Dobrodošli na prvi forum o gradu Rijeci i Primorsko-goranskom zavičaju, koji je otvoren za sve ljude na svijetu, bez obzira na nacionalnost, vjeru i porijeklo.

Prijava  •  REGISTRIRAJ SE !

Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#1  PostPostao/la Vežičanka » 26.1.2018, 20:07

Oriente - Società Anonima Ungherese d'Armamento - Fiume

Iz naše teme Andrea Ossoinack
Luigi Ossoinack stariji (Rijeka, 26. VI. 1849. - Lopača, 29. X. 1904.)....1891., uz pomoć tadašnjeg ugarskog ministra trgovine Gabora Barossa, te uz sudjelovanje engleskoga kapitala, Ossoinack osniva vlastito pomorsko društvo Orient (Orient Magyar hajózàsi részvénytàrsàg), sa sjedištem u Riva Szàpàry 10, te nabavlja dva parobroda za trgovinu s azijskim zemljama.

Brodovi su između ostalog dosta prevozili rižu iz Azije za Rijeku. Luigi Ossoinack je bio vlasnik i ravnatelj riječke ljuštionice riže.
Mađarsko parobrodarsko društvo Oriente sa sjedištem u Rijeci posjedovalo je 1917. godine šest parobroda.

Oriente Fiume 1917.JPG
Oriente Fiume 1917.JPG (70.92 KiB) Pogledano 11627 puta


Osim tih parobroda društvo Oriente je prije toga imalo pa izgubilo ili prodalo još tri: Orijent izgrađen 1891., Siam izgrađen 1893. i Burma izgrađena 1893. godine.

Zastava kompanije bila je crvena sa žutim suncem s četrnaest zraka. https://zeljko-heimer-fame.from.hr/hrva ... l#hr~orien
hr~orien.jpg
hr~orien.jpg (7.51 KiB) Pogledano 11627 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#2  PostPostao/la Vežičanka » 26.1.2018, 20:30

Parobrod Siam izgrađen je u Sunderlandu u Velikoj Britaniji 1906. godine u brodogradilištu J. L. Thompson & Sons Ltd., za parobrodarsko društvo Oriente. U njihovoj floti bio je do 1919. godine.
http://sunderlandships.com/view.php?off ... essel=SIAM

Od 1919. do svog kraja u japanskom rezalištu 1937. mijenja vlasnike i imena što se može vidjeti na gornjem linku.

U lipnju 1913. godine na putu iz Rangoona za Rijeku s teretom riže nasukao se kod otoka Lošinja. Šteta je bila znatna ne samo na brodu, već je morao biti bačen dio tereta riže. U Rijeku su ga dovukli remorkeri.

Jutarnji list piše 22.lipnja 1913.:
Nastradao parobrod.
Parobrod „Siam" nasukao se je blizu Lošinja. Radi se svom snagom, da se izcrpi voda iz parobroda „Siam", koji se probio na jednom grebenu. Ali to ide veoma sporo, jer voda sveudilj ulazi. Počeli su stoga 
na vrieme s izkrcavanjem robe, da se parobrod 
što više iz vode digne. Sva je roba u skladištu br.1 pokvarena, a šteta iznosi sa štetom koju je 
brod pretrpio, preko 300.000 kruna. Roba je medjutim osigurana.



parobrod Siam u Riječkoj luci u lipnju 1913., iz Lošinja ga vuku remorkeri:

parobrod Siam  lipanj 1913.jpg
parobrod Siam lipanj 1913.jpg (200.85 KiB) Pogledano 11623 puta


Slijedeće dvije fotografije parobroda Siam i njihov opis su iz knjige Martinšćica u srcu:

Teretni parobrod Siam u luci Brooklyn (New York) 11.listopada 1913.
Siam  11listopad1913 New Yorku.jpg
Siam 11listopad1913 New Yorku.jpg (345.39 KiB) Pogledano 11469 puta

Parobrod Siam na vezu u nepoznatoj luci- tako glasi opis slike u knjizi "Martinšćica u srcu" a čini se da je ista slika kao prva fotografija u ovom postu - znači to bi bila Riječka luka
Siam u nepoznatoj luci  -.jpg
Siam u nepoznatoj luci -.jpg (99.35 KiB) Pogledano 11469 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#3  PostPostao/la Vežičanka » 1.2.2018, 12:08

Parobrod Kobe

Parobrod Kobe izgrađen je u brodogradilištu Craig, Taylor & Co Ltd., Stockton on Tees u Velikoj Britaniji.
Porinut je 21.12.1900. a dovršen 01.01.1901. Nije mijenjao vlasnika ni ime do svog kraja 1934., kad je izrezan u brodogradilištu Cantieri navali del Quarnaro u Rijeci (današnji 3.maj).
http://www.teesbuiltships.co.uk/view.ph ... essel=KOBE

The Engineer od 04.siječnja 1901.god. Porinuće parobroda bilo je 21.prosinca 1900.
The Engineer 04.01.1901.JPG
The Engineer 04.01.1901.JPG (29.48 KiB) Pogledano 11587 puta

Prema izvještajima o kretanju brodova strane štampe, Kobe je najviše prevozio ugljen.

fotografija iz knjižice Cantieri Navali del Quarnaro, digitalizirala Digitalna knjižnica SveVid
parobrod Kobe u doku brodogradilišta Cantieri navali del Quarnaro u Rijeci
Parobrod Kobe.jpg
Parobrod Kobe.jpg (86.97 KiB) Pogledano 11587 puta

donja slika parobroda Kobe je iz knjige "Onput kad smo partili" R. Barbalića i I.Marendića
SS KOBE.jpg
SS KOBE.jpg (172.01 KiB) Pogledano 11587 puta

Podaci iz knjige "Onput kad smo partili":
Parobrodom Kobe dugo je vremena zapovijedao kapetan Juraj Mikuličić. Kobe je Drugi svj. rat dočekao u Cadizu. Dodijeljen je pobjednicima ali je ipak vraćen brodaru.
Nakon dogovora kraljevina SHS i Italije, u sastavu brodara Oriente, zajedno sa svim njegovim brodovima prelazi pod talijansku zastavu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O parobrodu Kobe iz knjige Uspomene iz Bakra:

