11453 puta
Dva puta parobrod je obišao svijet prolazeći kroz Magellanov tjesnac.
Zvonko Klepac piše da su naši zapovjednici na brodovima kompanije Oriente bili prvi kapetani A-U trgovačke mornarice koji su sa parobrodima prošli preko Magellana. Bilo je to oko 1898. godine, a parobrodi su bili stari maleni parobrod Siam s kapetanom Rajčićem, stari maleni Burma čiji zapovjednik je bio kapetan Jure Mikuličić Padelić iz Bakra.
Tim starim pomorcima treba odati priznanje jer su opasni Magellanov tjesnac preplovljavali bez radara, satelita, girokompasa, a čak i bez pilota.
Zanimljivo je da je engleski priručnik iz 1910. upozoravao pomorce, u slučaju brodoloma u Magellanovom tjesnacu, na opasne i okrutne divljake koji tamo žive.
(o Magellanovom tjesnacu i rtu Cape Horn pisali smo u temi
Zanimljivosti, post br. 2
Jedno od putovanja
Jave bilo je iz Tacome za Lulen u Švedskoj. Prevalila je
Java na tom putu 15 000 milja u 105 dana.
Kada su jednom prevozili žito iz Tacome u Port Elisabeth u Južnoj Africi, nisu prošli kroz Mageljanov tjesnac, već su oplovili rt Cape Horn.
1914. kao časnik na brodu
Java plovio je Stanko Roko iz Bakra, kada ga je unovačila A-U mornarica. Samo dva tjedna nakon što se iskrcao s
Jave izgubio je život na lakoj krstarici
Zenta kad je taj brod bio potopljen – 16.08.1914.
Na Javi je 1922. kamarijer bio Bakranin Viktor Mikoč
Plovio je, kaže Zvonimir, parobrod Java sve do 1933. bez neke značajnije nezgode.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O nekim putovanjima i teretima
Jave iz stare štampe:
13. veljače 1902. parobrod
Java stigao je u Port Townsend (SAD blizu Seatlea) iz Šangaja sa zapaljenim ugljenom u bunkerima. Vatra je ugašena bez ozbiljne štete za brod.
Nakon toga brod prevozi pšenicu iz Tacome za Saint Vincent.
Početkom studenog 1902. parobrod
Java stigao je u Port Townsend (SAD blizu Seatlea) iz Moji (Japan).
Posada je ispričala da su nakon što su napustili tjesnac Tsugaru (Japan) naišli na snažan tajfun. Veliki valovi prelijevali su se preko palube udarajući u čamce za spašavanje, koji su se razbili. Cerade kojim su bila pokrivena grotla skladišta odnijelo je more. Posada je objesila vreće ribljeg
ulja preko bokova broda da polako curi u more da bi spriječili razbijanje valova. Pobješnjelo more prijetilo je da potopi brod.
Časnici na parobrodu
Java izjavili su da bi brod bio izgubljen da je bio nakrcan teretom.
Java je nastavila plovidbu u West Seatle.
Zavjetna slika parobroda Java nalazi se u crkvi na Trsatu (ovdje je prenesena iz knjige "Onput kad smo partili" R.Barbalića i I.Marendića). Slika prikazuje parobrod u oluji na izlazu iz Engleskog kanala (La Manche) u prosincu 1929.godine.

- SS Java.jpg (149.34 KiB) Pogledano 5722 puta
U studenom 1902.
Java je imala lošu sreću, mada bez ozbiljnijih posljedica.
Prvo se nasukala blizu Port Townsenda (SAD blizu Seatla) nedugo nakon što je uplovila u tjesnac. Nekoliko dana nakon toga opet je udarila u dno pri pokušaju da pristane uz silos za žito u West Seatleu. Oštećenje je morao pregledati ronioc.
Parobrod je napokon otplovio iz Elliott Baya i doplovio do Tacome (blizu Seatlea). Ovdje su imali uobičajenih poteškoća da pristanu. Pri tom se oko osovine propelera omotao kabel pa je ponovno pozvan ronioc.
Nakon toga brod je unajmljen za prijevoz drvene građe u Algoa Bay (Južna Afrika).
U lipnju 1903.
Java je dovezla 400 vagona sirove riže u Rijeku za riječku i budimpeštansku ljuštionicu.
12.listopada 1903. brod je stigao u Rijeku nakon putovanja od 44 dana s rižom iz Rosaria u Argentini.
Početkom ožujka 1909.
Java je stigla u Port Said s teretom od 5 700 tona soli.
Mjeseca travnja 1914.
Java je dovezla 65 000 bala sirove riže iz Indije u Rijeku.
U lipnju 1926. u Šibenskoj luci krca 5 600 tona boksita za Rotterdam.