U siječnju 1913. Zvonimir Klepac iskrcao se sa parobroda Luzon u Rijeci i isti dan ukrcao na parobrod Kobe.
Zapovjednik je bio dragi i nezaboravni Bakranin Stipan Korić. Drugi časnik bio je Mero Tijanić, a kadet Anton Polić.
Brod je bio u čarteru Austro-Americane. U Rijeci su ukrcali teret šećera i crvenog fažola. Do pola puni otplovili su za Seriphos, mali otok u Grčkoj gdje su trebali krcati rudaču.
Dalje su proslijedili za Baltimore-Savannah-Fernandina-Barcelona-Genova-i natrag u Rijeku.
Zapovjednik Korić bio je naobražen čovjek, govorio je više jezika. Na brodu je ostavio slobodne ruke prvom časniku.
Zapovjednik stroja bio je Gudac iz Kraljevice.
U Rijeci svibnja mjeseca 1913. iskrcali su se Mero Tijanić i Anton Polić. Nije bilo moguće naći niti jednog časnika da ih zamijeni. Te godine svi su bili zaposleni i ukrcani.
Zvonimir Klepac i zapovjednik Korić bili su prisiljeni otploviti iz Rijeke bez ostalih časnika i sami obavljati stražu na brodu.
Otplovili su u Batum po manganovu rudu za Baltimore, a od Baltimora sa ugljenom za Rio de Janeiro.
Iz Brazila otišli su u New Orleans preko St. Thomas u Antillima koji je onda bio danska kolonija. Iz New Orleansa otplovili su u Rotterdam, a odavde u Rijeku s ugljenom.
U prosincu 1913. u Rijeci, Zvonimir Klepac se iskrcao s parobroda Kobe da bi zamijenio kapetana Pepa Randića na zapovjedništvu parobroda Luzon.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Zapovjednik Nadal Valentin umro je 1907. godine na parobrodu Kobe- iz knjige "Onput kad smo partili" R. Barbalića i I. Marendića:
Nadal Valentin bio je zapovjednik brik-škunera Cattina, a onda pet godina zapovijeda barkom Superbo. Nakon toga prelazi na parobrode riječkih parobrodarskih društava Levante i Oriente. Godine 1905. kapetan Valentin bio je zapovjednik parobroda Burma koji su u rusko-japanskom ratu zaplijenile japanske vlasti. Zatim ga nalazimo na parobrodu Kobe na kojem je koncem 1907. godine umro na putu iz Buenos Airesa prema Antilima. Njegovo je tijelo prema mornarskom običaju, bilo spušteno u more.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#4  PostPostao/la Vežičanka » 11.3.2018, 17:33

PAROBROD BURMA

Parobrod Burma izgrađen je u Velikoj Britaniji u Hartelpoolu, u brodogradilištu Gray 1912.godine.
http://www.teesbuiltships.co.uk/view.ph ... ssel=BURMA

porinuće parobroda Burma bilo je 16.svibnja 1912.- iz časopisa Marine Engineer 1912.god:
Marine Engineer 1912-Burma-porinuće.JPG
Marine Engineer 1912-Burma-porinuće.JPG (126.72 KiB) Pogledano 11506 puta

pokusna vožnja parobroda Burma izvršena je 29.lipnja 1912.- iz časopisa Marine Engineer 1912.god:
Marine Engineer 1912-Burma.JPG
Marine Engineer 1912-Burma.JPG (79.2 KiB) Pogledano 11514 puta

Teret Burme najčešće je bila drvena građa.

Dio Prvog svjetskog rata Burma je provela u raspremi u Bakru (od srpnja 1917.), a dio u uvali Klimno na Krku. (fotografije iz knjige "Ratni dani" Ernesta Higina Šoića)
Burma u Bakru i Klimnu.jpg
Burma u Bakru i Klimnu.jpg (201.94 KiB) Pogledano 11149 puta

Kapetan Zvonimir Klepac proveo je četiri godine kao zapovjednik Burme, do 1928.
Na Burmi je 1925. kamarijer bio Pepo Tijan iz Kostrene. Zvonko Klepac piše u svojim uspomenama da je to bio najbolji mladić sobe ikad koji je služio na brodu s njim.

Burma se nasukala kod Puerto Santa Maria kad je pukao konopac s kojim je bila privezana, 21. siječnja 1941. god. Brod se razbio (prepolovio) i ubrzo nakon toga dali su ga izrezati.
(Kompanija je prije toga imala još jedan parobrod imena Burma izgrađen 1893. u istom brodogradilištu, kojeg su izgubili 1905. kad ga je zaplijenila Japanska vlada.)

parobrod Burma (2):
burma_medium.jpg
burma_medium.jpg (25.54 KiB) Pogledano 11514 puta

parobrod Burma u Manchesteru 1923. Slika iz knjige Uspomene iz Bakra (1963)- Zvonimir Klepac
Parobrod Burma 1923.jpg

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#5  PostPostao/la Vežičanka » 18.3.2018, 20:59

PAROBROD JAVA

Parobrod Java izgrađen je 1899. u Velikoj Britaniji u brodogradilištu Ropner & Sons, Stockton-on-Tees
Porinut je pod imenom Gadsby, međutim prvi i jedini vlasnik bilo je parobrodarsko društvo Oriente sa sjedištem u Rijeci, koje je parobrod nazvalo Java.
Brod je 1934. izrezan za staro željezo u Veneciji.
http://www.teesbuiltships.co.uk/view.ph ... essel=JAVA
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iz knjige „Uspomene iz Bakra“ –Zvonimir Klepac:

Na parobrodu Java plovila su sva petorica braće Klepac iz Bakra (Lujo, Zvonko, Mirko, Ivica, i Vojko)
Najstariji, Lujo Klepac* bio je zapovjednik na Javi šest godina (1906.-1912.), dok je Zvonimir Klepac bio zapovjednik od 1920.do 1923. U knjizi je podatak da se Lujo Klepac ukrcao na Javu kao prvi časnik 1900. godine.
Prvi zapovjednik Jave, koji je parobrod preuzeo u Cardiffu 1899. god. bio je Paškval Stipanović iz Sv.Kuzma.

Zvonko Klepac prvi put se ukrcao na Javu 2.veljače 1908. (kao drugi časnik?). Zapovjednik na Javi tada je bio njegov brat Lujo, a prvi časnik bio je File Pezelj iz Kostrene.
Ukrcali su se još svršeni nautičari Viktor Hugo Rožić, Rubinić i Budak kao kormilari, a Bakranin Nadal Dobrović kao noštromo.

Brodovi kompanije Oriente imali su dugačka putovanja i sve do godine 1910. rijetko su dolazili u Rijeku. Više puta su bili odsutni iz Rijeke i po četiri godine. Zbog toga se strojari iz naših krajeva nisu rado ukrcavali na Orijente i društvo je do 1908. godine imalo strojare uglavnom Engleze, a ložače Arape iz Jemena koje bi obično zamijenili u Port Saidu ili Adenu.

U Rijeci su te veljače 1908. ukrcali teret šećera za New Orleans.
Java je bio spor brod te se putovanje do New Orleansa oduljilo. Kada je bilo povoljno vrijeme brzina Jave bila je 7 i pol milja na sat.
Uza svu svoju sporost, piše Klepac, parobrod Java je obavljao časno svoje plovidbe po morima. Više puta je prevozio petrolej u “latama“ od 5 galona iz Batuma za Shangai, Chifon i Japan. Prevozio je i petrolej iz Philadelphie u Japan.
Jednom je prevozio vrijedan generalni teret iz New Yorka za Daleki istok. Iz Indonezije je prevozio šećernu melasu za Ameriku u velikim bačvama.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Lujo Klepac -Iz knjige "Poškropljeni morem" R.Barbalića:
(Čabar 1876.-Newcastle 1920.) Rano došao u Bakar, gdje mu je otac bio sudski kancelista. Nautiku završio 1893. godine, a zatim plovi na riječkim barkovima "Benefattore" i "Sin". Ispit za poručnika položio 1895. godine. Plovi kao škrivan na barku "Armonia" i "Maria R.". Ispit za kapetana položio 1897.godine. Zatim plovi kao časnik na brodovima riječkog društva "Oriente" i već 1906. godine dobiva prvo zapovjedništvo na parobrodu "Java". Od 1912. godine zapovjednik parobroda "Luzon", a od 1914. zapovjednik parobroda "Kobe" na kojem je i umro. Bio je poznat kao nadaren i vrlo inteligentan pomorac.


na parobrodu Java 1920 god. Slika iz knjige „Uspomene iz Bakra“ –Zvonimir Klepac
Na SS Java 1920-1.jpg
Na SS Java 1920-1.jpg (293.4 KiB) Pogledano 11462 puta

Dva puta parobrod je obišao svijet prolazeći kroz Magellanov tjesnac.
Zvonko Klepac piše da su naši zapovjednici na brodovima kompanije Oriente bili prvi kapetani A-U trgovačke mornarice koji su sa parobrodima prošli preko Magellana. Bilo je to oko 1898. godine, a parobrodi su bili stari maleni parobrod Siam s kapetanom Rajčićem, stari maleni Burma čiji zapovjednik je bio kapetan Jure Mikuličić Padelić iz Bakra.
Tim starim pomorcima treba odati priznanje jer su opasni Magellanov tjesnac preplovljavali bez radara, satelita, girokompasa, a čak i bez pilota.
Zanimljivo je da je engleski priručnik iz 1910. upozoravao pomorce, u slučaju brodoloma u Magellanovom tjesnacu, na opasne i okrutne divljake koji tamo žive.
(o Magellanovom tjesnacu i rtu Cape Horn pisali smo u temi Zanimljivosti, post br. 2

Jedno od putovanja Jave bilo je iz Tacome za Lulen u Švedskoj. Prevalila je Java na tom putu 15 000 milja u 105 dana.
Kada su jednom prevozili žito iz Tacome u Port Elisabeth u Južnoj Africi, nisu prošli kroz Mageljanov tjesnac, već su oplovili rt Cape Horn.
1914. kao časnik na brodu Java plovio je Stanko Roko iz Bakra, kada ga je unovačila A-U mornarica. Samo dva tjedna nakon što se iskrcao s Jave izgubio je život na lakoj krstarici Zenta kad je taj brod bio potopljen – 16.08.1914.
Na Javi je 1922. kamarijer bio Bakranin Viktor Mikoč
Plovio je, kaže Zvonimir, parobrod Java sve do 1933. bez neke značajnije nezgode.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O nekim putovanjima i teretima Jave iz stare štampe:

13. veljače 1902. parobrod Java stigao je u Port Townsend (SAD blizu Seatlea) iz Šangaja sa zapaljenim ugljenom u bunkerima. Vatra je ugašena bez ozbiljne štete za brod.
Nakon toga brod prevozi pšenicu iz Tacome za Saint Vincent.

Početkom studenog 1902. parobrod Java stigao je u Port Townsend (SAD blizu Seatlea) iz Moji (Japan).
Posada je ispričala da su nakon što su napustili tjesnac Tsugaru (Japan) naišli na snažan tajfun. Veliki valovi prelijevali su se preko palube udarajući u čamce za spašavanje, koji su se razbili. Cerade kojim su bila pokrivena grotla skladišta odnijelo je more. Posada je objesila vreće ribljeg ulja preko bokova broda da polako curi u more da bi spriječili razbijanje valova. Pobješnjelo more prijetilo je da potopi brod.
Časnici na parobrodu Java izjavili su da bi brod bio izgubljen da je bio nakrcan teretom.
Java je nastavila plovidbu u West Seatle.

Zavjetna slika parobroda Java nalazi se u crkvi na Trsatu (ovdje je prenesena iz knjige "Onput kad smo partili" R.Barbalića i I.Marendića). Slika prikazuje parobrod u oluji na izlazu iz Engleskog kanala (La Manche) u prosincu 1929.godine.
SS Java.jpg
SS Java.jpg (149.34 KiB) Pogledano 5731 puta

U studenom 1902. Java je imala lošu sreću, mada bez ozbiljnijih posljedica.
Prvo se nasukala blizu Port Townsenda (SAD blizu Seatla) nedugo nakon što je uplovila u tjesnac. Nekoliko dana nakon toga opet je udarila u dno pri pokušaju da pristane uz silos za žito u West Seatleu. Oštećenje je morao pregledati ronioc.
Parobrod je napokon otplovio iz Elliott Baya i doplovio do Tacome (blizu Seatlea). Ovdje su imali uobičajenih poteškoća da pristanu. Pri tom se oko osovine propelera omotao kabel pa je ponovno pozvan ronioc.
Nakon toga brod je unajmljen za prijevoz drvene građe u Algoa Bay (Južna Afrika).

U lipnju 1903. Java je dovezla 400 vagona sirove riže u Rijeku za riječku i budimpeštansku ljuštionicu.

12.listopada 1903. brod je stigao u Rijeku nakon putovanja od 44 dana s rižom iz Rosaria u Argentini.

Početkom ožujka 1909. Java je stigla u Port Said s teretom od 5 700 tona soli.

Mjeseca travnja 1914. Java je dovezla 65 000 bala sirove riže iz Indije u Rijeku.

U lipnju 1926. u Šibenskoj luci krca 5 600 tona boksita za Rotterdam.

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#6  PostPostao/la Vežičanka » 23.3.2018, 19:05

Parobrod Orient

Parobrod Orient izgrađen je 1891.godine u Velikoj Britaniji, u Sunderlandu, u brodogradilištu Bartram, Haswell & Co.
Bio je to prvi parobrod koji je za sebe nabavilo Parobrodarsko društvo Oriente.
U floti kompanije Oriente, bio je do 1899., kad je prodan španjolskoj kompaniji J.A. Acha, Bilbao, koja ga je nazvala Uriarte No. 4.
http://sunderlandships.com/view.php?off ... sel=ORIENT
Španjolski parobrod Uriarte No.4 nasukao se na Winter Quarter Shoal blizu grada Chicoteague (istočna obala SAD, država Virginia), na putu iz Bilbaa u Philadelphiu s teretom željezne rude 11. srpnja 1901. Nitko od 28 članova posade nije stradao.
Prema američkom izvještaju koji sam pronašla, brod je potonuo na dubini od 24 stopa (oko 8 metara), oko 7 milja od obale. Tada se razbio na tri dijela, ali pramac i krma virili su iz mora za vrijeme najveće oseke.
Zbog toga je odlučeno da se olupina ukloni. Radovi na uklanjanju broda počeli su 9. svibnja 1904., a završili 9.lipnja 1904. s cijenom od 9 275,94 dolara.

slika parobroda Orient iz knjige Magyarország vármegyéi és városai (1897.), str. 200:
parobrod Orient.jpg
parobrod Orient.jpg (65.47 KiB) Pogledano 11424 puta


O nekim putovanjima parobroda Orient iz izvještaja o kretanju brodova:

-27. svibnja 1891. Orient se sudario na izlasku iz riječke luke s parobrodom Juno (Austrijski Lloyd). Pretrpio je samo manje oštećenje na krmi, te je nastavio plovidbu za Antwerpen. Juno je zadobio oštećenje oplate na boku.
-21. veljače 1892. stigao je iz Leitha u Świnoujście (današnja Poljska).
-Krajem rujna 1893. stiže iz Batouma u Penang (Malezija) s utrobom punom vode. Brod je propuštao, te je morao na popravak.
-1.srpnja 1893. stigao je iz Saigona u Aden.
-17. srpnja 1893. u Rijeku je doplovio s teretom riže iz Saigona.
-1. prosinca 1893. stigao je u Singapur. Na brodu je bilo sve u redu.
-9.siječnja 1894. otplovio je iz Port Saida za Valenciu.
-Krajem veljače 1894. otplovio je iz Batuma za Manilu.
-13. srpnja 1894. doplovio je u London, a odatle za Liverpool.
-18. listopada 1897. parobrod je doplovio iz Kalkute u Bombaj s teretom od 4500 tona ugljena. Zapovjednik je bio kapetan Valentin.
-Početkom prosinca 1897. sudario se kod Garden Reacha (kod Kalkute, Indija) s britanskim parobrodom Shahzada, dok su isplovljavali. Nije prijavljena nikakva šteta kod oba parobroda.

fotografija parobroda Orient iz knjige "Onput kad smo partili" R.Barbalića i I.Marendića. Fotografirao Ilario Carposio:
parobrod Orient--.jpg
parobrod Orient--.jpg (61.52 KiB) Pogledano 11407 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#7  PostPostao/la Vežičanka » 11.4.2018, 16:36

PAROBROD BORNEO

Parobrod Borneo izgrađen je 1900. godine u brodogradilištu William Hamilton & Co. u Glasgowu. Porinuće je bilo 25. srpnja 1900. godine.
http://www.clydeships.co.uk/view.php?of ... sel=BORNEO
U vlasništvu kompanije Oriente bio je do 9.travnja 1917. kad ga je zaplijenila američka vlada.
Nakon toga plovio je Borneo pod drugim imenima i vlasnicima sve do 1963. godine kada je izrezan u Turskoj.

U vlasništvu kompanije Oriente plovio je uglavnom između Rijeke, Crnog mora, američkih luka i Australije, vrijedno prenoseći razne terete.

Jedna zanimljivost može se naći u knjizi „Seventh annual cataloge of Cyphers Incubator Company“. U knjizi je objavljeno pismo u kojem kapetan Rajčić, zapovjednik parobroda Borneo, piše kompaniji Cyphers, koja je proizvodila inkubatore za piliće. Pismo je poslano iz Cardiffa u Engleskoj 12.veljače 1902.
Kapetan Rajčić ih obavještava u pismu da je uspješno uzgojio preko 70 pilića u inkubatoru Cyphers na brodu Borneo, na putu iz Tacome u Europu preko Coronela (Čile). Uz Californijsku obalu, parobrod se prilično ljuljao pa je kapetan očekivao da će uzgoj pilića propasti, ali sve je prošlo u najboljem redu, eksperiment je uspio.
U potpisu stoji Capt. Sennen Raicich, Via Molo No. 5, Fiume, Austria-Hungary.

parobrod Borneo.jpg
parobrod Borneo.jpg (86.55 KiB) Pogledano 11384 puta

kapetan Raičić -potpis.jpg
kapetan Raičić -potpis.jpg (16.94 KiB) Pogledano 11384 puta

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIO PLOVIDBI I TERETA PAROBRODA BORNEO –iz raznih izvještaja o kretanjima brodova

Mjeseca rujna i listopada 1901. parobrod Borneo unajmljen je za prijevoz američkog žita iz Portlanda s opcijom krcanja iz San Francisca.
28. listopada 1901. otplovio je iz Tacome s 171 233 bušela pšenice za Cape Vincent.
27. srpnja 1902. stigao je u New York s teretom krede za Barney & Co.
14. kolovoza 1902. isplovio je iz New Yorka za Galveston (Texas)
30. rujna 1902. prošao je pored Prawle Pointa na putu iz Galvestona za Hamburg
23.07 1903. iz Calcutte je otplovio za SAD.
14. rujna 1903. prošao je kroz Suez na putu za Boston.

22. listopada 1903. stigao je u Boston iz Calcutte i Colomba, s teretom kave i svile.
Zapovjednik je bio kapetan Rajčić a plovidba od Calcutte trajala je 67 dana.
Nakon što je inspekcija pregledala brod, koji je nađen u odličnom stanju, prvi časnik Luigi Randić i drugi časnik G. Marunić priredili su izvrsnu večeru za dame i gospodu u velikom salonu.

18.09.1904. u Novorosijku; 4.10. 1904. u Batoumu; 6.10.1904. u Istanbulu; s teretom slatkog korijena za MacAndrews & Forbes Co. stigao je u New York 3.11.1904.
Slatki korijen se koristio nekad u duhanskoj industriji, naročito američkoj za poboljšanje okusa duhana, najčešće onog za žvakanje.

Borneo je otplovio iz New Yorka 16.10.1906. s teretom kerozina (američki White Rose) i još nekih naftnih proizvoda za Colonial Oil Company u Sydneyu. Brodom je zapovijedao kapetan Randić.
5. siječnja 1907. Borneo je stigao u Melbourne nakon 79 dana plovidbe iz New Yorka, preko St. Vincenta i Durbana. Dio tereta kerozina bio je za Melbourne, dio za Sidney, a dio za Brisbane.
Australske novine pišu da tom parobrodu brzina nije vrlina :D . Premašio je rekord za 48 sati u vremenu plovidbe od New Yorka do Melbournea koji je do tada držao parobrod Florence Pile.
Borneo, koji je vijao austrijsku zastavu dovezao je teret kerozina iz New Yorka u Melbourne. Na svom putu dva put se zaustavio i to u St. Vincentu u sjevernom Atlantiku i u Durbanu u Južnoj Africi da se opskrbi ugljenom za gorivo. Od St. Vincenta do Natala imali su loše vrijeme.
14.siječnja 1908., nakon tri dana plovidbe iz Melbournea, parobrod Borneo stigao je u Sidney s teretom od 50 000 sanduka kerozina i 2500 sanduka benzina. (U ono vrijeme pakiranje se sastojalo od drvenih sanduka u kojima su bile po dvije kante od 5 galona kerozina ili benzina.)
24. siječnja 1907. parobrod je stigao u Brisbane s 30 000 sanduka kerozina. Novine pišu da će domaćice biti opskrbljene i bez brige neko vrijeme .
Nakon Brisbanea, odlazi za Newcastle, gdje krca ugljen za Daleki istok.

White Rose Kerosene.JPG
White Rose Kerosene.JPG (119.16 KiB) Pogledano 11384 puta

4.srpnja 1912. Jutarnji list javlja da se u Rijeci na rivi Salvatore zapalio veliki tovar razne pamučne robe koji je iskrcan iz parobroda Borneo. Uzrok nije poznat. Vatra je ugašena ali je šteta iznosila 8000 kruna.

28. srpnja 1913. otputovao je iz Rijeke za Philadelphiu
8. listopada 1913. iz Norfolka je stigao u Barcelonu
4. studenog 1913. otplovio iz Barcelone za Rijeku
22. prosinca 1913. stigao je u Philadelphiu
25. siječnja u 1914. doplovio je u Santiago
3. veljače 1914. u Philadelphiji
6. veljače 1914. otplovio iz Philadelphije u Tampu, gdje je stigao 13. veljače
20. veljače 1914. isplovljava iz Tampe za New Orleans
11. ožujka 1914. plovi iz Norfolka za Barcelonu
30. ožujka 1914. otplovio iz Orana (Alžir) za Barcelonu
2. travnja 1914. iz Barcelone otplovio za Rijeku, gdje je stigao 9.travnja
21. travnja 1914. bio je štrajk lučkih radnika u Rijeci- brodovi stoje neiskrcani neko vrijeme pa tako i Borneo
12. srpnja 1914. ponovo je u Rijeci
23. srpnja 1914. napustio Philadelphiu za luku Inglis (na Floridi)

....u slijedećem postu ...U Tampi na Floridi....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#8  PostPostao/la Vežičanka » 11.4.2018, 17:33

...nastavak....

U TAMPI NA FLORIDI

Nedugo nakon početka Prvog svjetskog rata, u rujnu 1914.,parobrod Borneo sklonio se u Tampu na Floridi, da bi se izbjegla zapljena broda od strane Francuske i Engleske.
Na brodu je ostao zapovjednik - kapetan Tijan i dio posade.
SAD su tada bile još neutralne, ali na oprezu, pa su brodovi koji su se sklonili na njihovim obalama bili pod prismotrom.
Postojala je bojazan da bi posada Bornea mogla izvršiti diverziju na vlastitom brodu, te bi olupina otplutala na sredinu zaljeva Tampe i onemogućila prolaz brodovima. Zbog toga su na Borneo svaki dan dolazili pripadnici carine u kontrolu.
Kad se počelo pričati da se Borneo sprema početkom prosinca 1915. krišom otploviti u New Orleans, u suhi dok, na ulaz u zaljev Tampe stigla je britanska krstarica i smjestila se uz Egmont Key.

Međutim, kad je SAD ušao u rat na strani Antante, 6.travnja 1917.godine, to je bio kraj sigurnosti za austro-ugarske brodove koji su se sklonili u američke luke. U roku od par dana svi su zaplijenjeni, a preostala posada na njima je uhićena. Tu sudbinu nije mogao izbjeći ni Borneo.
9.travnja 1917., brod je zauzela američka obalna straža s broda Tallapoosa, a kapetan Tijan i osam članova posade Bornea odvedeni su s broda kao zarobljenici.

Austro-ugarski brodovi koji su zaplijenjeni 9.04.1917., odmah nakon prekida diplomatskih odnosa: u Bostonu parobrod Erny; u New Yorku parobrodi Martha Washington, Himalaya, Dora i Ida; u Philadelphiji parobrod Franconia; U Newport Newsu parobrod Budapest; u New Orleansu parobrodi Clara, Anna i Teresa; u Houstonu parobrodi Morrowitz i Campania; u Tampi parobrod Borneo; U Pensacoli parobrod Cucia.

Američka kompanija Kerr Steamship Line kupila je osam austrijskih parobroda koji su bili zaplijenjeni, među njima i Borneo kojem su promijenili ime u Kerkenna.
"Kerr Steamship Line" osnovao je 1914. Henry Farquharson Kerr.

Od 1918. do 1919.je parobrod Kerkenna bio je u službi američke mornarice. Nakon 1921. ponovo mijenja vlasnike i imena (vidi link u postu br.7). Od 1929. je u vlasništvu turskih brodovlasnika, a 1963. je izrezan u Istanbulu.

Fotografija Bornea kao turskog parobroda imena „Ikbal“ sa stranice http://www.navsource.org/archives/12/179952.htm:
turski parobrod Ikbal ex Borneo.jpg
turski parobrod Ikbal ex Borneo.jpg (76.96 KiB) Pogledano 11381 puta

KRAJ

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#9  PostPostao/la Vežičanka » 15.6.2018, 15:17

Fotografije su iz knjige "Ratni dani" - Ernest Higin Šoić

na parobrodu Borneo
na parobrodu Borneo.JPG
na parobrodu Borneo.JPG (304.11 KiB) Pogledano 11158 puta

parobrod Burma izgrađen 1912 (više o Burmi u postu br. 4)
parobrod Burma.JPG
parobrod Burma.JPG (275.8 KiB) Pogledano 11158 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#10  PostPostao/la Vežičanka » 26.7.2018, 16:07

Parobrod KOBE u Sidneyu 6. siječnja 1902. - spisak posade. Zapovjednik je Mikuličić. (Pomorska zbirka Australije)

klikni za veći prikaz
Kobe Sidney 6.01.1902.jpg

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#11  PostPostao/la Vežičanka » 27.7.2018, 13:21

Flota kompanije Oriente na kraju 1897. godine - tri parobroda.

"Stari" Siam, "stara" Burma i Orient - to su ona tri broda koja nisu u tablici u prvom postu. Ujedno vidimo i imena tadašnjih zapovjednika na tim brodovima.
Mjesto Opritz u tablici (odakle je kapetan Valentin, zapovjednik broda Orient) je Oprič, mjesto iznad Ike

Oriente flota 1897.jpg
Oriente flota 1897.jpg (174.5 KiB) Pogledano 10858 puta

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#12  PostPostao/la Vežičanka » 1.8.2018, 18:04

PAROBROD SIAM

Ovdje ćemo govoriti o "starom" Siamu izgrađenom 1893. godine. O "novom" Siamu izgrađenom 1906., čitajte u postu br.2

O PAROBRODU
Teretni parobrod Siam izgrađen je 1893. godine u brodogradilištu Robert Stephenson & Co Ltd, na rijeci Tyne u Engleskoj pod imenom Resolve. Porinuće je bilo 3.12.1892.

1893. godine prelazi u vlasništvo brodarske kompanije Oriente iz Rijeke koja mu mijenja ime u Siam.
Dimenzije 98,7 m X 12,86 m X 8,05 m. Tonaža 3160 BT, 1991 NT.

Početkom 1905. zaplijenila ga je japanska vlada u rusko-japanskom ratu. Japanci mu mijenjaju ime u Kinsho Maru.
1906. kupuje ga kompanija Osaka Shosen KK i preimenuje u Yerimo Maru. 1920. prodan je španjolskoj firmi u Bilbao koja mu mijenja ime u Ignacio.
Izrezan je za staro željezo 1924. godine.
http://www.tynebuiltships.co.uk/R-Ships ... e1893.html

ZAPOVJEDNICI
U 12 godina plovidbe u floti kompanije Oriente, na Siamu su plovila četiri zapovjednika (koliko sam ja pronašla).
To su bili poznati Orienteovi zapovjednici koji su se izmjenjivali i na drugim brodovima kompanije Oriente: Juraj Mikuličić, Semen Rajčić, Antonio Valentin i Špiro Xigga.

Juraj Mikuličić
Kapetan Juraj Mikuličić je bio prvi zapovjednik parobroda Siam godine 1893. Već od iduće godine nalazimo ga kao zapovjednika na Burmi, kasnije na parobrodu Kobe.

O Juraju Mikuličiću iz knjige "Onput kad smo partili" R.Barbalića i I. Marendića:
Na "Banu Mažuraniću" dulje je vrijeme proveo Krasičar kapetan Juraj Mikuličić (poznat po nadimku Padelić), koji je prije toga nekoliko godina zapovijedao na bakarskome barku "Olga R." Poslije je kapetan Mikuličić deset godina bio zapovjednik riječkih parobroda "Burma" i "Kobe".
Bio je to onaj pomorac o kojemu je godine 1907. tršćanska La Rivista, glasilo kluba pomorskih kapetana, pisala da je jedan od malobrojnih kapetana koji u 25 godina zapovijedi nije imao nikakvih zadjevica s posadom svojih brodova, i nikada nije zatražio posjedovanje konzulata.


Iz jednog izvještaja o kretanju brodova- studeni 1893. parobrod -Siam stiže iz Indije iz Kalkute u Cuxhaven (u Njemačkoj na Sjevernom moru) s kapetanom Mikuličićem:
Parobrod Siam iz Calcutte u Cuxhaven zapovjednik Mikuličić- studeni 1893.JPG
Parobrod Siam iz Calcutte u Cuxhaven zapovjednik Mikuličić- studeni 1893.JPG (29.71 KiB) Pogledano 10714 puta

Semen Rajčić
Kapetan Semen Rajčić (1861.-1953.), preuzeo je zapovjedništvo parobroda Siam od Jurja Mikuličića. Nalazimo ga na tom brodu od 1894. sve do 1899. kada je parobrod doživio žestoku tropsku oluju iz koje se jedva izvukao (o tome kasnije).
Kasnije ga vidimo kao zapovjednika na parobrodu Borneo (vidi post br.7)
Prije toga, 1892. zapovijedao je parobrodom Orient, krajem iste godine na tom brodu zapovjedništvo preuzima kapetan Valentin.

Iz posta br. 7, saznajemo njegovu riječku adresu- Via Molo 5, Fiume- a to je današnja ulica Riva u Rijeci. Rodom je bio iz Voloskog.
Čini se da je poslije WWII obitelj optirala u Italiju i da je imao poznatog unuka prema ovim linkovima koje sam našla.:
http://siusa.archivi.beniculturali.it/c ... ersonalita
http://www.sba.unisi.it/baums/fondi-arc ... -familiari
https://www.ancestry.co.uk/search/categ ... e=_Raicich

O kapetanu Semenu Rajčiću iz knjige "Onput kad smo partili":
Godine 1886. zapovijed na barku Spirito preuzima Riječanin Semen Rajčić koji 1890. napušta plovidbu na jedrenjacima i prelazi na brodove riječkoga parobrodarskoga društva Oriente. Kapetan Rajčić bio je poslije viđena ličnost pomorske privrede Rijeke, stručnjak u Ljuštionici riže, predstavnik Lloyd's Registra u Rijeci.
Umro je u dubokoj starosti od 92 godine u talijanskome mjestu Luccai u travnju 1953. godine gdje je otišao nakon ratnih zbivanja na Kvarneru.


Amerikanac A.P.Taylor koji je preživio tropsku oluju (tajfun) na Siamu krajem 1899. piše o kapetanu Rajčiću:
Zapovjednik parobroda Siam bio je kapetan Sennen Raicich, pomorac, gospodin i stručnjak u filateliji.
Hobi su mu bile rijetke marke, a njegova kabina bila je ispunjena kutijama u kojima su bili vrijedni primjerci maraka.
Svaki dan je pregledavao svoju kolekciju maraka, sortirao ju je, označavao i popunjavao novim primjercima koje je kupovao u lukama u kojima je brod pristajao.
Vrijednost kolekcije tada je bila procijenjena na oko 12 tisuća dolara i bila je osigurana.


Uz to je bio sposoban pomorac koji je izvukao Siam iz tropske oluje kada se činilo da mu nema spasa 1899.
kapetan Sennen Raičić.JPG
kapetan Sennen Raičić.JPG (25.92 KiB) Pogledano 10714 puta


Posade parobroda Siam u Sydneyu 1897. godine - 19. siječnja i 29. studenog -zapovjednik je kapetan Sennen Raičić (pomorska zbirka Australije):
Siam 19.01.1897.jpg

Siam-29.11.1897.jpg


slijedi ...ostali zapovjednici i putovanja parobroda Siam.......

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#13  PostPostao/la Vežičanka » 7.8.2018, 19:18

...nastavak...parobrod Siam .....

kapetan Antonio Valentin
Nakon tropske oluje (tajfuna) koji je proživio parobrod Siam, krajem rujna i početkom listopada 1899., brod dolazi na Filipine u Manilu. Kapetan Rajčić odlazi kući u Rijeku, a na zapovjedništvu parobroda Siam zamjenjuje ga kapetan Antonio Valentin. Do 1899. godine kapetan Antonio Valentin zapovijedao je parobrodom Orient koji je te godine prodan.
Prije Orienta zapovijedao je parobrodom Ika.
Antonio Valentin ostao je na zapovjedništvu parobroda Siam do sredine iduće godine 1900.Tada kao zapovjednik na Siam dolazi kapetan Xigga i ostaje na toj dužnosti do 31. siječnja 1905., kada brod zapljenjuje japanska vlada.

kapetan Špiro Xigga
Prije nego što počinje ploviti na brodovima kompanije Oriente susrećemo ga na jedrenjacima. 1892. zapovjednik je riječkog brika Jane.
Na parobrodu Siam plovio je kao prvi časnik palube do sredine 1900. godine, kada preuzima zapovjedništvo parobroda od kapetana Valentina. Bio je zapovjednik Siama kada ga je 31. siječnja 1905. zaplijenila japanska vlada u rusko-japanskom ratu.
Rodom je bio iz Boke Kotorske. Za 1908. god. imam podatak da je bio zapovjednik na "novom" Siamu.
To je onaj zapovjednik o kome kapetan Zvonimir Klepac piše u svojoj knjizi Uspomene iz Bakra da je to bio prvi i zadnji njegov kapetan kome je odgovorio.
Zvonimir Klepac ukrcao se 1911. na parobrod Luzon društva Oriente kao prvi časnik. Na parobrodu je zapovjednik bio Xigga koji nije volio mlade časnike, pa ih je neprestano vrijeđao.
Za Xiggu Klepac piše da je bio poliglota.
Sigurno da je Xigga bio dobar pomorac, kroz koje je sve oluje prošao, ali za zapovjednika su potrebne i neke druge ljudske kvalitete.
U dva spiska posade u postu br.12 koji je potpisao kapetan Rajčić 1897. godine u Sydneyu, Xigga je prvi časnik. Za njega Rajčić daje različite godine starosti u prvom spisku 45 godina, u drugom 39.

..u nastavku...putovanja parobroda Siam...

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#14  PostPostao/la Vežičanka » 10.8.2018, 22:51

...nastavak parobrod Siam.....

Parobrod Siam u prvih pet godina svoje plovidbe od 1893. do kraja 1897. plovi između luka dalekog istoka i Australije za Rijeku, te za luke sjeverne Europe i Engleske.
Samo na kratko prve godine zapovjednik je Mikuličić, a nakon toga zapovjedništvo preuzima kapetan Semen Rajčić.

Siam plovi u Indiju, u Kalkutu, u Singapur, Borneo, na Javu, u Maleziju.
U Australiji plovi u Sydney, Melbourne, Adelaide, Port Pirie.

Prevozi razne terete, petrolej, rudu, opći teret, a iz Australije prevozi vunu u London i Antwerpen.

Reklama za parobrod Siam za prijevoz vune iz Australskih luka krajem 1897. god.:
reklama za parobrod Siam prosinac 1897.JPG
reklama za parobrod Siam prosinac 1897.JPG (53.28 KiB) Pogledano 10321 puta

1898. godine brod Siam prebacuje se na drugi kraj svijeta. Unajmljen je za prijevoz ugljena iz kanadske luke za ugljen Nanaimo do San Francisca, ponekad do Los Angelesa. Zapovjednik je još uvijek kapetan Rajčić.
Siam je od San Francisca do Nanaima plovio oko četiri dana.
Na tom poslu parobrod ostaje do kolovoza 1899. godine.

....slijedi...parobrod Siam u tropskoj oluji 1899. god,.....

Avatar korisnika
Vežičanka
Moderatorica
Moderatorica
Legenda foruma
Legenda foruma
 
Postovi: 4805
Teme: 164
Pridružen: 24.7.2012, 14:58

Re: Parobrodarsko društvo Oriente- Fiume

Post broj:#15  PostPostao/la Vežičanka » 11.8.2018, 09:39

....nastavak....
Parobrod Siam u tropskoj oluji (tajfunu) 1899. godine

Parobrod Siam bio je tijekom godine 1899. zaposlen na prijevozu ugljena iz kanadske luke Nanaimo za San Francisco, kada ga je unajmila američka vlada za svoje potrebe.
Siam je dobio zadatak da preveze 47 konja i 326 mula iz San Francisca na Filipine u Manilu za američku vojsku. Među konjima su bila i dva vrijedna osobna konja koji su pripadali generalu Weeleru i njegovoj kćeri.

Zapovjednik Siama tada je bio Semen Rajčić, prvi časnik bio je Špiro Xigga a drugi časnik A. Stipanović.
Prvi časnik stroja bio je Englez, a drugi časnik Škot.

Nekoliko tjedana trajalo je postavljanje drvene strukture, s odjeljcima za svaku životinju na palubi broda i u potpalublju. Sve je pomno isplanirano i uređeno, a životinje su kao vrijedan teret pažljivo ukrcane.

konj generala Wheelera Beauty ukrcava se na parobrod Siam 1899.
konj generala Wheelera Beauty ukrcava se na parobrod Siam 1899.JPG
konj generala Wheelera Beauty ukrcava se na parobrod Siam 1899.JPG (39.39 KiB) Pogledano 10302 puta

Siam je otplovio iz luke San Francisca 19. kolovoza 1899. Na brodu je uz posadu Siama bilo 56 kauboja koji su se brinuli o životinjama, veterinar Lyman Bishop, vojni kirurg Dr.G.H. Calkins, američki vojni časnik kapetan O'Nell, i vojni činovnik A.P.Taylor kao putnik.
Parobrod je pristao na Havaje u Honolulu 29. kolovoza 1899. Konji i mule su iskrcani da se oporave od puta, a boravak u luci je iskorišten da se poprave i podese pregrade za konje i mule na brodu.
Kapetan J.P. O'Nell bio je zadovoljan jer nijedna životinja nije uginula, niti oboljela, sve je do tada bilo u najboljem redu, a to je on tada izjavio i za lokalni tisak.
Da će se sreća na drugom dijelu putovanja od Honolula na Filipine potpuno okrenuti, nitko nije ni slutio.

Siam je otplovio iz luke Honolulu 6. rujna 1899. Nekoliko dana vrijeme je bilo lijepo, poluoblačno i ujednačene temperature. Na brodu je vladalo dobro raspoloženje. Svi su se nadali da će životinje u Honolulu predati u najboljem zdravlju. Međutim to putovanje se pokazalo kao najgore u povijesti američkog vojnog transporta do tada.

Ujutro 17. rujna naišli su na prvu oluju. Brod se ljuljao, kiša je padala, a tone vode prelijevale su se preko palube. Konji su padali, nenavikli na takve uvjete. Američki časnik, kapetan O'Nell poslao je pismeni zahtjev zapovjedniku Rajčiću da promijeni kurs u bilo kojem pravcu koji će ih izvući iz oluje.
Čini se da kapetan Rajčić nije imao drugog izbora nego ga poslušati. Brod je krenuo drugim pravcem, daleko odmičući od planirane rute.

U toj prvoj oluji mnoge su se životinje ozlijedile, a šest ih je uginulo.
Ubrzo se pokazalo nešto sunca pa su vidjeli da prolaze u blizini otoka – to je bio Saipan sjeverno od Guama.

30. rujna 1899. oko 11 sati navečer parobrod Siam bio je blizu sjeverne obale otoka Luzona kada ih je zahvatila druga još žešća tropska oluja. Oko ponoći na licu kapetana Rajčića vidjelo se da je započela bitka za ljudske živote na parobrodu.
Užas u kojem se našao parobrod Siam je gotovo neopisiv. Oluja se srušila na brod svom svojom žestinom valjajući brod kao da je od papira, rušeći i uništavajući sve na palubi.
Drugog jutra oluja je bila još jača. Mule i konji valjali su se po palubi, udarajući jedni druge, lomeći vratove i noge. Mnoge životinje su pale u otvorene štive koje su morale biti otvorene da bi životinje smještene u unutrašnjosti broda imale zraka. Većina njih je uginula ili su bile teško ranjene.

parobrod Siam u oluji 1899 (1).jpg
parobrod Siam u oluji 1899 (1).jpg (25.12 KiB) Pogledano 10302 puta

Kapetan Rajčić, prvi i drugi časnik zavezali su se za komandni most pa su od tuda upravljali brodom, nastojeći ga spasiti od potapanja. Prvi dan niti jedan od trojice časnika nije napuštao svoj položaj. Nakon toga, po jedan bi si dozvolio malo odmora dok su druga dvojica bila na dužnosti.

parobrod Siam u oluji 1899 (2).jpg
parobrod Siam u oluji 1899 (2).jpg (44.87 KiB) Pogledano 10302 puta

Siam je bio tada u samom centru tajfuna.
Posvuda se čuo jauk teško ranjenih životinja koje je oluja bacala po palubi. Mnoge su morale biti ubijene, nije im bilo pomoći.
Na palubi je vladao potpuni kaos, posvuda razbijena oprema, i mrtve mule, dok se snažnom tajfunu još nije nazirao kraj niti nakon dva dana.

Kapetan Rajčić je zapovijedio da se štive zatvore da bi spasio brod od prodora mora i potapanja. Na žalost to je značilo smrt za oko 200 mula i konja smještenih u unutrašnjosti broda, koji su uginuli od nedostatka zraka.

Da stvar bude gora brodski ložači su se pobunili i to dva puta, nisu htjeli više raditi. Oni su čuli da je kapetan Rajčić odustao od broda i da ga prepušta sudbini. (To naravno nije bilo točno. Ali ono što je bilo točno je da je Rajčić rekao svima na brodu da se pripreme za najgore).
Američki časnik O'Nell morao je ložače pod prijetnjom pištoljem natjerati da nastave rad jer da su se motori zaustavili, Siamu zaista ne bi bilo više spasa.

Prvi časnik stroja, Englez, izgubio je razum, nakon 33 godine na moru, pa je sjedio u svojoj kabini užasno zavijajući. Drugi časnik, Škot, preuzeo je svu dužnost radeći do iznemoglosti u strašnim uvjetima.

Nakon tri dana što je bjesnjela, oluja se konačno stišala 3. listopada. Slijedećeg dana, 4. listopada 1899., posada je bacala u more stotine mrtvih tijela mula i konja. Na brodu se osjećao grozan smrad raspadnutih tijela. Brod je pratilo desetke morskih pasa.
Niti jedan ljudski život nije bio izgubljen, mada su mnogi bili ozlijeđeni.

zapovjednik Rajčić i časnici Xigga i Stipanović zavezani za komandni most na Siamu za vrijeme tropske oluje
parobrod Siam u oluji 1899 (3).jpg
parobrod Siam u oluji 1899 (3).jpg (39.21 KiB) Pogledano 10302 puta

Nakon tri dana što je bio zavezan za komandni most, kapetan Rajčić je izgledao grozno. Kabanica je s njega visila u poderanim krpama. Brada i kosa bile su umrljane i zalijepljene katranom s kabanice. Kapetan, a također i dva časnika Xigga i Stipanović izgledali su krajnje iscrpljeni, ali su uspjeli spasiti parobrod Siam. Na žalost cijena je bila ta što su gotovo sve životinje uginule ili su morale biti ubijene.

Parobrod Siam pristao je na Filipine u Manilu 6. listopada 1899. S broda su iskrcane samo dvije žive mule.
Ne saznajemo što je bilo s vrijednom kolekcijom poštanskih maraka kapetana Rajčića.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt Gutenberg omogućio nam je da pročitamo originalna i detaljna sjećanja amerikanca A.P.Taylora na proživljeni užas na parobrodu Siam, pa vam savjetujem da pročitate članak pod naslovom "FIGHTING A TYPHOON. " http://www.gutenberg.org/files/53928/53 ... 3928-h.htm

.....u nastavku.... što je bilo poslije.....

Sljedeće

  • Similar Topics
    Odgovori
    Pogledano
    Zadnji post

Vrati se na: Pomorstvo

Tko je online

Bing [Bot] pregledava forum i 2 gostiju

cron